back to top
2025. december 05. 12:55
Többi

    KezdőlapF1A McLaren először mást hibáztatott pilótáik ütközése miatt, de Zak Brown később...

    A McLaren először mást hibáztatott pilótáik ütközése miatt, de Zak Brown később meggondolta magát

    -

    Először Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója és Andrea Stella csapatfőnök is Nico Hülkenberget tette felelőssé Oscar Piastri és Lando Norris USA Nagydíj sprintfutamának rajtjánál történt ütközéséért, de előbbi utólag változtatott az álláspontján.

    Mint ismert, a harmadik helyről jól rajtoló Piastri az 1-es kanyarban úgy próbált Norrisnál előnyösebb helyzetbe kerülni, hogy mögötte élesen átvágva fordult el, nem számított viszont arra, hogy ott más autók is érkezhetnek. A sprintre a Saubert az előkelő negyedik helyre kvalifikáló Nico Hülkenberg azonban ott volt, és már nem tudta elkerülni az ütközést a McLarennel, Piastri ütést kapó autója pedig irányíthatatlanul Norrisénak csapódott, és törött felfüggesztéssel mindkét McLaren az első körben kiesett.

    A felügyelők nem osztottak büntetést, versenybalesetnek ítélték a történteket. A két McLaren-pilóta közül Norris itt teljesen vétlen volt, az viszont felvethető, hogy Piastri túlságosan bevállalós volt a köztudottan mindig nagy tumultust hozó 1-es kanyarban bemutatott hirtelen irányváltással.

    Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója azonban már pár perccel a történtek után, a Sky Sports adásában Hülkenberget nevezte meg a felelősnek a két autójának kieséséért.

    „Amatőr versenyzést láthattunk egyesektől a mezőny elején, amivel kiütöttek két autót. Még vissza akarom nézni, de elég egyértelmű volt, hogy Nico Hülkenberg nekihajtott Oscarnak, pedig semmi dolga nem volt ott” – fogalmazott Brown.

    Hogy ekkor ez volt a csapat hivatalos álláspontja, azt a sprint után hosszabban beszélő Andrea Stella csapatfőnök nyilatkozata is megerősítette, noha ő próbálta kerülni, hogy kimondja a Sauber pilótájának nevét.

    „A reakciónk az, hogy csalódottak vagyunk, amiért nem volt lehetőségünk versenyezni, hiszen az első kanyarban történt balesetben mindkét versenyzőnk kiesett. Meglepő volt, hogy egyes nagy tapasztalattal rendelkező versenyzők nem nagyobb óvatossággal jártak el. Lehettek volna körültekintőbbek, hogy ne okozzanak sérülést más autóknak” – célozgatott Stella a 38 éves Hülkenbergre.

    „Nem szándékosságról beszélek, csak óvatosságról, különösen ilyen rajtpozícióból, ami nagyon előkelő volt egyes tapasztalt versenyzők számára. Szerintem egy kis óvatossággal itt mindenki jól járt volna.”

    „Csalódottak vagyunk, de lenyeljük, és már az autók kijavításán dolgozunk, amikkel elég sok a munka. Újrakezdjük a hétvégét, versenyképesség szempontjából pedig erős helyzetben vagyunk. Remélem, hogy a továbbiakban már rendesen versenyezhetünk és kihasználhatjuk az autóban rejlő tempót.”

    Az eset Norris és Piastri fedélzeti kamerájából:

    A Sky a két McLaren-pilótát is megszólaltatta, amint a kiesésüket követően visszaértek a paddockba, de a felvételek megtekintése előtt nem akartak részletekbe menően nyilatkozni.

    „Nagyon jól rajtoltam, mindketten elég későn fékeztünk az 1-es kanyar előtt, megpróbáltam átvágni mögötte, de kaptam egy ütést. Nem a legjobb módja a nap kezdésének, de még meg kell néznem, pontosan mi történt” – zárta rövidre Piastri.

    A Sky Sportson a 2009-es világbajnok Jenson Button a történtek elemzése közben azonban másként látta, mint eleinte Brown, illetve Stella, és szerinte Piastri igenis felelőssé tehető a meggondolatlan manővere miatt.

    „Oscar látta, hogy Lando mélyen bemegy a kanyarba, szóval azt tervezte, hogy átvág mögötte a jobb kigyorsítás érdekében. Ez rendben is van egy olyan versenyhelyzetben, amikor valaki egy másik autóval csatázik. De amikor mögötted 17 másik autó próbál a lehető legkésőbb fékezni az 1-es kanyarban, akkor az ilyesmi sohasem működik, mert mindenképpen megtalál valaki oldalról” – mutatott rá Button, aki szintén volt a McLaren versenyzője.

    Néhány órával később pedig jött a fordulat Browntól, az amerikai üzletember ugyanis megváltoztatta az álláspontját. „Átgondoltam a dolgot, és azt hiszem, megváltozott a véleményem. Nem igazán kenhetem ezt Nicóra. A pillanat hevében, nyilvánvalóan eléggé zavart, amit ott láttam, sok incidens volt az első kanyarban. De nem hiszem, hogy ez Nico hibája lenne” – mondta Brown, aki abba már nem ment bele, hogy akkor kié, de ha nem a német pilótáé, akkor nyilvánvalóan Piastrié.

    Hülkenberg is reagált

    Miközben Hülkenberg sem úszta meg veszteségek nélkül a balesetet, hiszen megpördült, leszakadt az első szárnya, így bokszkiállásra volt szüksége, amivel távol került a pontszerzéstől, az eset visszanézése után nyilvánvalóan ő sem saját magát, hanem Piastrit okolta.

    „Mindaz a remek munka, amit az előző nap elvégeztünk, ment a kukába. Szintén bosszantó, hogy egy újabb első szárnyat elvesztettünk. Nagy volt az összevisszaság” – idézi Hülkenberget a Racefans.

    Nico Hülkenberg
    Fotó: Andy Hone/LAT Images

    „Oscar elég agresszíven kanyarodott be, jobb kigyorsítással akart elénk vágni az 1-es kanyar kijáratánál, de én ott voltam, és nem tűnhettem csak úgy el. Fernando támadott engem belülről, de csak egy pillanatra láttam őt, ahogy bevetődött, ezért helyet akartam hagyni neki arra az esetre, ha túlvállalná magát. Ekkor pedig Oscar is befordult, és az ütközés elkerülhetetlen volt.”

    A hatodik helyről rajtoló Fernando Alonso is ígéretes pozícióban volt, ám a Piastrival való ütközés után Hülkenberg az ő autójával is összeakadat, ami a spanyol sprintjének is gyorsan véget vetett.

    „A belső íven egy pillanatig úgy éreztem, hogy a megfelelő helyen vagyok – idézte vissza Alonso, aki szerint Piastri megérkezéséig minden jól ment. – De a külső íven egyes autók nagyon nagy lendülettel érkeztek, majd bevágtak, és hirtelen az események sűrűjében találtam magam. Sajnos ahogy az idén lenni szokott, megint olyankor történt velünk valami, amikor pontszerző helyen álltunk. Ha a 14-15. hely környékén vagyok, akkor egész biztos, hogy nekem lett volna a legunalmasabb versenyem!”

    Friss