2024. április 23. 17:56

KezdőlapTEREPRALLY"Ezt nem tudjátok megvenni a boltban" - a magyar Dakar versenykamion

„Ezt nem tudjátok megvenni a boltban” – a magyar Dakar versenykamion

-

Ács László fedélzeti szerelő mutatja be a Qualisport Racing Scania Hyena versenykamionját. A sárga monstrummal a Kovács Miklós – Czeglédi Péter – Ács László trió december 31-től a Dakar Rallyn vesz részt.

Csak körvonalaiban emlékeztet a széria Scania kamionokra a csapat versenygépe, a lemezek alatt teljesen átépítették azt. A Dakaron is a biztonság az egyik legfontosabb, a három versenyzőt több mint 60 méternyi cső védi az esetleges borulásoknál. A kamion legtöbb alkatrésze saját gyártás, a kereskedelmi forgalomban kapható darabokat is átalakítja a csapat.

Természetesen a motort is alaposan megerősítették, a teljesítményadatot nem is árulta el a csapat, de jócskán 1000 lóerő felett van és a maximális nyomaték is több mint 5000 Nm. Az erőt hatfokozatú Alisson automataváltó osztja el.

A Hyena kulcsfontosságú eleme a futómű. Nyolc hatalmas lengéscsillapító nyeli el az ütéseket, mindegyik ki- és berugózása is állítható, de ezen ívül is tud egy-két trükköt a rugóstag-rendszer. Érdekesség, hogy a fülke is olyan lengéscsillapítókat kapott amelyek egy kisebb versenyautónak is becsületére válnának.

A versenykamion mellett a szervizkamion is bőven rejt érdekességeket. A komplett alkatrészbázis és műhely mellett lakótérként is funkcionál a jármű, hét embernek kínál csaknem teljes komfortot. Konyha, zuhanyzó sőt egy mosógép is helyet kapott a raktérben.

A csapat összetétele kapcsán felmerül a kérdés, hogy mi a dolga a fedélzeti szerelőnek. A kerékcserénél persze jól jön a plusz két erős kéz – egyébként egy 150 kilogrammos kerék cseréjével 15 perc alatt megvan a csapat – és természetesen a pályán az esetleges szerelések levezénylése is az ő feladata. Ezen a téren a leggyakoribb az első kormányösszekötő cseréje, ha a kamion eltalál egy sziklát vagy keményebben landol akkor ez az elem sérül. Azonban a fedélzeti szerelőnek menet közben is van feladata, a keréknyomásokat, a differenciálzárakat ő kezeli, és a motor összes paraméterét figyeli az előtte levő monitoron.

A Kovács, Czeglédi, Ács trió az asszisztencia stábbal együtt karácsony után, december 27-én indul Szaúd-Arábiába, ahol a 2023-as Dakar Rally 2022 utolsó napján rajtol és 14 szelektív szakasz után január 15-én, Dammam városában fejeződik be.

Friss