back to top
2025. december 01. 12:03
Többi

    KezdőlapF1Helmut Marko szégyellheti magát – vélemény

    Helmut Marko szégyellheti magát – vélemény

    -

    Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az elvakult rajongók és objektivitást nélkülöző „szakértők” nekiestek Kimi Antonellinek a Katari Nagydíj után, amiért szerintük elengedte Lando Norrist. A Red Bull motorsport-tanácsadója pedig csak adta alájuk a lovat, amivel sokkal nagyobb kárt okozott, mint azt elsőre gondolnánk.

    A Lewis Hamiltonnak szemben a 2008-as Brazil Nagydíj utolsó kanyarjában pozíciót veszítő, az országban ezzel egy csapásra közellenséggé váló Timo Glock boszorkányüldözésének szintjét aligha éri el, de kétségtelenül arra emlékeztet, amit Kimi Antonelli kap azután, hogy akár a világbajnoki címet is befolyásoló hibát vétett a Katari Nagydíj utolsó előtti körében. A Mercedes újonca ugyanis előbb a 9-es, majd a 10-es kanyar kijáratán is megcsúszott, utóbbi alkalommal pedig le is ment a pályáról, ami lehetővé tette, hogy a sarkában lihegő Lando Norris megelőzze őt és átvegye a 4. helyet.

    Miután a brit Sky Sports közvetítésében már egy ideje azon értekeztek a kommentátorok, hogy a Mercedes félreállítja-e a szintén Mercedes-motoros McLaren elől az olaszt, számos drukker Antonelli hibája után rögtön igazolva látta a szándékosságot, amire csak ráerősített Max Verstappen versenymérnökének, Giampiero Lambiasénak rádióüzenete, miszerint „nem igazán tudom, mi történt Antonellivel, de úgy tűnik, hogy csak félrehúzódott és elengedte Norrist.”

    Antonelli hibája a Mercedes, majd a McLaren fedélzeti kamerájából:

    Lambiase-nak persze még elnézhető mindez, hiszen menet közben nem volt lehetősége visszanézni Antonelli fedélzeti kamerás felvételeit, vagy bármilyen tüzetesebb elemzést lefolytatni, Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadójának nyilatkozatai azonban már a védhetetlen kategóriába tartoznak. A 82 esztendős osztrák ugyanis a német Sky-nak kijelentette: „[Antonelli] elengedte őt, túl látványos volt.”

    Marko ráadásul nem hagyta annyiban, ugyanis miután visszajutott a fülébe, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke igencsak kiakadt rá, rátett még egy lapáttal. „Isten áldja Helmutot, de ez teljes baromság, amitől eldobom az agyam. A második helyért harcolunk a bajnokságban, ami fontos számunkra, Kimi pedig a harmadik helyért harcolt a versenyen. Mennyire lehet agyatlan valaki, aki ilyet mond?” – kritizálta honfitársát Wolff, majd így folytatta: „Bosszant ez az egész, mert bosszús vagyok a verseny miatt, bosszús vagyok a végén látott hiba miatt, bosszús vagyok más hibák miatt, és ezek után még egy ilyen sületlenséget hallani, hát ettől tényleg eldobom az agyam! Mi okunk lenne egyáltalán elgondolkodni azon, hogy beleavatkozzunk a világbajnokságba? Aki ezt hiszi, vizsgáltassa ki magát, mert lehet, hogy szellemeket lát.”

    Marko erre mondta azt a Motorsport Magazinnak, hogy „ha kétszer is így hibázol, akkor már látod, hogy mi történik. Kétszer is megtörtént, az autó alja pedig szerintem nem sérült meg. Erre csak azt tudom mondani, hogy meg kellene vizsgálni, mert nem csak egyszer történt meg.”

    Hogy Marko mire gondolt valójában, az jó kérdés, hiszen Antonelli sem azelőtt, sem azután nem hagyta el a pályát. Ezért kénytelenek vagyunk azt feltételezni, hogy a két hibáról beszélő osztrák azzal próbálja igazolni a szándékosságot, hogy az olasz a 10-es kanyar előtt és után is megcsúszott. Ez azonban leginkább azt igazolja, hogy utóbbi megcsúszása nem a véletlen műve, a két hibát ugyanis nem lehet egymástól függetleníteni, lévén a korábbi megingás a 10-es kanyar féktávja előtt történt, és minden bizonnyal hatással volt Antonelli kanyarvételére és kanyarkijáratára (az ideális íven túlcsúszva nagyobb kormányszöggel kellett megkezdenie a kigyorsítást, ami instabilabbá tette az autó hátulját).

    Persze láttunk már olyat a Forma–1 történetében, hogy valaki megpróbálta hibának álcázni a szándékosságot (emlékezzünk Michael Schumacher 2006-os vagy Sergio Pérez 2022-es monacói időmérős esetére, de Nico Rosberg 2014-es rontása is ide kívánkozhat, hogy az ezen a téren leghíresebbnek számító 2008-as szingapúri ütközésbotrányról ne is beszéljünk), de még ha ez is lett volna Antonelli célja, nem lett volna sokkal egyszerűbb simán elfékezni valamelyik kanyart ahelyett, hogy a kijáraton csúszik meg, kockáztatva egy megpördülést?

    Antonelli, Mercedes
    Fotó: Jiri Krenek

    Antonelli és mérnöke, Peter Bonnington rádiókommunikációját végighallgatva egyébként semmilyen arra utaló üzenetet nem lehet felfedezni, ami Norris elengedésére kötelezhette az újoncot, sőt, a rádiózásból pontosan azt lehet leszűrni, hogy Antonelli mennyire keményen nyomta neki. Bonington ugyanis folyamatosan tájékoztatta őt arról, hogy mennyivel van előtte a dobogós helyen autózó Carlos Sainz, és még azt is Antonelli tudtára adta, hogy a spanyol alulkormányzottságot jelentett a rádióban, így valószínűleg gondjai vannak, azaz elkapható.

    Antonelli pedig folyamatosan közeledett is Sainzra és az utolsó előtti kör kezdetekor már csak 1,2 másodpercre volt tőle, azaz minden idegszálát megfeszítve arra törekedett, hogy valahogy elkapja a Williamst. Hogy már hosszú körök óta a határon táncolt többek között a 10-es kanyarban is, azt a fedélzeti kamerás felvételeiből tökéletesen látni lehet, hiszen az ominózus kanyar kijáratán nem egyszer kellett aprókat korrigálnia kigyorsítás közben.

    Nyilván az összeesküvés-elméletek elkötelezett hívőinek valószínűleg bármilyen észérv kevés, de már ott megdőlhetne a teóriájuk, ha csak a következőre megpróbálnának magyarázatot találni: amennyiben a Mercedes előre kitervelten felkészült egy ilyen forgatókönyvre (már ez is teljes képetelenség), Antonelli miért nem engedte el 8 körrel a leintés előtt a már akkor is a sarkában lihegő Norrist, hogy a britnek így legyen esélye Sainz után eredve még a 3. helyet is elcsípni?

    Miért probléma Marko viselkedése?

    Miközben azzal nem nagyon lehet mit tenni, ha a szemellenzős rajongók a közösségi médiában azzal kommentelik szét Antonelli vagy a Mercedes profilját, hogy szerintük az olasz vagy a csapata kibabrált a kedvencükkel (ez esetben Piastrival és Verstappennel) – nyilván a bizonyos határt átlépő, nem megfelelő stílusban megfogalmazott véleményekkel lehet és kell is foglalkozni –, egy közszereplőnek, mint amilyen Helmut Marko is, tisztában kellene lennie azzal, hogy a szavainak súlya van.

    Helmut Marko
    Helmut Marko | Fotó: Hector Vivas/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Ebben a helyzetben ugyanis az a legkevesebb, hogy Marko feldühítette Toto Wolffot. A nagyobb baj az, hogy a szavait milliók hallották és olvassák, és közülük sokan készpénznek is veszik, gondolván egy ilyen magas pozícióban levő, ennyire tapasztalt szakember csak tudja, hogy mit beszél. A valóság azonban az, hogy Helmut Marko semmilyen konkrét bizonyítékot nem említett, azaz alaptalanul vádaskodott, mire tömegek könyvelték el, hogy a Mercedes és Antonelli beleavatkozott az idei vb-cím kimenetelébe, a többségük pedig nem is fog szembekerülni olyan elemzésekkel, amelyek ezt cáfolják, amiért persze nem lehet őket hibáztatni.

    A legnagyobb vesztese az egész történetnek ugyanakkor nem ők, hanem a még gyakorlatilag gyerek Antonelli, aki nem ezt érdemli azért, mert pusztán autóversenyzett és ekövetett egy hibát. Azóta pedig a gyűlölködő kommentek hatására feketére változtatta az Instagram oldalának profilképét….

    Friss