Az Audi utolsó Dakarjára készülve rengeteget fejlesztett az RS Q e-tronon. Az új ötleteknek köszönhetően az RS Q e-tron biztonságosabbá, megbízhatóbbá, kényelmesebbé és egy kicsit könnyebbé vált, valamint a csapat számára rövidebb karbantartási időt is jelent majd a szervizek során.
2024 januárjában az Audi harmadszorra is nekivág a világ legkeményebb sivatagi versenyének.
„Hogy az RS Q e-tron alapvetően mire képes, azt pilótáink és navigátoraik 2022 óta hat szakaszgyőzelemmel és 22 további napi dobogós eredménnyel bizonyították a Dakar Rallyn” – mondta Rolf Michl, az Audi Motorsport vezetője. „Most már csak az a feladat, hogy minél stabilabban mutassuk meg a teljesítményünket, hogy az első helyezésekért harcolhassunk.”
A PR szöveget magyarra fordítva, az Audinak ideje lenne győznie, mert ezzel a versenyzői felállással és ilyen technikai háttérrel, ez elvárható a márkától. Valószínűleg így gondolja az igazgatótanács is, ezért a 2024-es Dakar az utolsó lehetősége a csapatnak. A hivatalos álláspont szerint ez lesz a program vége, kérdés, hogy egy esetleges siker esetén változik e a terv.
Az Audi Sport elemezte az eddigi kieséseket, azonosította a gyenge pontokat, és prioritásokat határozott meg a további fejlesztésekhez. Dr. Leonardo Pascali, a projekt új technikai igazgatója a nyár eleje óta öt kulcsfontosságú témára összpontosított a fejlesztőcsapatával.
Biztonság
Stéphane Peterhansel és Carlos Sainz balesete a 2023-as Dakaron arra késztette az Audit, hogy tovább javítson a biztonságon. „A célunk az volt, hogy csökkentsük a függőleges irányú maximális gyorsulást a nagy ugratók utáni landoláskor” – mondta Pascali. A rugók, a lengéscsillapítók és a futóműben lévő ütközésgátló fejlesztésével a mérnökök jobban elosztották a terhelést. A második téerület az ülések habja volt. Ezek segítenek abban, hogy a vezetőre és a navigátorra jutó terhelést időben hosszabban osszák el, és így csökkentik a csúcsterhelést. A fejlesztők kifejezetten az ülések habjának anyagmerevségére és geometriájára összpontosítottak, figyelembe véve azt is, hogy a pilótafülke hőmérséklete hogyan befolyásolja a hab merevségét. Az utasok védelme a jármű kemény frontális landolása után, mint például Carlos Sainz második balesete a 2023-as Dakaron, amely az autó felborulásával végződött, szintén foglalkoztatta a mérnököket. A vázszerkezet első végén lévő CFRP crashbox hosszabb lett, anélkül, hogy a tereprally-versenyzésben oly fontos terepszöget veszélyeztetné.
Megbízhatóság
Az RS Q e-tron eddig nagyon megbízható versenyautónak bizonyult. Mindhárom autó célba ért az első Dakarján 2022-ben. Az pedig, hogy a három autó közül kettő nem ért célba 2023-ban, nem műszaki problémák, hanem balesetek miatt történt. Mivel a hajtáslánc-technológia alapvetően kiforrott, az Audi Sport a megbízhatóság szempontjából a részletekre koncentrálhatott. Korábban előfordult, hogy kövek szorultak be a féktárcsa és a felnik közé. Az új rögzítőelemek a nagyobb mozgásteret tesznek lehetővé, így a kövek könnyebben kiesnek erről a területről. Ugyanakkor az Audi Sport mostantól robusztusabb felniket használ. Emellett az erősebb oldalfalú új generációs gumiabroncsok is kevésbé sérülékenyek.
Kényelem
A versenyzők terhelését csökkenti, hogy optimalizálták az akusztikai szigetelést, valamint a pilótafülke tömítését. A módosított első motorháztető mostantól jobban taszítja a felkavart sarat és vizet, így a szélvédő is tisztább marad.
Teljesítmény
Azért, hogy még közelebb kerüljenek a 2100 kilogrammos minimális tömeghez – miközben az új abroncsok súlya nőtt-, többféle alkatrész tömegét optimalizálták. A hátsó motorháztető, a féknyergek, sőt a navigátor lábtartója is könnyebb lett. A szabályok az Audi T1U kategóriás autója és a T1-es ellenfelek közötti egyensúlyt is némileg eltolják a teljesítmény-tömeg arány tekintetében: a 2023-as szezon elején az elektromotorok 263 kW-os maximális teljesítménye (a korrekciós együtthatóval együtt) a Dakarra 271 kW-ra nőtt. Ez az érték 2024 januárjától 286 kW-ra emelkedik. Ezzel egyidejűleg a szabályok 10 százalékkal, 2010 kilogrammra növelik az ellenfelek T1-es autóinak súlyát.
Karbantartási idők
A fejlesztések keresése során az Audi Sport fejlesztőcsapata a napi karbantartási munkákat is megvizsgálta. Több lépést sikerült leegyszerűsíteniük, például a módosított csavaros kötések, a továbbfejlesztett szerszámtartók, a folyadékok optimalizált töltőfedelei, a karosszériaelemek új rögzítési megoldásai és a csavaros helyett ragasztott kötések mind hozzájárulnak az egyszerűbb és gyorsabb szervizeléshez.
„Mérnöki csapatunk számos kreatív megoldással még tovább fejlesztette az RS Q e-tron-t. A pilóták és a navigátorok, valamint az összes szerelő és mérnök profitál ebből. Úgy érezzük, hogy a lehető legjobban felkészültünk a Dakarra” – összegzett az Audi Motorsport vezetője.
Az, hogy valóban így van e, hamarosan kiderül, január 19-én a 46. Dakar Rally céljában. Az előjelek ugyanakkor nem voltak túl bíztatóak, a Marokkó Rallyn sem szerepelt jól az Audi, ezért novemberben Franciországban még tesztelték az autót.