Az FIA nyilvánosságra hozta a tavalyi pénzügyi szabályzat betartásával kapcsolatos vizsgálatának eredményét. A motorgyártók közül mindenki megfelelt az előírásoknak, míg a csapatoknál egyedül az Aston Martinnál találtak kihágást, de a silverstone-iakat sem büntették meg.
Mivel lassan már itt a november, az elmúlt napokban többekben is felmerült, hogy hol késlekedik az FIA szokásos közleménye, amely beszámol a tavalyi pénzügyi szabályzat betartásával kapcsolatos vizsgálatának eredményéről. Olyannyira, hogy a mexikói hétvégén már szárnyra kapott egy olyan pletyka, miszerint két csapat is megszeghette az előírásokat.
Kedden aztán megérkezett az a bizonyos közlemény, amelyből kiderült, hogy a híresztelések nem voltak helytállóak. Az FIA elsőként megindokolta, hogy miért tartott ennyire sokáig, körülbelül hét hónapig a folyamat. A szervezet a Forma–1 pénzügyi szabályzatának összetettségére hivatkozott, valamint arra, hogy ki kellett értékelni a csapatok fejlesztési tevékenységének technikai aspektusait.
A szövetség azt is leszögezte, hogy minden érintettől teljes támogatást kapott, mind a motorgyártók, mint az istállók együttműködően és jóhiszeműen jártak el. Ami pedig a konkrét eredményeket illeti, az erőforrás-készítőknél mindenkit szabályosnak találtak, míg a tíz csapatból kilencet szintén, egyedül az Aston Martin követett el egy kihágást.
Újabb botrány van kibontakozóban az F1-es költségplafon megszegése miatt? (FRISSÍTVE)
Ez nem volt meglepetés, hiszen a silverstone-iak már korábban elismerték, hogy valóban vétettek az előírások ellen. Azonban korántsem arról van szó, hogy túllépték volna a költségplafon, hanem eljárásbeli hibát követtek el. A korábbi sajtóértesüléseknek megfelelően az történt, hogy bár ők is a március 31-i határidőig leadták pénzügyi jelentésüket, de egy aláírás hiányzott a jelentésről.
Mindez nagyon minimális szabálysértést jelent, ráadásul az FIA azt is hozzátette, hogy mindezt a csapat hatáskörén kívül eső váratlan körülmények okozták. Emellett az Aston Martin a lehető legkorábban pótolta az aláírást, és természetesen még csak a gyanúja sem merült fel a jogosulatlan előnyszerzésnek. Ennek következtében szeptember 29-én a felek megállapodást kötöttek, amelynek értelmében az istálló elkerüli a büntetést, egyedül ennek a költségét kell állniuk.
Az Aston Martin nem először vétett a pénzügyi szabályzat ellen, ám 2021-ben is csak az eljárással volt gond, amiért akkor 450 ezer euró befizetésére kötelezték őket. Ugyanerre az évre vonatkozóan a Williamst is megbírságolták, igaz, jóval enyhébben, a Red Bullnak viszont sokkal súlyosabb következményekkel kellett szembenéznie: a költségvetési korlátot akkor ténylegesen átlépő bikásokat 7 millió dollárra szankcionálták, ráadásul 10 százalékkal kevesebbet használhatták a szélcsatornát. A motorszállítók terén tavaly a Hondát 600, a Renault-t 400 ezer dollárra büntették meg.
