back to top
2025. szeptember 07. 12:42
Többi

    KezdőlapF1A Ferrari nem akarta, hogy Hamilton rosszkedvű legyen, ezért nem kérték Leclerc...

    A Ferrari nem akarta, hogy Hamilton rosszkedvű legyen, ezért nem kérték Leclerc segítésére

    -

    Charles Leclerc tavaly a 4. helyről rajtolva váratlan győzelmet szerzett az Olasz Nagydíjon, és a mostani időmérő után is számot vetett arról, lehet-e esélye egy ugyanilyen forgatókönyvre. A Ferrari monzai szombatja után még a 10. pozícióból rajtoló Lewis Hamiltonnal is madarat lehet fogatni, egyúttal felmerült, hogy a Scuderia miért nem használta ki a kézenfekvőnek ígérkező taktikát, amivel akár pole-hoz is segíthette volna Leclerc-t.

    Az edzéseken nyújtott biztató forma nyomán akár még a Ferrari hazai pole-ja is benne volt a pakliban Monzában, de végül Leclerc 4. helyezése lett a csapat előkelőbb eredménye az időmérőn – a mezőny azonban szorosan együtt van ezen a hétvégén, a monacói csak két tizeddel maradt el Max Verstappen pole-t érő körétől, és 25 ezredre lett volna szüksége, hogy elkapja Oscar Piastrit a harmadik helyért.

    Leclerc azonban úgy érzi, már az ehhez szükséges időtartalék sem volt meg az autójában, miután már a Q3-as első menete során mindent kifacsart az SF-25-ösből, ami akkor még az ideiglenes második helyet érte számára.

    „Nem szeretném azt a szót használni az első körömre, hogy tökéletes, mert szerintem arra soha, senki nem képes. Mindenesetre úgy éreztem, hogy mindent kihoztam belőle, amit egy időmérős körből lehet, és tudtam, hogy nehéz lesz azt felülmúlni a második próbálkozással. És nem is sikerült” – magyarázta Leclerc a Sky Sportsnak.

    „Max bejött elém, és bár a második Q3-as kör az, amelyikben több kockázatot vállalunk, ám én már az elsőben bevállaltam az összes létező kockázatot. Persze próbáltam ennél is többet tenni a második menettel, de az már nem jött össze.”

    „Nincs miért bánkódnom, mert szerintem ez a helyezés volt a maximum. Nyilván amikor először megláttam a nevem az első helyen, reménykedtem, de aztán lecsapott a valóság.”

    Már a tavalyi Olasz Nagydíj megnyerésére is a McLaren számított a favoritnak, Leclerc és a Ferrari azonban akkor váratlan húzással elhappolta a győzelmet Piastri és Lando Norris előtt, miután velük ellentétben csak egyszer állt ki kerékcserére. Vajon képes lehet a Ferrari idén is a taktikával kompenzálni a versenytempóban meglévő lemaradását, és újra célba venni a győzelmet?

    „Amit tavaly elértünk, az közel volt a lehetetlenhez. Az eltérő stratégia segített minket a győzelemhez, de szerintem idén még az egy évvel ezelőttihez képest is nehezebb lesz a dolgunk, ráadásul most a stratégia is egyértelműbbnek tűnik mindenki számára. Kemény feladat lesz már csak az is, hogy valamit máshogyan csináljunk, mint a többiek. Ha holnap nyerünk, rendkívül meg fogok lepődni, de soha ne mondjuk, hogy soha” – mondta a vasárnapi ünneplést illetően nem túl optimista Leclerc.

    Bár a zandvoorti verseny előtti kivezető körök során elkövetett hibája miatt öt rajthelyes büntetést kapott, így csak a 10. pozícióból indul majd az időmérőn közvetlenül Leclerc mögött végző Lewis Hamilton, a brit újabb produktív napnak örül, s látszólag maga mögött hagyta a nyári szünetet megelőző mélypontot.

    „Nagyon, igazán elégedett vagyok az előrelépésünkkel, különösen ami engem illet. A múlt héten már sokkal szilárdabban álltak a dolgaink, ezen a hétvégén pedig még inkább. Ott vagyok egy tizeden belül [Leclerc mögött]. Látom a fejlődést, csak folytatnom kell a munkát – mondta Hamilton. – Nem tudom, holnap mi lesz lehetséges, de előre kell küzdenem magam.”

    Ezért nem volt szélárnyékozás

    Köztudott, hogy a monzai célegyenesben nagyon erős a szélárnyék hatása, vagyis ha egy autó egy másik előtt halad, úgymond „lyukat üt” előtte a levegőben, csökkentve a hátul érkező légellenállását, ami akár tized-, de századmásodpercekben mindenképpen mérhető előnyt jelent számára a köridőben.

    Amióta autóversenyzés zajlik Monzában, igyekeznek kihasználni ennek előnyeit a versenyzők, amióta pedig rajtbüntetések léteznek az F1-ben, a csapatok nem riadnak vissza attól, hogy az egyébként is hátrányból induló versenyzőjüket felhasználják arra, hogy szélárnyékot adjon a jobb pozíciókért harcoló csapattársnak. Ez persze nem teljes „beáldozást” jelent, az elöl haladó autó is megfuthatja a maga köreit, csupán kettőjük közül ő lesz a hátrányosabb helyzetben. És annak tudatában, hogy Hamilton öt rajthelyes büntetést kapott Monzára, kézenfekvőnek tűnt, hogy a Ferrari hazai pályáján ő fog majd segíteni Leclerc-nek, miután mindketten eljutottak a Q3-ig.

    Ez aztán mégsem történt meg, olyannyira, hogy a két autó közül Leclerc-t küldte előbb a pályára a Ferrari, Hamilton mögötte kezdte meg a maga gyorskörét, vagyis semmilyen módon nem segíthette csapattársát, aki végül a Max Verstappen által megszerzett pole-tól 215 ezredmásodperccel lemaradva a negyedik rajthelyet szerezte meg. Hamilton ötödik lett, büntetése miatt a 10. helyről rajtolhat a futamon.

    Leclerc, Ferrari
    Leclerc-nek pole-t érhetett volna Hamiolton segítsége? | Fotó: ALBERTO VIMERCATI DPPI / DPPI

    Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke két okot is említett, amiért az istálló nem akarta, hogy Hamilton segítse Leclerc-t az időmérő végén. Az egyik a csapatmorált érinti, a másik pedig, noha kétségtelen, hogy van alapja, nem szokott előkerülni a szélárnyék kihasználásával kapcsolatos diskurzusok során.

    „Ami a köridő maximalizálását illeti, ha meglépjük, fel kellett volna áldoznunk az egyik autónkat. Nagyon fontos azonban számunkra, hogy a csapat és a két versenyző hangulata is pozitív maradjon” – idézi a Racefans Vasseurt, aki eszerint nem akarta, hogy Hamilton a segéd szerepében érezze magát, miközben azt kockáztatják, hogy még hátrébb kerül a rajtrácson.

    „Charles is túlságosan a szélárnyékra, az előtte lévő autóhoz viszonyított távolságára koncentrált volna a gumik előkészítése helyett. És mivel a gumik annyira fontosak napjainkban, ezért úgy döntöttünk, hogy inkább a saját tempónkra helyezzük a hangsúlyt.”

    „Persze működhet az ilyen, de ugyanúgy az is előfordulhatott volna, hogy nem működik.”

    Az időmérő rendkívül szoros volt, a Q1-ben és a Q3-ban is kevesebb mint egy másodperc választotta el a leggyorsabb és a leglassabb autót. Bár ilyenkor különösen sokat számíthat, ha a csapatok minden elérhető századmásodpercért lehajolnak, Vasseur szerint éppen ilyen helyzetben felesleges sajnálkozni azon, hogy mi lett volna, ha…

    „Szerintem bármi lehetséges volt. Annyira szorosan állt a mezőny, hogy akár a pole, de egy sokkal rosszabb eredmény is benne volt a pakliban. Ilyen helyzetben pedig a mezőnyből mindenki mondhatja, hogy ha valamit másképp csinál, sokkal jobb helyezést érhetett volna el.”

    Friss