2024. április 27. 01:06

KezdőlapNE VEDD ELTalmácsi Gábor újra versenyautóba ül 

Talmácsi Gábor újra versenyautóba ül 

-

Meglepően széles autóversenyzői tapasztalattal rendelkezik Talmácsi Gábor, hiszen pályaversenyen, rallyn és tereprallyn is indult, a gokartozás sem áll messze tőle, sőt, még Forma–1-es utót is vezetett. Így hiába lesz az egyetlen motorversenyző az április 18-ai Legendák Tornáján, nem lesz teljesen tapasztalatlan négykeréken. 

„Nagyon jól! – válaszolta Talma a nem csak udvariasságból feltett kérdésemre, hogy hogy van, de ez a hangján is érezhető volt, majd kicsattant a vidámságtól. – Éppen autómosóba megyünk a kis családommal. Érdekes, hogy a motoromat mindig magam tisztítom, de az autót mosóba viszem“ – nevet. 

Talma 2007-ben nyerte meg a gyorsasági motoros világbajnokság 125 cm3-es kategóriáját, amit szerintem mindenki tud, de ettől függetlenül még így 15 év távlatából is jó újra, meg újra leírni. 2013-ban egy sérülés miatt vonult vissza, ahogy mondja, a bal lába még mindig nem száz százalékos. Azóta saját márkájára koncentrál, a Shell, a BMW Motorrad Magyarország és a BMW Wallis nagykövete, valamint a HUMDA igazgatósági tagjaként foglalkozik a motorsport fejlesztésével. 

„A magyar államot és a DORNA-t is én kapcsoltam össze, sok munkám van abban, hogy a magyar MotoGP-futam megvalósulhat.“

Ez mind szép és jó, de engem inkább az érdekelt, hogy mikor ült utoljára versenymotoron. 

„Tavaly. Bár nem mondhatnám, hogy teljesen versenymotor. Van egy BMW S1000 RR-em, ami félig-meddig át van alakítva: gumi, fékbetét, fékfolyadék, pár ergonómiai elem, ülés, lábtartó, de például a lámpa benne van. 

Fotó: Talmácsi Gábor

Tavaly indultam vele egy magyar bajnoki futamon. Éppen a Hungaroringen tréningeztem egy versenyzőt, a szervezők pedig megkértek, hogy álljak rajthoz. Meg is nyertem a versenyt.“

Nyolc év szünet után izgalmas lehetett újra elrajtolni. 

„Megbizsergetett – nevet Talma. – Nem volt célom, hogy versenyezzek, de jó szintfelmérés volt. A rajtnál ugyanazt éreztem, mint régen, de fizikailag azért sokkal nehezebb volt.“

Nyerni akartál? – tettem fel a kérdést a lehető legártatlanabb hangon. 

„Hát persze – vágta rá. – De tudni kell a versenyzés pszichológiáját, nagyon fontos, hogy mindig legyen egy reális célod. Nem szabad túlértékelni magunkat, de alul sem.“

Fotó: Talmácsi Gábor

Ez egy jó alkalom volt, hogy a rátérjünk a Legendák Tornájára, hogy vajon ott is nyerni akar-e. 

„Nyerni akarok, az nem kérdés, az hogy erre mennyi az esélyem, már más kérdés. Sokan most is aktívan versenyeznek, az nagy előny, ráadásul én leszek az egyedüli motoros. Bár innen oda könnyebb az átjárás, mint négy kerékről kettőre.“

Fotó: Talmácsi Gábor

Ezen a vonalon még el lehetett volna poénkodni, de Talma meglepő tervvel állt elő: 

„Nem is az érdekel a legjobban, hogy nyerek, vagy nem, hanem értékelni szeretnék.“

???

„Nagyon érdekes lesz látni, hogy 18 legenda összejön, egyfajta csúcstalálkozó lesz, ahol olyan autókkal kell mennünk, amivel nincs tapasztalatunk. Az dönthet, ki tud a leggyorsabban alkalmazkodni. Azért azt is tudni kell, hogy aki aktív, az előnyben van, a reflexeivel, a mikro mozgásokkal és a koncentrációval. Ezen lehet javítani a felkészüléssel is, én is voltam gokartozni. 

Nagyon szeretem az autósportot és már az is érdekes lesz, hogy ezekkel a versenyzőkkel találkozhatok, beszélhetek velük. Sokat foglalkozok azzal, hogy fiatal versenyzőkből hogyan lehet kihozni a legtöbbet, biztos, hogy sok tapasztalatot szerzek húsvéthétfőn, alig várom, hogy ezeket kiértékelhessem.“

Talmácsi Gábor páratlan motorversenyzői karrierje mellett többször is versenyzett autóval, így a Legendák Tornája talán nem is lesz olyan ismeretlen a számára. 

Fotó: Talmácsi Gábor

„2003-ban kaptam meghívást a Renault Clio Kupa Forma–1-es betétfutamára. Az rögtön jól ment, ha jól emlékszem, a második helyről estem ki. El is bíztam magam, hogy hú de jó autóversenyző vagyok – nevet. – Egy évvel később a Porsche Kupában indulhattam egy versenyen. Ott rá kellett jönnöm, hogy ez legalább három szinttel magasabb sorozat, mint Clio volt.

Bódis Kálmán segítségével indultam 24 órás futamon, Szalai Balázs révén pedig a tereprallyt is kipróbáltam, és 2012-ben mentem egy fél szezont a magyar rallybajnokságban.

Hatalmas élmény volt, amikor a F1 Experience révén vezethettem Fernando Alonso Forma–1-es Renault-ját. Kicsit visszabutított autó volt, de így is nagyon ment.“

Talmácsi Gábor
Fotó: Talmácsi Gábor

Bár a gokartversenyzés kimaradt Talmának, ebben is elég nagy rutinja van. 

„Az édesapám üzemeltetett egy gokart pályáját, ott éjjel nappal mentünk. Ez egy érdekes dolog, mert bérgokarttal meg lehet tanulni jól menni, akár még egy átlagember is eljuthat olyan szintre, hogy autóversenyzőket verjen meg.

Kiváncsi vagyok nagyon. Talán a legtöbbünknek a drift lesz a legidegenebb, szerintem az sokmindent eldönt, hogy ki hogyan tud alkalmazkodni hozzá.

A rendezvény fő üzenete a jótékonyság – ukrajnai menekült gyerekeket támogatnak a rendezők – és a szurkolókkal együtt egy igazi motorsport ünnep lesz.“

Mi pedig nem felejtjük el, hogy Talmácsi Gábor értékelni fogja a versenyt, és ígéretet tett rá, hogy a Rallycafe.hu olvasóival megosztja a tapasztalatát. 

Friss