Bármennyire is hihetetlen de az Orfű Rally lesz Gerencsér Titi debütáló versenye az Országos Historic Rallybajnokságban. A magyar rallysport 71 éves élő legendája lányával, Gerencsér Bernadettel és azzal a Ford Sierra RS Cosworth 4×4-gyel áll rajthoz, amellyel 2016 óta láthatjuk őket előfutni.
„Ha már megvan az autó és szeretem a pécsi pályákat, akkor miért ne mennék?“ – nevet Titi bá a kérdésemen, hogy miért vág bele a Historic versenyzésbe.
„Az autó elméletileg historic. Itt áll mellette az Escort is, de az még túl fiatal, nem mehet a Historicban, úgyhogy marad a Sierra. Bernivel ezzel futottunk elő egy párszor, de most úgy voltam vele, hogy ha az előfutás és a versenyzés is ugyanannyiba kerül, akkor miért lóduljunk meg egy kicsit.“
Titi bá olyan sokat ment már a Sierrával, hogy még én is elbizonytalanodtam, hogy ez vajon az az autó, amivel régen is versenyzett-e, de aztán persze gyorsan leesett, hogy nem lehet, mert hogy régen Escorttal ment.
„Tudod, Ford mániás vagyok – nevet. – Már régebben is nézegettem a Sierrát, nagyon tetszett és hat éve sikerült vennem egy egész jó állapotban lévőt. Azért A-s, mert direktszűrős, vastag kipufogós és a szűkítője is 34 mm-es, egyébként minden széria rajta. De ebből is simán ki lehet hozni háromszáz lovat.“
Itt egy kicsit belemerültünk a műszaki részletekbe, hogy a Sierrában nincs sper, csak középen és hátul viszkó, amiben 48 lamella van, egyik külső, a másik belső bordázású, de nem is ez a lényeg, hanem, hogy hogyan lehet közlekedni ezzel a nem kis méretű vassal.
„Lóbálni kell, vagy ahogyan Kőváry Barna szokta mondani, löttyinteni kell a kocsit, ha pedig megindult, akkor meg győzd összeszedni“ – nevet megint Titi bá, de ebből arra következtethetünk, hogy azért fog keresztbe menni a Sierrával.
„Nézd, van 370 darab serlegem, nem azért megyek, hogy nyerjek még egyet, hanem azért, hogy jól érezzük magunkat.“
Na, pont ezt akartuk hallani, mert ha Titi bá jól érzi magát, akkor bizony a szurkolók is. A kérdés az, hogy lánya, Berni hajtani fogja vagy visszafogni.
„Van amikor hajt, van amikor visszafog. Amikor kerekre tágul a szemem, akkor mindig kérdezi, hogy apu, miért kell ezt, de jól csinálja (a navigálást).“
Az Orfű Rally érdekessége lesz, hogy két egykori ellenfél egyszerre debütál a Historicban. Schneer László egy korábbi cikkünkben, már említette Gerencsér Titit, hogy a hetvenes években együtt szlalomoztak.
„Ez így volt – erősíti meg Titi bá. – Ő akkor széria Zsigulival ment, lobogott is rendesen.“
Nem tartozik szorosan a cikkhez, de persze előkerült egy régi sztori is.
„1976-ban mentem az első versenyemen a Trabanttal, akkor még Kati (Titi bá felesége) navigált. Topor Kálmánnal és Baranyai Attilával teljesen egálban végeztünk. Úgy döntötték el, hogy ki nyerte a versenyt, hogy este kilenckor egy kalapból húztuk ki a neveket. Mi másodikok lettünk.“
Na és most, milyen eredményre pályázik?
„Nem tudom, régen mentem már mezőnyben. A Sierrával szerintem lehet nyerni, de sok jó sofőr van, meglátjuk. Az biztos, hogy mi nagyon fogjuk élvezni.“
Szerintem akkor mi is. Hajrá Titi bá!