back to top
2025. június 27. 22:21
Többi

    KezdőlapF1Szárnyal a McLaren, még a csapat újonca is remekelt a spielbergi pénteken

    Szárnyal a McLaren, még a csapat újonca is remekelt a spielbergi pénteken

    -

    Az első szabadedzésen még George Russell, a másodikon azonban már Lando Norris volt a leggyorsabb az Osztrák Nagydíj nyitónapján.

    Kezdésként még nem változtak az erőviszonyok a soron következő pályán az előzőhöz képest, a kanadai dobogó sorrendjéhez képest Oscar Piastri 3. helye jelentette az egyetlen változást az első gyakorláson, mivel Kimi Antonelli a másik Mercedesszel csak a 11. helyen végzett a nyitó tréningen. A rövid körön kis különbségek alakultak ki, a Haas párosának kivételével a mezőny állandó tagjai közül senkinek a hátránya sem volt 7 tizedmásodpercnél nagyobb George Russelltől.

    Az „állandó tag” megnevezés azért számít, mert két csapat fiatal pilótát ültetett autóba: az F2 pontversenyének jelenlegi éllovasa, Alex Dunne a McLarennél Lando Norris helyén vezetett, Dino Beganovic pedig a Ferrarinál Charles Leclerc-én. Noha Beganovicnak ez már a második ilyen alkalma volt, Dunne volt az, aki közelebb végzett a csapattársához, csupán 69 ezreddel kapott ki Piastritól, és a remek 4. helyen zárta élete legelső F1-es edzését.

    A Ferrari és a Red Bull új padlólemezt hozott Ausztriába, míg a McLaren az első futóművén változtatott, valamint több kisebb aerodinamikai elemen módosított a felfüggesztéssel összefüggésben. Az edzést kisebb pályaelhagyások, kicsúszások tarkították, Fernando Alonso az utolsó kanyarnál pördült meg egyszer.

    És hogy mi a címben megfogalmazott rejtélyes pályamegnyúlás? A The Race figyelt fel rá, hogy az FIA hivatalos dokumentációja alapján a Red Bull Ring hosszát 4,326 kilométernek jelölték a tavalyi 4,318-cal szemben (ez itt ellenőrizhető a Media Kit nevű pdf letöltésével a 20. oldalon), ami a teljes versenytávon fél kilométerrel hosszabb futamot jelent majd.

    Adódik a kérdés, hogy ez minek az eredménye, ha a pálya nyomvonalához évek óta nem nyúltak hozzá? A szakoldal szerint az egyik lehetséges magyarázat a terep változása lehet, a dimbes-dombos tájon meredekebbé válhattak lejtők és emelkedők, és az FIA lézeres méréseiben ez köszönt vissza. A másik potenciális okként azt hozták fel, hogy egyes kanyaroknál az elmúlt években kintebb helyezték a rázóköveket, ettől szélesebb lett az aszfaltcsík, és ez elméletileg a korábbinál kintebb hozhatta a pálya középvonalát ezeknél a kanyaroknál.

    Norris az élre tör, de a figyelem a Ferrarikon

    Bár nem a második szabadedzés az, amelynek a legvégéig repkednek a jobbnál jobb köridők, és sérült autókról sem tudunk képeket mutogatni, de mégsem mondható, hogy eseménytelen lett volna a második gyakorlás Spielbergben.

    Az események egy jobbra húzó Racing Bullsszal indultak: Liam Lawson jelezte a rádióban, hogy az autója nem egyenesen halad a pályán, ha elengedi a kormányt, így gyorsan vissza is szólították őt a garázsba. Laurent Mekies csapatfőnök a Sky Sports műsorában hamarosan el is mondta, hogy egy a két edzés között az autón elvégzett módosításba csúszott hiba, ami veszélyesen megváltoztatta az autó menettulajdonságait – de a szerelők ezt gyorsan helyrehozták, így az új-zélandi pilóta számottevő időveszteség nélkül részt vehetett a folytatásban.

    A következő szokatlan látványt a 6-os kanyarnál kicsúszó és a füvön átszánkázó Charles Leclerc jelentette, nem sokkal utána pedig a másik Ferrarival Lewis Hamilton került egy feltartós incidensbe: bár a brit figyelte a tükröt, Andrea Kimi Antonelli mégis váratlanul érkezett meg mögé nagy tempóval a domboldalon, és le kellett hajtania a pálya nyomvonaláról, hogy elkerülje a Ferrarival való ütközést. Hamilton egy intéssel gyorsan bocsánatot is kért mercedeses utódjától.

    A Ferrarikra ezektől az apró incidensektől eltekintve is fokozott figyelem helyeződött, hiszen sokat várnak a hétvégére hozott fejlesztéseiktől: Leclerc az 5., Hamilton a 10. lett, a brit egy alkalommal ezúttal is hallható volt a csapatrádión, amint a tempóhiányra panaszkodott.

    A tabella élére az edzés félidejénél, lágy gumikat használva a két McLaren ugrott, mielőtt a mezőny megkezdte volna a hosszabb etapokra való felkészülést. A legjobb idővel záró Norris 1:04,580-as kört futott, ami egy másodperccel jobb annál, mint amivel George Russell az élen zárt az első gyakorláson.

    A harmadik Max Verstappen lett a Red Bull-lal, a negyedik pedig Lance Stroll az Aston Martinnal. Az ötödik helyezett Leclerc már hattizedes lemaradást szedett össze, de ezzel együtt is a 13. helyezett Isack Hadjarig mindenki egy másodpercen belül maradt Norrishoz képest.

    Az Osztrák Nagydíj hétvégéje a szombaton 12:30-kor kezdődő harmadik szabadedzéssel folytatódik.

    Az első szabadedzés végeredménye:

    A második szabadedzés végeredménye:

    Friss