Hoffer Zsoltot kérte fel Szujó Zoltán, hogy vezesse a Rally Szakágat. A Hungarian Police Rally Team versenyzője több mint negyedszázada aktív részese a hazai rallynak, szerelőként, navigátorként és pilótaként is bizonyított. Hoffer Zsolttal a bejentés után készítettünk interjút.
Honnan jött az indíttatás, hogy elvállad ezt a munkát?
Az elnökségtől kaptam ezt a megtisztelő felkérést a feladatra. Ők azt gondolták, hogy az elmúlt évek munkássága alapján, látva azt is, hogy hogyan kommunikálok a versenyzőkkel, sortbírókkal, rendezőkkel, nézőkkel, tehát a teljes nagy rally közösséggel, alkalmas lennék erre a feladatra.
Azt gondolom, hogy a rally iskola sok szintjén megfordultam. 1996-ban RTE futamon kezdtem navigátorként, sosem felejtem el! Szereltem is sok-sok versenyen, szlalomoztam 6 éven át egy 1200-sel, amely azóta is az álomautóm. A Lada után Hondával mentem szlalom sprinteken, mini rallykon, én ültem a 2005. évi RTE és Junior bajnokságban a sárga diesel Ibiza J1-ben, sőt a jelenlegi versenyautóm a Rally3 tulajdonosának Berényi Lacinak is navigáltam egy Ózd Rally alkalmával. Majd 2006-2007-ben már Rally2-ben Puskádi Janival egy kategóriában mentünk. 2008-ban kategória megkötéssel kerülhettem fel az ORB-be, ahol első évben N2 és Suzuki Swift Kupa bajnok lehettem. Szépen lassan léptem feljebb, több alkalommal voltam 2WD bajnok. Indultam MITROPA futamokon, bár nem sok versenyen, de tanulságos volt. Két évet töltöttem a HISTORIC mezőnyben. Zseniális volt! Az utóbbi két évben pedig már egy 4WD-s Fordot vezethettem egy remek csapat által üzemeltetve. Volt szerencsém WRC futamot megnézni. Ezen tapasztalataim alapján mertem ebbe belevágni.
Sokat gondolkodtál, hogy igent mondj a felkérésre?
Én nagyon szeretek versenyezni, és tudom, hogy e mellett a tisztség mellett az autósport gyakorlati részét teljesen háttérbe kell szorítanom. Emellett van bennem egyfajta, legfőképp magam irányába megnyilvánuló maximalizmus is. A munkám mellett ezt a feladatot is szeretném száz százalékkal csinálni. Ezeket kellett átgondolnom, hogy meg tudom e oldani. Azt gondolom, hogy a rally szakág esetén viszonylag nagy, kilenc fős stábnak kell dolgozni, és ha ezt a stábot jól rakjuk össze, akkor ez működni fog.
Ha igent mondtál, akkor vélhetően azt gondolod, hogy Szujó Zoltán és a mögötte álló Elnökség képes arra, hogy változást hozzon a magyar autósportba.
Én úgy gondolom, hogy aki az autósportban dolgozik, mindenki szereti is a sportot. Viszont azt is látni kell, hogy kell egyfajta feltöltés, ha használhatom ezt a kifejezést. Kell, hogy érkezzen érdeklődés az autósportba olyan területekről, ahol jelenleg nem volt téma az autósport, és nem volt az érdeklődés középpontjában. Kellenek olyan plusz források, amelyekkel javítható a rendezvények színvonala és ezzel vonzóbbak lesznek a mezőnynek, a nézőknek, a médiának, és ezáltal megnő az autósport eléréseinek száma. A Szujó Zoltán vezetésével megalakuló elnökségben én látom ezt a potenciált. Nagyon elhivatottak és ami számomra nagyon nagy érték, tisztán kommunikálnak, tisztelettel vannak mindenki iránt.
Mi lesz a legnagyobb feladat? Az látszik, hogy a rally talán a leginkább hangsúlyos terület, és ez a létszámból, és a szakág sajátosságaiból is fakad. Egy zárt pályán, könnyebb kontrollált környezetet teremteni, mint egy sok száz kilométeres útvonal mentén.
A legnagyobb versenyzői számot és legnagyobb nézőszámot is elérő szakágról van szó. Fontos, hogy a rallyn nem az első osztályt értjük és még csak nem is a másodosztályt, vagy a historicot. A rally minden szintjén résztvevő versenyzőket, a rendezőket, sportbírókat és nagyon fontos, hogy a szerelőket is ide soroljuk. Nem szabad elfelejteni, hogy mekkora szerelem az, amikor az ember időre szerel, egy csapatban. Többek között én azzal is kezdtem a pályafutásomat, így ezt a közeget is ismerem. El kell érnünk, és ezt célként is megfogalmaztam, azokat a versenyzőket, akik a garázsukban dédelgetnek egy olyan járművet, ami a jelenlegi szabályzat szerint nem versenyezhet. Segítenünk kell abban, hogy milyen feltételekkel hozhatja újra pályára, hogyan hódolhatnak újra a szenvedélyüknek, és hogyan nyűgözhetnek le nézőket. Nagyon fontos számomra a NÉZŐ, így nagybetűvel! Ne feledjük, hogy nélkülük elképzelhetetlen egy igazán sikeres verseny.
A feladat, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére is minél több versenyző visszatérjen a pályákra, új versenyzők érkezzenek különböző szintű, de értékes bajnokságokba. Ez a nézők szempontjából több látványosságot eredményezhet, növekedhet a nézőszám! Feladat, hogy a RALLY minden szereplője érezze és tapasztalja, hogy nem csak fontos, hogy a „kirakó” része, hanem minden szempontból meg is van becsülve!
Ha valakinek nem kell magyarázni, hogy a 2020-as években mennyire fontos az, hogy a rally egy termékké váljon, az te vagy, hiszen a csapatod mindig ezzel a szemlélettel érkezik a versenyekre.
Talán ez is az egyik oka volt annak, hogy kaptam ezt a megkeresést a szakágvezetéssel kapcsolatban. Én is úgy gondolom, hogy nagyon sokat kell adni a versenyzőknek. A versenyzők által pedig nagyon sokat kell adni a nézőknek, és nagyon sokat kell adni a rendezők által is a nézőknek és a versenyzőknek. Sokrétű, számtalan ponton csatlakozó rendszer ez, ahol nagy halmazoknak kell találkozni. Tudom, hogy minél több pozitívumot, pluszt kell felmutatniuk a rendezvényeknek, ami természetesen időben és anyagiakban is többet igényel, de épp ezeket a forrásokat akarja az új elnökség megtalálni, azért, hogy ez egy jól működő rendszer legyen.
És ezt az egész csomagot el kell adni a támogatóknak, partnereknek, piaci szereplőknek is.
Így van, és az is nagyon fontos, hogy ezt hogyan tudjuk csomagolni, és ki tálalja. A Szujó Zoltán által képviselt elnökség én azt gondolom, hogy megfelelő módon tudja tálalni, és nagyon fontos, hogy ezt a megfelelő helyen és időben tudják megtenni.
Miután nyilvánosságra került Mádon, hogy te vezetnéd a szakágat, milyen visszajelzéseket kaptál?
A tagság részéről sokan hívtak, támogattak, és nagyon örülök annak, hogy az országjárással elkezdett folyamat szellemében javaslatokat, ötleteket is kapok. Szívmelengető látni, hogy a tagságban is megvan az igény arra, hogy konszenzusokon alapuló jövő mentén induljunk el.
A végére pedig egy tagságot mostanában foglalkoztató kérdés. Lesz-e ERC futam 2023-ban Magyarországon?
Ezen dolgoznak már egy ideje az új elnökség tagjai. Az én feladatom az lesz, hogy én is hozzátegyem a magam részéről a legtöbbet. Nagyon bízom benne, hogy lesz futam, hiszen ez nem csak az elnökség célja, hanem a rallyt szerető társadalom minden tagja megfogalmazza magában, hogy nagyon jó lenne újra itt látni Európa legjobbjait egy nagyon éles csatában, amelynek végén akár egy magyar párost ünnepelhetnénk a dobogó tetején.