A három évtizeden át meghatározó olasz gyártó, a Lancia 32 év szünet után ismét raliautót leplezett le – jövőre pedig jöhet a valódi bemutatkozás.
Nem kérdés, hogy a Lancia minden ralirajongó szívét megdobogtatja. A 70-es években a Stratos HF új korszakot nyitott a raliban azzal, hogy ezt a gépet az első skiccektről kezdve ralira tervezték, majd jött a Delta, amely a különböző változataival a nyolcvanas és a kilencvenes években volt meghatározó.
A WRC-ben a Lancia tíz konsktruktőri bajnoki címet nyert, egyéniben pedig öt pilóta lett világbajnok az olasz autó volánjánál (mi több, Mark Alén Fiattal nyert 1978-ban, de két versenyt Lancia Stratosszal teljesített). Idehaza Ferjáncz Attila, majd Ranga László repesztett Lancia Delta Integraléval a 90-es években, az előbib egy, az utóbbi négy abszolút bajnoki címet nyert a legendás autóval.
Aztán 1991-ben a Lancia úgy döntött, kivonul a raliból, bár a következő évben egy privát csapat, a Jolly Club még gyártói támogatással versenyzett és nyerte meg a márka sorozatban hatodik világbajnoki címét. Majd jött 32 év szünet, egészen májusig, amikor a Lancia bejelenette a visszatérését.
A Stellantis csoporthoz tartozó gyártó most bemutatta az új Ypsilon Rally4 HF autóját, amely 1.2 literes turbómotorral rendelkezik, és 212 lóerős teljesítményre képes. A WRC-ben jelenleg nincs hivatalos bajnoki osztály a Rally4-es specifikációjú elsőkerék-hajtású autóknak, az ERC-ben és a nemzeti bajnokságokban azonban igen.
Egylőre nincs hivatalos időpontja annak, amikor versenyen is bemutatkozhat az új Ypsilon Rally4 HF, de valamikor a jövő év elején számíthatunk rá. További izgalmas hír, hogy ha ez az autó sikeres lesz, akkor a Lancia fontolóra veheti a magasabb kategóriájú raliautók fejlesztését is a jövőben.
„Nagyon boldog vagyok, hogy támogathatóm a gyártót az Ypsilon Rally4 HF finomhangolásában. Remélem, hogy inspirálni tudom a fiatal versenyzőket, akik a Lancia Ypsilon Rally 4 HF-ünkkel vágnak neki az útjuknak, hogy a jövő profijaivá és bajnokaivá váljanak – mondta a legendás Miki Biaison, aki kétszer nyert ralivilágbajnokságot, mindkétszer egy Lancia Delta Integrale volánja mögött. – A győzelmek és a versenyek Lanciája visszatért, és én nagyon boldog vagyok, hogy részese lehetek ennek!”