back to top
2025. november 21. 20:44
Többi

    KezdőlapF1Alonso szerint az F1 újítása megbukott, Verstappen sem fogja visszasírni

    Alonso szerint az F1 újítása megbukott, Verstappen sem fogja visszasírni

    -

    Már csak három versenyen láthatjuk a jelenlegi szabályrendszer szerint épült, a szívóhatás szerepét kiemelő F1-es autókat, amelyek Fernando Alonso szerint nem váltották be az ígéretüket. Bár van bőven kérdőjel a 2026-os autókkal való versenyzés körül is, a jelenlegi modellek egy utált tulajdonságát biztosan kiküszöbölik.

    A 2022-től érkezett szívóhatású autók ugyan átformálták az erőviszonyokat a Forma–1-es élmezőnyben, megszűntetve a Mercedes éveken át tartó uralmát, ám a versenyek nem váltak észrevehetően akciódúsabbá, ami pedig az egyik cél lett volna. Sőt, az első években az új modellek működésének egy nem várt hatása, a főként az egyenesekben jelentkező pattogás még komoly aggályokat is felvetett a versenyzők egészségével kapcsolatban, akiknek háta, gerince különösen nagy terhelést kapott.

    Max Verstappen nemrég a De Limburgernek beszélt arról, hogy az autó vezetése okozta fájdalmak még ma is kísérik őt hétvégéről hétvégére.

    „Az elmúlt pár évben az autóban töltött időmet mindennek lehet nevezni, csak kényelmesnek nem. A hátam szét akar esni, a lábaim pedig minden hétvégén fájnak. Szerintem ha elmennék egy vizsgálatra, nem mutatna jól az eredmény” – ismerte el a Red Bull pilótája.

    Alonso szerint a jelenlegi szabályoknak nem sikerült teljesíteniük azt, ami miatt bevezették őket: a nézők sem kaptak jobb szórakozást, a versenyzőknek pedig kifejezetten bosszúságot okoztak.

    „Ezek a szabályok azzal az ígérettel érkeztek, hogy könnyebben tudjuk majd követni egymást és több akció lesz a pályán, ilyen szempontból pedig nem bizonyultak sikeresnek. Talán az első évben még kicsit így volt, de utána már nem. Szóval nem hiszem, hogy különösebben hiányozni fognak” – mondta a spanyol, akit a Racefans idéz.

    „Az autók túl nagyok, a szívóhatás és az alacsony hasmagasság miatt pedig már nem is annyira élvezetes vezetni őket, mint ahogy egymás követése sem az.”

    A versenyzői kritikákra az FIA együléses részlegét vezető Nikolas Tombazis reagált a csütörtöki sajtótájékoztatón, elismerve, hogy a 2022-ben bevezetett szabályok nem várt hatása volt a pilóták egészségét is próbára tévő fizikális megterhelés, a 2026-os autókról rendelkezésére álló információk alapján viszont jövőre megszűnik ez a jelenség.

    „Azt hiszem, a fő problémát az jelenti, hogy az autók nagyon alacsonyan és nagyon mereven futnak. Erre általában véve nem számítottunk az autók jelenlegi generációjánál.”

    „Az aerodinamika a jellegénél fogva jövőre is inkább az alacsonyan futó autóknak kedvez, mint a magasabban futóknak — de már nem ugyanilyen súllyal. Az aerodinamika és a hasmagasság szerepe egy kicsit kiegyenlítődik, ami azt jelenti, hogy az optimális beállítás mellett az autók valamivel magasabban fognak futni, és úgy gondoljuk, hogy valamivel lágyabban lesznek hangolva, hogy jobb mechanikai tapadást érjenek el” – fogalmazott Tombazis.

    Friss