back to top
2025. október 29. 18:04
Többi

    KezdőlapF1Nem a mexikói eset az első, amikor centiken vagy másodperceken múlt az...

    Nem a mexikói eset az első, amikor centiken vagy másodperceken múlt az F1-es pályabírók élete

    -

    Liam Lawson hajmeresztő jeleneteket élt át a Mexikóvárosi Nagydíjon, amikor két beavatkozó mellett ment el. Ennek kapcsán összegyűjtöttünk pár hasonló esetet a Forma–1 elmúlt időszakából.

    Azt azért túlzás lenne kijelenteni, hogy kis híján tragédia történt az F1 mexikói futamán, de az tény, hogy egy ponton közelebb volt a nagyon súlyos baleset, mint amennyire azt szeretnénk. A verseny elején ugyanis úgy küldtek be két sportbírót a pályára, hogy a kerékcseréje miatt a mezőnytől lemaradó Liam Lawson veszélyesen közel száguldott el mellettük. Ennek kapcsán összeszedtünk néhány szintén necces esetet, amikor nem sok híja volt, hogy egy versenyző elüssön egy beavatkozót.

    Nézők is videóra vették a mexikói F1-es futam életveszélyes jelenetét

    Az 1984-es Francia Nagydíjon Nigel Mansell élt át hasonlót. A későbbi világbajnok ereiben alighanem meghűlt a vér, amikor felért a dombtetőre, azt látta, hogy egy pályabíró bóklászik az aszfalton. Szerencsére elhaladt mellette, de elmondása szerint „halálra rémült”. Ne feledjük, ez a jelenetsor mindössze hét évvel a sportág egyik leghorrorisztikusabb balesete után történt, melynek során egy beavatkozó és az őt elütő Tom Pryce is életét vesztette Dél-Afrikában.

    Mansell halálra rémült, amikor majdnem megismételte az F1 leghorrorisztikusabb balesetét

    A 2005-ös, vagyis a jubileumi huszadik Magyar Nagydíjon szintén nem volt messze a tragédia. David Coulthard és Fernando Alonso balesete után – mai szemmel felfoghatatlan módon – a versenyirányítás nem küldte be a biztonsági autót, és a pályamunkásoknak ilyen körülmények között kellett eltakarítaniuk a romokat. Michael Schumacher pedig két másodperccel azután száguldott át a helyszínen, hogy az egyikük még ott tartózkodott.

    Hihetetlenül kevésen múlt, hogy nem történt tragédia az F1-es Magyar Nagydíj 20. jubileumán

    A hat évvel későbbi Kanadai Nagydíj minden idők leghosszabb, illetve legkaotikusabb versenyeként vonult be a sportág történelmébe, hiszen Jenson Button a mezőny végéről felzárkózva, egy utolsó körös előzéssel nyerte meg a több mint négyórás viadalt. Ennek egy pontján, az egyik biztonsági autós fázis során az egyik pályabíró többször is elesett, miközben próbálta elhagyni az aszfaltcsíkot, és Kamui Kobayashinak oda kellett figyelnie, hogy elkerülje őt.

    Talán ennél is hajmeresztőbb volt a 2016-os Szingapúri Nagydíj 3. köre. A rajtnál Nico Hülkenberg szenvedett balesetet, aminek következtében beküldték a Safety Cart. Az újraindításnál azonban a versenyirányítás háromszori megerősítése ellenére egy beavatkozó még mindig a pályán tartózkodott, és rohant lefelé onnan, amikor a Nico Rosberg vezette mezőny odaért. A német versenyző meredeknek, a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff veszélyesnek titulálta a szituációt, és utóbbi kiemelte, hogy a versenyirányítást arra kérték, hogy minél hamarabb engedje versenyezni a pilótákat, amint az lehetséges.

    Szűk három évvel később aztán szó szerint centiken múlott a tragédia, vagy legalábbis a komoly sérülés. A 2019-es Monacói Nagydíjon Charles Leclerc Hülkenberggel ütközött, és a Ferrari versenyzőjének defektje miatt törmelék került a pályára, így szükség volt Bernd Mayländer szolgálataira. Sergio Pérez eközben kiment a bokszba, majd a kijáraton két pályabíróval találta szemben magát. Az egyikük még átfutott előtte, a másikuk megállt a záróvonal előtt, főleg utóbbihoz volt közel a Racing Point.

    Imola 2020-ban tért vissza a versenynaptárba, és mindjárt az első évben ijesztő jelenetsor játszódott le. Miután George Russell a biztonsági autó mögül falnak csapta a Williamst, menteni kellett az autóját. Igen ám, csak közben a versenyirányítás engedélyezte a lekörözötteknek, hogy a Safety Cart megelőzve visszaálljanak a mezőny mögé, és hatan is úgy mentek el a kérdéses helyszín mellett, hogy egy sportbíró a pálya szélén állt. Az utolsóként érkező Lance Stroll lényegében versenytempóban száguldott el.

    Ugyanabban az évben egy másik veszélyes eset is történt. A 2020-as Bahreini Nagydíjról elsőként alighanem mindenkinek Romain Grosjean horrorbalesete jut eszébe, de Lando Norrisban a hajrában is megállhatott az ütő. Miután Pérez autója a hajrában elfüstölt, egy pályabíró a versenyirányítás engedélye nélkül, „ösztönből” cselekedve keresztbe átfutott a pályán, közvetlenül a brit versenyző előtt.

    Friss