2024. május 01. 23:52

KezdőlapRX70 éves lett Maruzsi László

70 éves lett Maruzsi László

-

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját az ismert autóversenyző és feltaláló Maruzsi László, akinek az élete az elmúlt hét évtized során szorosan összeforrt a labdarúgással és az autósporttal. Az örökifjú sportember a hetedik X után sem lassít, most is naponta rúgja a bőrt a lábtenisz pályákon, és nyomja a gázpedált a kedvenc csillagos német márkájában.

A hatvanas években szeretett bele a labdarúgásba majd 1967-ben, Grosics Gyula keze alatt, a magyar úttörő labdarúgó válogatott tagja lett. 1969-ben, mindössze tizenhat évesen tette le a hivatásos labdarúgó játékvezető vizsgát. A II. kerületi labdarúgó szövetségnél 1974-ig bíráskodott vezetőbíróként, illetve partjelzőként, de közben a benzingőz is hamar megfertőzte. Autóversenyző pályafutását 1975-ben kezdte a Főtaxi autósport szakosztályában, szlalom-versenyzőként. Igazolt rallyversenyzőként először 1978 tavaszán indult a Bükk Kupán a másodosztály mezőnyében. 1981-ben nyitotta meg hamar közismerté váló autósboltját Újpalotán, versenyzőként pedig az akkor egyik legrangosabb egyesülethez a Budapesti Volánhoz igazolt. Még ugyanebben az évben a Bakonyi József és Zombori Mihály által alakított Tigris Autós Kaszkadőr csapat tagjaként kilenc autó felett ugrott át Ladájával, ami a máig is érvényes Lada világcsúcs. Az autós mutatványok világában két látványos önálló autós kaszkadőr világszámot is koreografált. 1983-ban az Ügetőn megpróbálta megdönteni saját világcsúcsát; ahol természetesen szintén Ladával tíz autó felett ugratott volna át. A kissé elmért rekordkísérlet ugrás sikertelen lett és Maruzsi a versenyautóját porrá zúzva landolt jóval a leérkezésre szánt rámpa után, de szerencsére kisebb sérülésekkel megúszta a kísérletet.

Maruzsi László nevéhez fúződik a nyolcvanas évek legújabb szakágának a rallycrossnak a meghonosítása. 1984-től bemutató jelleggel később pedig már hivatalos országos bajnokság keretein belül zajlottak a szakág versenyei. 1983 és 1987 között tizenkét alkalommal szerepelt a magyar rally válogatottban különböző nemzetközi versenyeken. 1986-87 Renault-val, majd két éven át Audival, 1991-ben Forddal, összesen ötször szerzett magyar rallycross abszolút bajnoki címet.

1989-ben alapította Maruzsi Team Sportegyesület néven az első magyar önálló magán sportegyesületet. 1991-ben első magyarként 25 rallycross európai bajnoki pontot szerzett az akkor már professzionális szintre fejlődő versenysorozatban. Emellett magyar rallycross abszolút bajnok lett, a rally ob N csoportjában abszolút 3. helyezést ért el. A szezon végén az év autóversenyzőjévé választották.

A kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején inkább az üzleti életre koncentrált, de néha egy-egy verseny erejéig visszatért szeretett szakágához például az első magyarországi rendezésű rallycross EB futamon vagy legutóbb néhány hazai ob futamon a  SWIFT HYBRID RX CUP mezőnyében, és még így a hetedik X-en túl is vannak még tervei az imádott sportágában.

Közben a másik imádott sportágáról sem felejtkezett meg, hiszen már labdarúgó játékvezetői pályafutása alatt is élénken élt benne a gondolat, hogy alapjaiban reformálja meg a labdarúgás szabályait. Egy fejlesztőcsapattal hosszú ideje dolgozik a Maruzsi System játékvezetői működést segítő rendszer tökéletesítésén melyhez nemrég egy Intelligens sárga lap rendszer modul is kapcsolódott. A játékvezetői rendszerrel komoly részsikereket ért el nemzetközi sportszakmai körökben. Feltalálói tevékenysége nem csak a sportra korlátozódik, hanem több találmány és szabadalom fűződik a nevéhez az autózás és az építőipar területén is.

Boldog születésnapot és jó egészséget kívánunk Maruzsi Lászlónak!

 

Friss