hétfő, augusztus 8, 2022
KezdőlapNE VEDD ELMa 76 éves Stig Blomqvist

Ma 76 éves Stig Blomqvist

-

- Hirdetés -

A svéd ralilegenda 1946-ban született, 1984-ben világbajnok lett, egy évvel később második volt a bajnokságban. 11 vb győzelmével nem tartozik a legeredményesebbek közé, de azzal, hogy összeforrt a neve az Audi Quattroval, beírta magát a rally halhatatlanjai közé. 

Stig Blomqvist tehetségéről elkötelezettségéről és rally iránti szenvedélyéről mindent elmond, hogy év elején 75 évesen még szerepelt a Bajnokok Tornáján. Az “öreg” az öreg Audival megverte az 1000 lóerős elektromos csodajárgányt….

- Hirdetés -

Stig Blomqvist 18 évesen szerzett jogosítvány. Hamarosan versenyzői karrierjét is megkezdte, és oktatói licenszet is szerzett, amihez Per Eklunddal együtt végezte a tanfolyamot. A Saab gyári versenyzője lett, nyert néhány nemzetközi versenyt, majd 1973-ban mutatkozott be a Rally világbajnokságon. Svédként talán meg is lincselték volna, ha nem Saab-bal versenyez. Ő nem kockáztatott, azzal pedig hogy Arne Hertz navigátorral együtt rögtön meg is nyerték hazai versenyüket máris nemzeti hős lett a svéd szurkolók körében, azokból pedig van jónéhány… Az elsőkerékhajtású Saab 96 V4 versenyautóba a Ford Taunus 1815 köbcentis V4-es motorja került, jobb napokon 170 lóerő körül tudott, 215 Nm nyomatékkal.

Blomqvist
foto: 1000 Lakes Rally
- Hirdetés -

1974-ben a Finn Rallyn lett második, majd a következő két évben Svédországban állt a vb dobogójának második fokán. Az újabb győzelemre 1977-ig kellett várni, ekkor már a Saab 99-essel nyert vb futamot. Mi mást, mint a Svéd Rallyt.

A Saab kiszállt a sportból 1981-ben így Blomqvist egy Talbottal versenyzett az 1982-es évben. Egy évvel később pedig jött a nagy pillanat, az Audi szerződést kötött a pokoli gyors svéddel, és innentől jöttek a sikerek.

Blomqvist
foto: Audi Motorsport

1984-ben második hellyel kezdett a Montén, aztán nyert öt versenyt és 125 ponttal világbajnok lett. A csapattárs Hannu Mikkola 104 ponttal lett második, Marku Alén pedig 90 pontot szerzett a Lanciának, és harmadiként fejezte be a szezont.

Miután az Audi is befejezte versenyprogramját Blomqvist 1986-tól Forddal versenyzett, aztán a Nissan gyári csapatához került. A versenyzés mellett nagyszerű fejlesztőpilóta is volt, és ebben a minőségében jött Magyarországra is. Dudás Kokóéknak segített beállítani Pécsen a Nissan Sunny GTI-R-t.

Megérkezésem után a kocsit kipróbálva megállapítottam, hogy az esztergomi motorhiba után kicserélt masina megegyezett az általam korábban használt erőforrásokkal. A futómű nagyon kemény volt, a magyar aszfalt ugyanis közel sem olyan, mint amit mi például Angliában aszfaltnak ismerünk. Ez itt dimbes-dombos, huplis, a kocsi állandóan idegesen pattogott rajta. Másfél napi kísérletezés után végül a létező legpuhább lengéscsillapítók és rugók kerültek be, és úgy érzem, nem végeztünk felesleges munkát” – mondta az Auto-Motornak Blomqvist a teszt után. Kokó pedig csak annyit tett hozzá, hogy a bajnokság elején kellett volna ezt a tesztet megejteni, annyit segítettek a világbajnok tanácsai.

Nem ez volt az első magyarországi látogatása, egy évvel korábban egy fehér Ford Escort Coswort-tal autóztatta meg a szerencséseket a Hungaroringen.

Blomqvist később versenyzett Opellel, segített a Skodának a Felicia Kit Car fejlesztésében, és 50 évesen még elindult a Safari Rallyn, ahol hetedik helyével 1996-ban utolsó világbajnoki pontjait szerezte.

Ez után sem dőlt hátra, aktívan folytatta a ralit. Emellett pályafutása során belekóstolt a rallycrossba, a hegyi versenyzésbe, sőt 1987-ben egy 240-es Volvóval még a WTCC-ben is indult egy futamon.

Az igazi szerelem azonban az Audi Quattro maradt, és ha a gyár hívja, akkor mindig szívesen ül be a régi versenyautójába. Vagy éppen egy új elektromos sportkocsiba is. A sebességéről pedig mindent elmond a cikk elején látott video: a Quattroval mindenki számára kemény ellenfél még 76 évesen is.

Boldog születésnapot Stig Blomqvist!

Blomqvist
foto: Audi Motorsport
- Hirdetés -
SourceRallycafe

Friss