back to top
2024. november 22. 12:49

KezdőlapTEREPRALLYItt az Audi új versenyautója a Dakarra

Itt az Audi új versenyautója a Dakarra

-

Audi RS Q e-tron E2 névre hallgat a gyár új konstrukciója, amelyik könnyebb, hatékonyabb az elődnél és az aerodinamikán is fejlesztettek.

„Jól debütáltunk a Dakaron az Audi RS Q e-tronnal, és az első szakaszgyőzelmünket is elértük a számunkra új szakágban” – mondja Rolf Michl, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója. „Az egész csapat kiválóan dolgozik együtt, és egy irányba húz. Ahogy az ilyen korai szakaszban lenni szokott, a pilóták, a navigátorok és a mérnökök gyorsan megegyeztek a következő fejlesztési célokban. Az eredményt egy új evolúciós csomagban foglaltuk össze – az RS Q e-tron E2-ben.”

foto: Audi Motorsport

„Az Audi RS Q e-tron E2 egyetlen karosszériaelemet sem vett át elődjétől” – mondta Axel Löffler, az RS Q e-tron vezető tervezője. Az előírt belső méretek betartása érdekében a korábban felfelé szűkülő pilótafülke most lényegesen szélesebb lett. Az első és a hátsó motorháztetőt is újratervezték. „Most megszüntetjük a hátsó motorháztető lefelé vezető ívét a B oszloptól balra és jobbra. A módosított elrendezésekkel, azaz a kompozit anyagok optimalizált szövetrétegeivel együtt ez a megoldás csökkenti a súlyt” – mondja Löffler. A T1U prototípusoknak 2000 kilogramm helyett 2100 kg a minimális súlya a jövőben. Tekintettel arra, hogy az RS Q e-tron első generációja túlsúlyos volt, így is több tucat kilogrammot kellett megtakarítani. Ez a jármű súlypontjának lesüllyedésével járt együtt.

A burkolatok alatti karosszéria koncepciója teljesen új. Ez a szakasz már-már a hajótest formájára emlékeztet: legszélesebb pontja a pilótafülke magasságában van, míg a karosszéria elöl és hátul jelentősen elvékonyodik. Az Audi most elhagyta a sárvédők azon részét, amely az első kerekek mögött voltak. Belsőleg ezt a szerkezetet „elefánt lábnak” nevezték. Ennek eredményeként a tervezők nagyobb súlyt takarítottak meg, és optimalizálták a légáramlást. „A sivatagi rallyn sem szabad alábecsülni az aerodinamikai szempontokat” – mondja Löffler. Igaz, az új pilótafülke-méretek azt jelentik, hogy a karosszéria nagyobb és ezért kedvezőtlenebb keresztmetszettel rendelkezik. Ennek ellenére sikerült mintegy 15 százalékkal csökkenteni a légellenállást. Ez azonban nem változtat a végsebességen. A szabály azt továbbra is 170 km/h-ra korlátozza. A jobb aeronak van egy nagy előnye. „Továbbra csökkenti az elektromos meghajtású autók energiaszükségletét” – mondja Löffler.

foto: Audi Motorsport

Az Audi RS Q e-tron E2 elektromos hajtáslánca továbbra is egy belső égésű motorból és egy generátorból álló energiaátalakítóból, valamint egy nagyfeszültségű akkumulátorból és az első és hátsó tengelyen található két villanymotorból áll. A komplex elektromos hajtáslánc elektronikus vezérlőrendszere már az első rali versenyeken bevált, kihívások csak extrém esetekben merültek fel. A Dakar-ralin például az Audi rövid távú erőtöbbletet észlelt olyan helyzetekben, amikor a kerekek kevésbé érintkeztek a talajjal ugrás közben vagy egyenetlen terepen. Az FIA versenyfelügyelői 2 kilojoule energiatöbbletnél büntetnek.

„Összehasonlításképpen, másodpercenként több mint százszor annyi energia áramlik a motorokhoz a megengedett határokon belül” – mondja Florian Semlinger, a beágyazott szoftverek, alkalmazások fejlesztőmérnöke. „Megkönnyíthettük volna magunknak, és több kilowattal lejjebb szabhattuk volna a küszöbünket, de ez teljesítményhátrányokkal járt volna. Ehelyett rengeteg finomhangolást végeztünk a teljesítményszabályozókon.” A szoftver most ezredmásodperceken belül újraszámol két egyedi határértéket – minden motorhoz egyet. Ennek eredményeként pontosan a megengedett határérték mentén működik. Az úgynevezett segédfogyasztók is profitálnak az optimalizált szabályozásból. A szervoszivattyú, a klíma hűtőszivattyú és a ventilátorok mérhető hatást gyakorolnak az energiamérlegre.

A 2022-es debütáló szezon során az Audi és a Q Motorsport rally csapata értékes tapasztalatokra tett szert, amelyek lehetővé teszik a jobb értékelést. Ilyen például a légkondicionáló rendszer: Olyan agresszíven működik, hogy a hűtőfolyadék megfagyását okozhatja, ha folyamatosan maximális teljesítményen működik. A jövőben a rendszer szakaszos üzemmódban működik. Ez energiát takarít meg, de a belső hőmérséklet csak kismértékben ingadozik, még hosszabb időn keresztül is. A ventilátorok és a szervoszivattyú működési stratégiáját is optimalizálták. Például az összekötő szakaszokon a kisebb terheléseknél már másképp szabályozhatók a rendszerek, mint a gyorsasági szakaszokon.

foto: Audi Motorsport

Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger és Carlos Sainz/Lucas Cruz, az Audi párosai már alig várták az új autót. A kijelzők továbbra is a vezető látóterében, a megszokott stílusban a középkonzolban helyezkednek el, és megmaradt a 24 mezőt tartalmazó központi kapcsolópanel is. A mérnökök azonban átalakították kissé átalakították ezeket. „A funkciók összessége könnyen zűrzavart okoz” – mondja Florian Semlinger. „Ezért most először a vezető és a navigátor négy rendszerterület közül választhat egy forgókapcsoló segítségével.

A „Stage” téma tartalmazza az összes olyan funkciót, amely a versenyszerű vezetés során fontos – ilyen például a sebességkorlátozó a sebességkorlátozásos szakaszokon vagy a beépített emelő. A „Road” rész tartalmazza például az irányjelzőket és a tolatókamerát, olyan funkciókat, amelyekre gyakran szükség van az összekötő szakaszokon. Az „Error” opció a hibák észlelésére, kategorizálására és katalogizálására szolgál. A „Settings” rész tartalmaz mindent, ami a mérnöki csapat számára hasznos lehet a tesztelés során vagy az autó bivakba érkezése után, például az egyes rendszerek részletes hőmérsékletét.

A versenyzők dolga könnyebb lesz a defektek esetén is. Egyszerű, lapos és könnyen eltávolítható karosszériaelemek helyettesítik az oldalsó pótkerekek korábbi nagyméretű burkolatait. Az új tízküllős felnik is sokkal könnyebben kezelhetők.

foto: Audi Motorsport

„Nagyon rövid idő alatt összegeztük az összes fontos feladatot. Ötleteink eredménye az E2 evolúciója” – mondja Uwe Breuling, az Audi Sport járműüzemeltetési részlegének vezetője. „Fejlesztőcsapatunk elszánt és költséghatékony munkája tökéletesen felkészített minket a második Dakar-ralira.”

Október 1. és 6. között az új technológiának bizonyítania kell a Rally du Maroc-on. Mindhárom Audi pilótapáros indul magát a sivatagi rallyn, amely az észak-afrikai ország délnyugati részén, Agadirban kezdődik és ér célba.

Audi RS Q e-tron E2
Forrás:Audi

Friss