A kamionos kategóriában 56 egység indul a 2023-as Dakaron a megüresedett trón elfoglalásáért. Ahogy közeledik a verseny december 31-i rajtja, a regnáló bajnok távolléte egyre fokozza a feszültséget a résztvevők között. A magyar Qualisport Racing is ott van azok között, akik képesek a jó eredményre, Kovács Miklósék hiába újoncok a Dakaron, eddigi teljesítményük alapján könnyen okozhatnak meglepetést.
Hollandia és Csehország a 21. században már többször megszerezte a győzelmet ebben a kategóriában. 2001-ben Karel Loprais a Tatrával nyerte hatodik Dakarját, 2007-ben Hans Stacey MAN-nel lett első, Gerard De Rooy pedig 2012-ben és 2016-ban nyerte meg a Dakart.
A hollandok olyan kihívókkal érkeznek majd, mint Janus van Kasteren és a W2RC-bajnok Kees Koolen, míg a csehek Martin Macík és Aleš Loprais jó szereplésében bizakodnak.
Az orosz hegemónia egyértelmű volt eddig a Dakarok történetében, az elmúlt öt évben mindent vitt a Kamaz. Karginov, Nikolaev és Sotnikov osztozott az első helyeken, 2014-15-ben pedig Mardeev vezette győzelemre a gyártót. Mivel a 2023-as Dakar részvételi feltételei összhangban vannak az orosz sportolókra vonatkozó nemzetközi szabályokkal, a többieknek is megnőtt az esélye, hogy győzelemért harcoljanak.
A holland Janus Van Kasteren 2021-ben hatodik, 2022-ben ötödik lett, így most logikusan a dobogó a célja. Martin van den Brink tavaly Kasteren mögött végzett, így a négy Kamaz mögött ők ketten voltak a legjobbak. A veterán versenyző mellett fiára, Mitchel van den Brinkre is figyelni kell majd. A hollandok legnagyobb reménysége mégis Kees Kolen lesz. A W2RC győztes azon kevés versenyzők egyike, akik minden kategóriában befejezték a Dakart, így rutinból és tapasztalatból nincs hiánya.
A csehek is hasonlóan erős csapattal érkeznek. Úgy tűnik, köztük a legnagyobb esélyes Martin Macik, aki az utolsó öt Dakarból négyen a legjobb hétben végzett, 2021-ben negyedik lett. A fiatal, de nagyon rutinos versenyző vadonatúj kamiont fejlesztett erre az évre.
Aleš Loprais, a legutóbbi afrikai Dakaron 2007-ben harmadik lett, és szintén képes a jó eredményre. A hatszoros győztes, Karel Loprais unokaöccse, továbbra is olyan lelkes, mint 2019-ben és 2021-ben, amikor ötödik lett a kamionok közt. A csőrös Praga teherautóval komoly felkészülés után utazik Szaúd-Arábiába.
A Team Buggyra Racing is két olyan versenyzővel indul, akik korábban már végeztek a legjobb tízben. Martin Soltys 2021-ben lett tizedik, Jaroslav Valtr 2016-ban nyolcadik helyen ért célba.
Kovács Miklóséknak tehát nem lesz könnyű dolguk, hiszen ez a két nemzet is számos olyan csapattal indul, akik dobogóra esélyesek. A sok tapasztalt induló részvétele mellett is nagyon kiegyensúlyozott lesz a mezőny, a nagyságrendekkel több erőforrással gazdálkodó Kamazok nélkül 2023-ban szoros csata várható.