2024. április 28. 20:32

KezdőlapHírekBepillantás a kulisszák mögé - Így zajlott a Fabia RS Rally2 homológizációja

Bepillantás a kulisszák mögé – Így zajlott a Fabia RS Rally2 homológizációja

-

Ahhoz, hogy egy autó részt vehessen a FIA égisze alatt zajló versenyeken, az autót a motorsportot felügyelő szervezetnek jóvá kell hagynia, az úgynevezett homologizációs folyamat során. A homologizáció lényegében megerősíti, hogy az autó megfelel a rá vonatkozó szabályoknak. A Škoda Fabia RS Rally2 2022-ben kapott homologizációt, és a Škoda Motorsport tapasztalatai ellenére ez egy kihívásokkal teli folyamat volt.

A versenyautókra kategóriánként eltérő szabályok vonatkoznak. Például a rallye legmagasabb kategóriájában, a Rally1 osztályban a motor teljesítménye elérheti az 500 LE-t (368 kW) a 36 mm átmérőjű szívókorlátnak és a hibrid hajtásnak köszönhetően. A Rally2 osztályban, amelyre hagyományosan a Škoda Motorsport is készít autókat, megengedett a 32 mm átmérőjű szívókorlát, ami 290 LE (214 kW) körüli teljesítményt jelent. Ebben az esetben a mérnököknek sokkal több korlátot kell betartani.

Fotó: Skoda Motorsport

„A Rally2-es autó alapjának a szokásos sorozatgyártású modellek közül kell kikerülnie, és ebből 12 hónapon belül több mint 25 000 darabot kell legyártania az autógyártónak” – magyarázza Michaela Bubeníková, a Škoda Motorsport homologizációs specialistája. Ez az oka annak, hogy a versenyautók inkább a valóban közönséges sorozatgyártású autókon alapulnak, mint például a Škoda Fabia, nem pedig a kivételes sportautókon. A szabályok megszabják a minimális méreteket is, amelyeket jellemzően a gyártók szeretnének megközelíteni, hogy minél könnyebb és kiegyensúlyozottabb legyen az autó.

Fotó: Skoda Motorsport

És ezekhez a határokhoz a sorozatgyártású Fabia jár a legközelebb, így ez volt az ideális alap az új Fabia RS Rally2 esetében is.

Fotó: Skoda Motorsport

„A mérnököknek korlátozott lehetőségük van a szériaautó módosítására” – mondja Michaela Bubeníková. A motornak például szintén egy gyártóegységen kell alapulnia, bár nem közvetlenül a modell motorján. A Fabia RS Rally2 special erőforrása tehát a sorozatgyártású Škoda Octavia és Kodiaq modellekből származó EA888 motorcsaládból származik. A versenykülönlegesség előnye a Mladá Boleslav kis ferdehátú új generációjának karosszériájának nagy merevsége is volt.

A homológizáció egy hosszú folyamat

Maga a homologizáció gyors, de az egész folyamat egy kicsit hosszabb. „Körülbelül hat hónappal, egy évvel a tervezett homologizáció előtt közvetlenül konzultálunk az FIA küldötteivel” – magyarázza Michaela Bubeníková. Ennek az az oka, hogy a szabályokat természetesen többféleképpen lehet értelmezni, és csak az FIA képviselői tudják megerősíteni, hogy a Škoda Motorsport mérnökei által választott értelmezés helyes. Ekkor már kész az autó alapja, és van idő a különféle alkatrészek finomhangolására.

Maga a homologizáció a franciaországi Valleiróban található FIA Logisztikai és Technológiai Központban zajlik, és ez egy több mint három napig tartó folyamat. Ez lényegében egy non-stop munka, az FIA technikusai tíz csapattechnikus kíséretében ellenőrzik, hogy az autó megfelel-e a mellékelt dokumentációnak és a szabályok követelményeinek. Az autógyártótól származó dokumentáció több száz oldalra terjed ki, a homologizációs űrlap önmagában 230 oldal.

„Bár a végső homologizáció többé-kevésbé az utolsó formális ellenőrzés, hogy minden megfelel-e a szabályoknak és a dokumentumoknak, ez egy megerőltető folyamat, ahol műszakban dolgozunk. Például két szerelőnek mindig készen kell állnia arra, hogy szétszerelje és bemutassa az autó bármely részét.” – írja le a folyamatot Michaela Bubeníková. Az autógyártónak be kell vinnie a versenyautót és a szériaautót, annak csupasz karosszériáját, a versenyautó karosszériáját és a kijelölt alkatrészkészletet Valleirába homologizáció céljából. Mindezt az FIA technikusai részletesen megtekinthetik és összehasonlíthatják.

Teljesen nyilvános

A Rally2 kategória például nem engedélyezi az autók különböző változtatásait és a különböző versenytípusokhoz fontos alkatrészeket. Az aszfalt- és murvás specifikációk között persze van alapvető különbség a futómű alkatrészeiben, de az autó érdemben nem változhat attól függően, hogy gyors vagy lassú a verseny, vagy például melegben zajlik-e. Itt különbözik például a rallyautó a Forma-1-es autótól, ahol a járművet minden körhöz igazítják. A rallyban alapvetően csak a futómű beállításai változnak egy-egy versenyre.

Fotó: Skoda Motorsport

Azonban amit a Škoda Motorsport és más partnerek mérnökei kitalálnak, az részben minden rivális számára látható. Bár ezek nem részletes műszaki rajzok, amelyek titkosak, a versenyzők a rendelkezésre álló dokumentumokból általános képet kaphatnak a megoldásról. Ez az egyik módja annak, ahogy az FIA igyekszik biztosítani a kiegyensúlyozott versenyt. A fejlesztők számára pedig ez nagy kihívás. „De vannak olyan területek, ahol meglephetjük a riválisokat. Például a szoftver, az FIA megvizsgálja, de nem nyilvános; vagy hasonló az aerodinamika is. Mindenki láthatja az alkatrészeket, de azt nem, hogy hogyan működnek együtt” – mondja Michaela Bubeníková.

Fotó: Skoda Motorsport

Ebből a szempontból a Fabia RS Rally2 a Škoda Motorsport korábbi Rally2 modelljei sikeres folytatásának tűnik. Az autó jól teljesít a versenyeken, és nagy a vásárlói érdeklődés. A Mladá Boleslav versenykülönlegesség előző generációjából több mint 470 került eladásra.

Friss