2022. december 02. 11:30
KezdőlapNE VEDD ELA harmincéves technika gyorsabb, mint az Evo X

A harmincéves technika gyorsabb, mint az Evo X

-

- Hirdetés -

Nagy váltásra szánta el magát 2022 elején ifj. Érdi Tibor, az eredményes ERC2 pályafutást a Historic Európa-bajnokságra cserélte. Eb harmadik hellyel zárták az évet Csökő Zoltánnal, és harcban vannak a magyar bajnoki elsőségért is. 

“Annyira jól érzem magam a Historic mezőnyben, mint 2015-17-ig az ERC-ben” – kezdi Érdi Tibor, aztán meg is magyarázza, hogy miért. “Akkor volt a pályafutásom legszebb három éve. Olyan ellenfeleim voltak, akik szó szerint barátokká váltak az évek alatt. Jó volt minden egyes gyors után találkozni velük, és olyan ellenfelek voltak, akik a problémáikat is megosztották veled, nem csak akkor voltak barátságosak, ha ők nyertek. Most ugyanezt érzem. Itt örülnek a másik sikerének, nemzetiségtől függetlenül, jó kapcsolatban versenyeznek egymás ellen a résztvevők.”

Örülnek egymás sikerének.

- Hirdetés -

A szezonnyitó Vltava Rallyn rögtön remek eredménnyel kezdett Érdi Tibor és Csökő Zoltán, és elfogadó légkör ide vagy oda, a többiek bizony elég sandán néztek a kék Forddal versenyző újoncokra, akik az összetett dobogójának harmadik fokán fejezték be a versenyt.

„Amikor az első nap után újoncként vezettük a versenyt, akkor persze egy kicsit feszültebb volt a légkör. Igazán akkor fogadtak be minket, amikor megnyertük a hazai futamot. Megdöbbentő volt, hogy mennyire örültek a vetélytársak annak, hogy mi itthon győzni tudtunk. Nem feltétlenül nekünk állt végig a zászló, volt egy technikai gondunk, de végül 9 tizeddel lettünk elsők, és ez még érdekesebbé, és értékesebbé tette ezt a sikert. Aztán, hogy milyen az élet, az Elba Rallyn mi kaptunk ki egy másodperccel az ottani helyi csapattól. Nem is számoltam vele, hogy nyerhetünk, de leesett az utolsó körre az eső, és ott nagyon nagyot mentünk. Azt tudtam, hogy a második hely elérhető, de az első mögött másfél perc volt a lemaradásunk, és a végére egy másodpercre faragtuk. Az utolsó gyors végén még picit bosszankodtam, hogy valahol lehetett volna eggyel gyorsabban menni, de amikor a céldobogón láttam, hogy mennyire örül a hazai csapat, komolyan mondom, hogy én is őszintén örültem az eredményüknek.”

Az ERC2 után nem könnyű a Historic Rallyra váltani.

- Hirdetés -
- Hirdetés -

„Leginkább a légkör más, de a szabályrendszerben is van pár furcsaság. A mai napig küzdök vele, hogy a gépátvétel után, előre meg kell mondani, hogy a tíz felhasználható gumit milyen keverékből használod. Amikor kétes az időjárás, és amúgy sem túl sok ez a tíz gumi – persze most már tudom, hogy elég – akkor nem könnyű feladat előre megmondani, hogy melyik lesz a legjobb kompromisszum. Az viszont könnyebbség, hogy a szervizcsapat minden gyorsasági végén ott lehet. Ez sokkal megnyugtatóbb és nem annyira beosztós, mintha három gyorsonként lehetne szerelni, igaz, ezekhez a 30 éves makrancos autókhoz kell is a folyamatos felügyelet.”

Érdi Tibor
foto: Érdi Rallye Team

Öreg rallys nem vén rallys

„Azt gondoltam év elején, hogy a három Eb címemmel ide jövök az idősebb korosztály közé, majd picit felülkerekedek rajtuk. Hát basszus, nagyon nem így van! Ezek az öreg rókák a mai napig pokoli gyorsak és megvan az élettapasztalatuk is ahhoz, hogy hogyan osszák be magukat és az autót is” – vallja be őszintén Tibi, majd egy egészen meglepő dolgot is elárult.

„Gyorsabb ez az autó, és gyorsabban történnek benne a dolgok, mint a Mitsubishiben.”

„A Mitsubishi egy nyugodt taxi volt, kezes, bárhonnan bárhová be lehet vele fordulni. A Sierra egy vadló, amit még nem törtünk be teljesen. Pont tegnap is néztem korabeli videókat róla, hogy hogyan mentek vele. Ezt az autót Delecour-ra építették és állították be. Ő annyira elsőkerekesként vezette, hogy amikor a Vltaván versenyeztünk, csak szenvedtem vele. Nem értettem, hogy egy hosszú, nyújtott kanyarban meghúzom és elindul keresztbe, és azt vettem észre, hogy a kanyar háromnegyedénél már megint befelé kell fordulnom, ahelyett, hogy ellen tartva, szépen kigyorsítanánk. Azóta fejlesztettünk is, a homológlapban is szereplő lamellás hátsó spert megvettük és beépítettük, és ezzel álomszerű lett a kezelhetősége. Kapott egy direktebb áttételű kormányművet is, és ezzel lett tökéletes.”

Érdi Tibor
foto: Érdi Rallye Team

Utcai gumi kellene

„Fater mindig mondja, hogy tegyünk már fel utcai gumikat is, de higgyétek el, hogy ez a kocsi mindig éppen a versenyre készül el. Szerintem szereti a magaslati levegőt az emelőn… Év eleje óta nem tudtuk elvinni kipufogóshoz sem. Ezért arra sincs idő, hogy felrakjunk rá utcai gumit és egy bójánál párszor mögé forduljak kézifékkel. Az, hogy ilyen keveset tudok menni vele, picit nyújtja az összeszokási fázist.”

Az autó kiválasztásakor tudta a csapat, hogy a Ford Sierra nem csak korából fakadóan lesz karbantartásigényes, ám amikor számba vették a lehetőségeket, mégis ez tűnt a legjobb választásnak.

„Az alkatrészháttér ennél az egy autónál elérhető. Angliából, Lengyelországból, Olaszországból, Spanyolországból is lehet hozzá alkatrészt beszerezni, vettünk is már mindenhonnan. Egy Subaru csak Anglia, és háromszor annyiba kerül minden. Legacyt akartunk az elején, de borzasztóan drága lett volna. A Toyota csak 16-os kerékkel és kis fékkel megy, az nem igazán versenyképes. Van még a Mitsubishi Galant, de az csak elméletben, mert nem is került elő A-s autó. Lanciából az olaszok sem tudnak olyant összerakni ami ennyi versenykilométert kibírna, így hát maradt a Ford. Volt is éppen eladó autó, és még akkor is úgy gondolom, hogy jó döntés volt, hogy fater az elején azt mondta, hogy, oké, hogy

Vettünk egy Sierrát, de ez sose volt jó autó.

Nem vagyunk az a típusú csapat aki feltartott kézzel áll, úgyhogy nekiláttunk, hogy jó autót csináljunk belőle. A motorral most jutottunk el oda, hogy nagyjából megbízható. A váltóhoz vettünk új fogaskerekeket, ezek is fogynak, mert persze elrontották a végén a hőkezelést, de itt is keressük a jó megoldásokat. Ha ennek a folyamatnak a végére értünk, nagyon jó kocsi lesz belőle.”

Új nap, új problémák

„Ez a Historic mottója, és valóban így van. Felkelsz reggel, és mindig van valami új apróság, vagy nem is olyan apróság. Ezeknél a kocsiknál nincs olyan, hogy készen van. Öreg autók, el kell fogadni.”

Érdi Tibor
foto: Érdi Rallye Team

Mosolyogva meséli ezeket a sztorikat Érdi Tibor, de a szezonban volt néhány olyan pillanat, amikor picit visszasírták a megbízható Lancert.

„Volt olyan szakasz, amikor majdnem minden versenyre hozzá kellett nyúlni a motorhoz. Az elutazás előtti nap is szögeltük, hogy eljussunk a versenyre. Ezen dolgozunk, hogy változtassunk rajta. A téli szezonra megvannak a tervek, és ha eljutunk a végére, akkor azt gondolom, hogy a bajnoki címért versenyezhetünk majd.”

Érdi Tibor

Az Eb harmadik hely újoncként remek eredmény, nincs oka szégyenkezni a csapatnak. Az Érdi Team családi, baráti alapokra épül, és az év végi eredmény kapcsán is az egyik szülő fogalmazott éleslátóan, ám ezúttal nem idősebb Érdi Tibor, hanem az édesanya meglátása volt tökéletes.

„Anyu nyitotta fel a szememet, amikor amiatt bánkódtam, hogy ha nincs technikai gond, akkor előrébb végeztünk volna. Azt mondta, hogy:

Kisfiam, a Mitsubishivel is így kezdtétek.

Igaza volt, 2015-ben negyedikek, majd egy évvel később harmadikak lettünk és 2017-ben szereztük meg az első bajnoki címet.”

Egy bajnoki címért azonban még harcban van a páros, a hazai bajnokság első helyét a Zemplén Rallyn megszerezhetik.

„Az Eb-re fókuszáltunk, a magyar bajnokságban csak azért indultunk el, hogy gyűljenek a kilométerek. Aztán beláttuk, hogy az Eb címért nem leszünk harcban. Borzasztó jó élmény volt a dobogón befejezni a szezont, de közben a hazai bajnokságra is elkezdtünk figyelni. Ha minden jól megy, akkor azt meg tudjuk szerezni. Az utolsó előtti futamot így is kihagytuk. Akkor volt a 40. születésnapom, és úgy döntöttem, hogy 25 év után most ez fontosabb lesz, mint a versenyzés. A Zemplén Rallyn viszont ott leszünk, nem is akarunk sokat kockáztatni, mert elég a biztos célba érés. Azért ahol sok néző lesz megpróbálunk kicsit látványosabban menni, de a legfontosabb most az, hogy célba érjünk.”

Érdi Tibor
foto: Érdi Rallye Team
Csökő Zoltán
foto: Érdi Rallye Team

 

SourceRallycafe

Friss