2024. április 24. 01:57

KezdőlapTEREPRALLYElárulta néhány versenyző, hogy mennyibe kerül a Dakar részvétel

Elárulta néhány versenyző, hogy mennyibe kerül a Dakar részvétel

-

Az, hogy a Dakar nem olcsó verseny, könnyen kitalálható. Konkrét összegekről azonban ritkán esik szó. A nagy csapatok költségvetése nem nyilvános, arra csak tippelni lehet, hogy a Toyota vagy az Audi legalább nyolc vagy akár kilenc számjegyű összeget költ, természetesen euróban. A Dakar Classic részvétel ennél jóval kevesebbe kerül, de tízmilló forint alatt ezt a kalandot sem lehet megúszni. A Red Bull videóján néhány résztvevő elárulta, hogy mennyibe kerül nekik a 2023-as részvétel.

Julien Textier tavaly vásárolta a 250 lóerős klasszikus Porsche 911-est, a Martini dekoros autó 200.000 svájci frankba került. A Dakar részvétel költségét 80.000 frankra becsüli a tulajdonos, így összesen 112 millió forintjába került a kaland, igaz az autó értéke nem valószínű, hogy a verseny végére csökken.

Porsche, Dakar
foto: A.S.O./Fotop

A Dakar Classic legidősebb autója a 726-os rajtszámú Peugeot 504-es 1975-ből. A 225 lóerős V6-os benzinessel szerelt Peugeot 40.000 euróba került, de ennél több a háromhetes kaland költsége, amit 60.000 euróra, vagyis körülbelül 24 millió forintra becsül a navigátor, Francois Xavier Bourgois. A duó tavaly már megpróbálkozott a Dakarral, de akkor a 8. szakaszon kiestek.

CX, Dakar
foto: A.S.O./Aurelien Vialatte

2022-ben szintén kiesett a 725-ös rajtszámú Citroen CX. A defektek vezettek a kudarchoz, így idén új abroncsokkal próbálkoznak. A holland házaspár ingyen kapta a CX-et, amit 10.000 euróból készítettek fel a versenyre. A részvételre épp a dupláját költik, nekik 20.000 euróba kerül a szereplés, így 12 millió forintból kihozzák az életre szóló kalandot. A Citroen CX-nek komoly Dakar történelme van, már 1981-ben részt vett a versenyen, az autót vezető Cornelis Lambert Kamp pedig egész életében CX-szel autózott.

Mercedes G-osztályra hasonlít az a Peugeot P4 terepjáró, amivel a francia Mickael Ranchin indul a Dakar Classicon. A csapatnak magyar kötődése is van, mert a szervizhátteret az az SSP csapat adja, akiknek a kamionját Darázsi Zsolt vezeti. A Peugeot korábban katonai terepjáró volt, és a sofőr is háborús veterán aki 30.000 eurót költött a 110 lóerős autóra és még 50 ezerbe került a részvétel.

VW T3, Dakar
foto: A.S.O./Fotop

Kevésbé komoly, de annál érdekesebb jármű az a Volkswagen Transporter T3, aminek eredeti motorját 120 lóerőre tuningolta a francia tuajdonosa. A motor és váltó nélküli rozsdás alapért 12.000 eurót fizetett a francia Frédéric Verdaguer, de lassan 50.000 euró a telejes költsége annak, hogy versenyképes állapotba került a kocsi. A részvétel még 50.000 euro volt, így forintban lassan 40 millióba kerül nekik a 3. Dakar Classic.

Panda, Dakar
foto: A.S.O./Fotop

Az idei Classic egyik kedvence egy Fiat Panda 4×4. A legendás kisautó ára 4.000 euro volt a navigátor Alexia Giugni szerint, a módosításokkal együtt viszont már 20 ezerben van a kocsi. Az, hogy a Comói tó mellett talált kisautó itt van a Dakaron a részvétel költségeivel együtt körülbelül 80.000 euróba került az olasz duónak. Pandából nem csak ez az egy van, több páros is az olasz kisautóval vágott neki a sivatagnak.

Dakar
foto: A.S.O./Fotop

A Dakar Classic egyik érdekes darabja a 738-as rajtszámú Strakit Buggy ami 40 éves Dakar múlttal rendelkezik, 1982-ben már ott volt a versenyen. A járművet 160 lóerős V6-os motor hajtja és több mint 65.000 euróba került az, hogy alkalmas legyen a rajtra. Az összeg azért ilyen nagy, mert a  szinte felismerhetetlenségig leamortizált  2021-ben vásárolt járművet a házaspár gyakorlatilag teljesen felújította. Az elhivatottság nem meglepő, az autót vezető Frederic Barlerin hétéves kora óta a Dakar megszállottja.

Friss