A várpalotai Thury-vár előtt látványos rajtceremóniával kezdődött el a HunGarian Baja, amely a motorosoknál a Baja világkupa, az autósoknál a Baja Európa-kupa értékelésébe számít bele.
A kötelező papírmunkán és technikai ellenőrzésen túl vannak a versenyzők, amely után kiderült, hogy összesen 101 egység – motorosok, autósok és két kamion – vág neki pénteken a 615 kilométeres versenytávnak, amelyből 445 km a mért szakaszok hossza.
A motorosoknál Mohammed Al Balooshi vezet a Baja világkupában, így természetesen ő nem hiányozhat a rajtvonalról, hiszen meg akarja őrizni pozícióját, mivel többen is lőtávolon belül vannak hozzá képest.
Egyes rajtszámmal a HunGarian Baja kétszeres győztese, Stefan Svitko várhatja a rajtot – kimondva-kimondatlanul ő a verseny egyik nagy esélyese.
„Ez a negyedik HunGarian Bajám, az eddigieken kétszer nyertem, egyszer második voltam, ami azt is mutatja, hogy szeretem az itteni pályákat. Ráadásul úgy hallottam, hogy az utóbbi hetekben jó sok eső esett, aminek én kimondottan örülök, mert kedvelem a csúszós, sáros pályákat. Nagyon várom az első szakasz rajtját!” – nyilatkozta Stefan Svitko.
A magyar színeket Hodola Richárd képviseli a világkupa mezőnyben: „Ez a legfontosabb és legrangosabb verseny itt, Magyarországon, amelyre a spanyol futamon készültem fel. A mezőny nagyon erős, remek versenyzők állnak oda a rajthoz, úgyhogy kiélezett csatára számítok. Nem szeretek jósolgatni, de mindent meg fogok tenni, hogy kihozzam magamból a maximumot.”
A motoros mezőny egyik nagyon érdekes figurája az ausztrál Andrew Houlihan, aki 16 ezer kilométert, 33 órát utazott azért, hogy részt vegyen a HunGarian Baján. „Öt éve jártam már Magyarországon, amikor Görögországban versenyeztem, eljöttem ide vakációra, de versenyezni még nem versenyeztem itt – mondta Houlihan, aki vezeti a veterán kategóriát, a 450 köbcentisek mezőnyében pedig a harmadik az összetett pontversenyben.
Az autós mezőnyben a HunGarian Baja három korábbi győztese is megméreti magát: Krzysztof Holowczyc, Benedictas Vanagas és Miroslav Zapletal. Mindhármuk célja, hogy a győzelemért harcoljanak. Érdekesség egyébként, hogy a lengyel Michal Maluszynski autóját környezetbarát üzemanyag hajtja. A tereprally sportág évekkel ezelőtt zászlajára tűzte a környezetvédelmet, néhány éven belül kiderül, hogy vajon az elektromos terepjárók, vagy az alternatív üzemanyagok jelentik-e a megoldást.
Visszatérve a korábbi győztesekre: Holowczyc két évvel ezelőtt alighanem a HunGarian Baják történetének legérdekesebb győzelmét aratta, hiszen a szakaszok teljesítése után másodpercre azonos időeredménye volt, mint Yazeed Al Rajhi-nak, és végül az első szakaszon elért jobb eredmény döntött a javára.
„Sohasem felejtem el azt a napot” – mondta Holowczyc. „Az utolsó méterekig harcoltunk Al-Rajhival és több száz kilométer után ugyanaz volt az időeredményünk, nem tudtuk, ki nyert. Végül a szabályok döntöttek, amelyek kimondták, hogy az nyer, aki az első szakaszon gyorsabb volt. Hihetetlen volt. A HunGarian Baja ezért is az egyik kedvenc versenyem, meg azért is, mert itt a technikás részek mellett van a pályáknak olyan része, amelyen bátorság és nagy szív szükséges, úgy kell nyomni a gázt, ahogy a csövön kifér. Most az öreg BMW-mel jöttem, de a célom ugyanaz, mint mindig: nyerni!”
A magyar színeket az autós mezőnyben Lukács Kornél „Csucsu” és Lónyai Pál képviseli – előbbi versenyzőnek itt kezdődött a terepralis pályafutása két évvel ezelőtt, és ahogy jött, úgy bele is szeretett a szakágba. „Mindig jó visszatérni oda, ahol minden kezdődött, ráadásul nagyon szeretem az itteni pályákat, a viszonyokat, ezért különösen fontos, hogy kihozzam magamból a lehető legtöbbet” – mondta Csucsu, aki már eddig is szorgalmasan gyűjtögette a pontokat az Európa-kupában.
Lónyai Pál most először versenyez Tóth Györggyel, a csütörtöki shakedown-on tették meg az első kilométereket együtt, de mivel mindketten nagyon tapasztalt versenyzők, reményeik szerint versenyképesek lesznek. „Az autón fejlesztettünk a váltóban és a középső difiben is, aminek köszönhetően javult a kezelhetőség, a kanyarsebesség és a tapadás. Bízom benne, hogy ennek köszönhetően még versenyképesebbek leszünk, mint eddig – mondta Lónyai. – Imádom a lőteret, szeretem az egész versenyt, nagyon várom már, hogy elkezdődjön. S hogy mit gondolok a sárról és a vízátfolyásokról? Nem gondolkodom. Átküldjük rajta az autót, mert alkalmas rá!”