back to top
2024. május 09. 19:28

KezdőlapRXA rallycross jelentette a B-csoportos rally autók életben maradását 

A rallycross jelentette a B-csoportos rally autók életben maradását 

-

A B-csoportos rally autók 1987-től ugyan a WRC-ből ki lettek tiltva, a rallycrossban tovább tudtak versenyezni velük, ráadásul egyes járművek a rally autóknál jóval erősebbé váltak. 

A B-csoportos autókról általában a WRC versenyek jutnak elsőként eszünkbe, azonban ezeknek az autókat a járművek ereje, könnyű súlya miatt előszeretettel használták rallycross versenyeken is. 

Eleinte ezek az autók azonban megfizethetetlenek voltak a rallycross versenyzők számára, akik főként privát versenyzők voltak, azonban 1983 végétől egyre több sorozatban feltűntek ilyen autók. 

Az első RX versenyeken pedig ezek az autók még egy kategóriában indultak más rallycross autókkal, idővel azonban el lettek különítve. 

A WRC-ből való kitiltás, 1987 után a B-csoportos autók még mindig megtalálhatóak voltak néhány hegyi és tereprally verseny mellett a rallycross futamokon. Azt követően pedig, hogy ezek az autók a WRC-ben már nem indulhattak a gyártók alacsony áron árulták ki privát versenyzőknek, csapatoknak. 1987 végére így a rallycross versenyek legerősebb kategóriájában jórészt B-csoportos rally autók voltak, francia versenyeken a Peugeot 205 T16, brit futamokon pedig az MGR Metro, valamint a Ford RS200, Kelet-Európában az Audi Quattro, Dél-Európában pedig a Lancia Delta S4 terjedt el. 

A rallycrossban pedig a szabályok igen lazák voltak, így B-csoport autóit sokszor alaposan át lehetett építeni, még a motor márkája is változtatható volt, csupán annyi kikötés volt, hogy ugyanannyi hengernek kellett az erőforrásban működnie, mint amennyi az eredeti B-csoportos járműben. 

A Rallycross Eb-n a FISA (Az FIA elődje) azt is lehetővé tette, hogy a motor lökettérfogat alapján súlycsökkentés legyen végrehajtva. A szabályok lehetővé tették a turbók erejének növelését is, így egyes autók az akkori pletykák szerint a 900 Lóerőt is elérték! 

1989-ben a FISA az Eb-n olyan szabályt hozott, mely miatt többletsúlyt kellett viselniük az autóknak, ezt azonban néhány rallycross versenyző úgy oldotta meg, hogy az autó motorja kisebb lökettérfogatú lett, ugyanakkor magasabb fordulatszámot voltak képesek elérni. Ez azonban nehezítette az autók irányítását. 

Ezek a módosított B-csoportos autók a FISA/FIA bajnokságaiban 1992 végéig voltak használhatóak, majd 1993-tól az A-csoportos autók váltották őket.

Friss