2024. április 28. 10:20

KezdőlapORB40 évvel ezelőtt a Veszprém Rallyn dőlt el az első osztályú rally...

40 évvel ezelőtt a Veszprém Rallyn dőlt el az első osztályú rally bajnokság első helye

-

Veszprém környékén az 1980-as évek elejétől rendeztek rally versenyeket, 1984-ben pedig bekerült az első osztályú rally bajnokság naptárába szezonzáró versenyként. A 40 évvel ezelőtti bajnokság pedig éppen az új bajnokin dőlt el. 

Az 1984-es országos első osztályú rally bajnokságban hat verseny szerepelt. A szezonnyitó Salgó Rallyt, mely a BBK naptárban is helyet kapott a szovjet Joel Tammeka nyerte a bolgár Slavcho Hristov, valamint magyar bajnoki értékelést nyerő Hideg János és navigátora, Bán Attila előtt. Mindhárom versenyző Lada 2105 VFTS-sel versenyzett. 

Az ORB szezon második versenyén, a miskolci Porán Rallyn Szabó Tamás és Örményi József tudott nyerni 1300-as Ladával, míg Hideg János a harmadik bajnokin már második győzelmét aratta, amikor az OSC Budapest Rallyn a leggyorsabbnak bizonyult. A szezon negyedik versenyén, melyet Casco Rally néven ugyancsak a magyar főváros környékén rendeztek Wirtmann Ferenc és Schneer László szerezte meg a győzelmet 21011-es Ladával. 

A Mecsek Rallyn azonban már néhai Ranga László Kurcz Árpád navigálásával tudott nyerni, és a 21011-es Ladával induló pécsi páros így a bajnokságban is hét pontos előnyre tett szert Hideg János előtt. 

Így a szezonzáró Veszprém Rallyn dőlt el a bajnoki cím sorsa, és amennyiben Hideg János nyert volna, Ranga Lászlónak elég lett volna a második helyen célba érni a bajnoki cím megszerzéséhez. 

Veszprém környékén már az 1980-as évek elejétől tartottak autóversenyeket, azonban az országos első osztályú bajnokság naptárába 40 évvel ezelőtt került be először november 9-10. között. 

Az egyaránt aszfaltos és murvás pályákon is zajló verseny előtti edzést sűrű köd nehezítette, a látási viszonyok pedig csak az első szakasz rajtja előtt javultak. 

A verseny során többen is problémákkal küszködtek, Dudás Gyula Ladájának gázrudazata tört el, Ranga László pedig hét percet vesztett, miután árokba esett autójával. 

Az Autó-Motor 1984. december 1-jei számából kiderül, hogy Hideg János első helye már négy szakasz után biztosra vehető volt, amit sikerült is a kaposvári versenyzőnek megszerezni, míg Ranga Lászlónak nem volt esélye a második helyen célba érni az árokjárás után, így Hideg János és Bán Attila nyerte az 1984-es bajnoki címet és megvédte előző évi elsőségét.

Elkezdődött a jegyértékesítés a Rally Hungary-re!

Érdekesség, hogy a veszprémi verseny másodosztályú mezőnyében nyerő dr. Csermelyi Gyula és Görög Péter eredménye az első osztály hatodik helyére lett volna elég az 1300-as Ladával. 

Friss