back to top
2024. május 13. 03:05

KezdőlapTEREPRALLYTovább nehezítenek a Dakar maratoni szakaszán

Tovább nehezítenek a Dakar maratoni szakaszán

-

A 2024-es Dakaron egy új szakaszformátumot is bevezetnek, ami ahogy korábban már írtunk róla, a kétnapos maratoni táv átalakítása lesz. A bejelentés kezdeti izgalma után egyre többen gondolkodnak el azon hogy a kétnapos kihívást milyen stratégiával kellene végrehajtani. Egy biztos, új színt hoz a Dakarra, ami a kihívást is tovább növeli.

A Dakar Rally szervezője a francia ASO mindig is büszke volt az innovációra, a határok egy kicsit tovább feszegetésére, hogy a világ legnehezebb és legmagmasabb szintű off-road eseményét hozza létre.

A klasszikus Dakar legújabb kiadásán, amely az ötödik, amelyet Szaúd-Arábiában  rendeznek meg, egy új típusú szakasz debütál, a 48 órás speciál.

„Ez egy új szakaszformátum, amelyet két napon keresztül versenyeznek, egy maratoni szakasz megkötéseivel, bár a versenyzőknek megengedett, hogy az este folyamán segítsék egymást” – olvasható az ASO közleményében.

Dakar
foto: A.S.O. | Aurélien Vialatte

De ezúttal nem lehet majd választani a bivakban levő társak között, mivel a mezőny nyolc különböző táborra oszlik szét. Amikor az órák délután négyhez érnek, minden járműnek meg kell állnia a következő bivaknál, amelyikre rátalál.

„Mivel nincs kapcsolat, és így nem látják a riválisok teljesítményét, a versenyzők letáboroznak, és másnap reggel 7 órakor újra útnak indulnak, hogy teljesítsék az útvonal hátralévő részét.”

A szervezők abban bíznak, hogy ez remélhetőleg ez az ellenszer lesz arra, ahogy a korábbi maratonok alakultak.

Mert míg a korábbi években a csapatok ízelítőt kaptak az eredeti Dakar-szellemből – a hosszú, segítség nélküli speciálokból, ahol a versenyzők egyedül táboroztak, saját élelmiszerkészletükkel, és a szerviz segítsége nélkül kellett javításokat végezniük -, addig az élversenyzők könnyen megkerülhették a helyzetet, és ugyanabban a pozícióban térhettek vissza a túloldalra, ahonnan érkeztek.

Mattias Ekstrom – foto: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool

A Dakar szervezői ezen szeretnének változtatni, egy újabb elemmel gazdagítva a versenyt, miközben határozottan távol tartják magukat a manipulációtól. A legjobb csapatok továbbra is azok lesznek, akik teljesíteni tudják a 48 órás szakaszt, de a jövő évtől további akadályokat kell leküzdeniük.

A legnagyobb változás a korábbi maratoni szakaszhoz képest az óra elleni verseny. 16 óra után amint lehet tábort kell verniük, bárhol is érnek oda, elvégezniük a szükséges javításokat, enniük és pijhenni kell, és másnap reggel 7 órától fel kell készülniük a kétnapos szakasz második részének teljesítésére. Ez a stop-óra típusú formátum komoly lehetőségeket rejt magában, de természetesen amíg nem látjuk a gyakorlatban, addig nem lehet tudni, hogy milyen hatással lesz a jövő évi versenyre.

Marokkó Rally
foto: Bahrain XRaid Team

Ami kétségtelenül hatással lesz az autós mezőnyre, az az, hogy a 48 órás szakasz alatt nem lesznek nyomok, mert a motorosok más útvonalon indulnak. Ez nagy hatással lehet a szakaszidőkre, és a maratont megelőző szakaszok stratégia-orientáltabb megközelítését eredményezheti.

Ez azt jelenti, hogy az elsőként útnak induló autó jelentős hátrányban lesz a hátrébb indulókkal szemben. Így a 48 órás szakasz megnyerésében reménykedők feláldozhatják az előző napot, hogy kedvezőbb sorrendben indulhassanak az Empty Quarterbe. Érdekes lesz, hogy ki mennyire tartja majd fontosnak, hogy a maratonon jó időt érjen el.

Az azonban biztos, hogy az eredeti Dakar végső szellemisége ismét visszatér. Nem lehet ellenőrizni a többi rivális előrehaladását, mivel az a kapcsolat, ahogy az várható volt, pontosan nulla lesz.

Sébastien Loeb
Sébastien Loeb – foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

 

Friss