2024. április 29. 05:50

KezdőlapORBA forradalmi jelentőségű 1974-es ORB szezon

A forradalmi jelentőségű 1974-es ORB szezon

-

Az 1974-es ORB szezon eredetileg négy versenyből állt volna, végül azonban csak három versenyt rendeztek meg. A szezon azonban így is forradalmi jelentőségű volt.

Az 1974-es ORB szezon négy versenyből állt volna, április végén a Mecsek Rallyval kezdődött volna, amit májusban az Áfor Rally, augusztus utolsó hétvégéjén a Taurus Rally követetett volna, majd novemberben a Volán Rally zárta volna a szezont.

Végül azonban az Áfor Rally törlésre került, így három verseny alapján hirdették ki a győzteseket.

Mecsek Rally 1974 – Új szabályok, hatalmas érdeklődés
Az 1967-ben létrehozott Mecsek Rally 1968-tól már a magyar elsőosztályú bajnokság része volt, azonban az 1974-es verseny volt az első, mely egy új korszakot nyitott.

A kategória besorolásban is változás történt, már nem a versenyzők tapasztalata döntött, hanem az autók teljesítménye, így a kategóriákon belül sokkal inkább a versenyzők tudása döntött egy-egy jó eredményről.

A Mecsek Rally gépátvételére a Széchenyi téren került sor, ahol több ezer ember volt kíváncsi az autókra és hallgatta figyelmesen a hangos beszélőt, aki igyekezett a rekordot jelentő 178 rajthoz állót bemutatni. A rally mezőnyben 45, a túramezőnyben 133 páros indult.

A verseny érdemi része Árpádtetőn, Petőfi aknán és Abaligeten kijelölt gyorsasági szakaszokon dőlt el, a pályák mentén is több ezer érdeklődővel. A verseny végi ügyességipróba is megszűnt 1974-re, már a túramezőny tagjai is a kijelölt szakaszokon küzdöttek csak meg a győzelemért.

A rallysok között a győzelmet végül magabiztosan a Ferjáncz Attila-Zsembery Jenő kettős szerezte meg Renault 12 Gordinival a Fiat 128-cal induló Kovács László-Keresztesi József és a szintén 12-es Gordinit vezető Gaál Pál-Iriczfalvi Ferenc kettős előtt.

A pécsi verseny 6000 körüli nézőszáma pedig jól mutatta, hogy egy új korszak kezdődött a magyar rallysportban a Mecseken.

A Mecsek Rally végeredménye
1. Ferjáncz Attila – Zsembery Jenő (VOLÁN SC Budapest, Renault 12 Gordini)
2. Kovács László – Keresztesi József (VOLÁN SAC Budapest, Fiat 128)
3. Gaál pál – Iriczfalvi Ferenc (VOLÁN SC Budapest, Renault 12 Gordini)
4. Nagy András – Ács Károly (VOLÁN SC Budapest, Fiat 128)
5. Antalffy György – Tandary János (VOLÁN SC Budapest, Lada 2101)
6. Balatoni Mihály – Sándor István, (VOLÁN SC Budapest, Skoda 120 S Rallye)
7. Id. Tóth János – Faludy László (Kaposvári Dózsa, BMW 1602)
8. Bálint Árpád – Sashegyi Lajos, (VOLÁN SC Pécs, Lada)
9. Kővári György – Szászvári József (ÁFOR SC Budapest, Wartburg 353)
10. Földes József – Simon Ferenc (VOLÁN SC Budapest, Polski Fiat 125p 1500)

Taurus Rally 1974 – Az első magyar Eb verseny
Már az ORB szezonnyitó Mecsek Rally is nagy érdeklődésre tartott számot, azonban az augusztus 30-án rajtoló Taurus Rally még a pécsi versenyt is felülmúlta, hiszen a magyar szezon második versenye egyben az első itthoni Eb futam is volt. Ennek megfelelően a szervezők és a magyar Autó Klub is mindent bevetett, hogy a verseny megfeleljen a nemzetközi sorozatnak. 18 gyorsasági szerepelt a programban, melyet végül 93 indulóból 59 teljesített. Az erőfeszítés pedig meg is érte, hiszen a rendezvény elnyerte a külföldi sztárok dicséretét is. Sztárokból pedig valóban nem volt híján a verseny. Az 1-es rajtszámot az osztrák Klaus Russling-Wolfgang Weiss kettős ragaszthatta Porsche 911-sére, míg a kettest a csehszlovák Vladimir Hubácek – Stanislav Minárik duó az Alpine-Renault A110-re. A svéd Lars Carlsson és német navigátora, Peter Petersen Opel Asconával érkezett, a legelőkelőbb rajtszámot, a 4-est, pedig Ferjáncz Attila és Zsembery Jenő kapta a magyar versenyzők közül ugyancsak Alpine-jára.

Egy kis betekintés az akkori versenyekbe a #TheLepoldMedia összeállításával.

A sztárok közül azonban néhányan már a rajt előtt ki is estek, így volt ez Russling esetében is, akinek épp a verseny előtt törött el a karja, és bár szeretett volna indulni, végül a felügyelők ezt nem engedélyezték. A svéd Carlssson is gyorsan az út szélére került, igaz ő az autója meghibásodása miatt. A kiesők között volt azonban Ferjáncz is ugyancsak az autó hibája miatt. A bolgárok sztárja, Ilia Chubrikov kuplung hiba miatt esett ki saját építésű Alpine-jával.

A sok kieső ellenére azért a végső győzelmet is egy sztár szerezte meg, mégpedig az osztrák Franz Wittmann és Georg Hopf BMW 2002-vel. A második helyen ugyancsak osztrák versenyző, Georg Fischer és Oswald Schurek zárt ugyancsak BMW-vel, míg a harmadik a cseh Vladimir Hubácek lett az Alpine-nal.

A magyar mezőny jócskán elmaradt a külföldiek tempójától, köszönhetően Ferjáncz kiesésének is. A legjobb magyar eredményt Balatoni Mihály és Sándor István érték el Skoda 120S-sel, akik az abszolút 14. helyen értek célba 20 perc hátránnyal. Az ORB értékelés második helyén Kovács László és Keresztesi József (Fiat 128), míg a harmadikon Gaál Pál és Iriczfalvi Ferenc (Renault 12 Gordini) ért célba.

Volán Rally 1974 – Ferjáncz, Kovács, Balatoni, vagy Gaál lesz az első abszolút bajnok?
November közepén a győri Volán Rallyn a fent említett versenyzők voltak a legnagyobb esélyesek az abszolút bajnoki címre. A verseny előtt pedig mindenki igyekezett kitalálni, hogy ki lehet a végső győztes. A szezon előtt mindenki Ferjáncz Attilára tippelt volna, azonban a Taurus Rallyn való kiesés miatt kikerült kezükből a bajnoki csata irányítása. A Volán Rallyn végül Ferjáncz Attila igazolta a papírformát és nyerni tudott, azonban Balatoni Mihály a második helyével megnyerte az első abszolút bajnoki címet. A verseny harmadik helyén id. Tóth János zárt, akit csupán 4 másodperc hátránnyal követett Kovács László, aki, ha megszerezte volna a harmadik helyet, a bajnoki címet is elnyerhette volna.

Végül tehát 1974 abszolút bajnokai Balatoni Mihály és Sándor István lettek Skoda 120 S Rallye-val.

Forrás: Autó-Motor

Friss