back to top
2024. május 11. 05:01

KezdőlapUTÁNPÓTLÁSAz összes időmérőt szeretné megnyerni a 14 éves magyar tehetség

Az összes időmérőt szeretné megnyerni a 14 éves magyar tehetség

-

Bucsi Attila a magyar autósport egyik nagy tehetsége, amit már tavaly is bizonyított a Swift Cup Europe-ban. A M1RA mindössze 14 éves versenyzője 2021-ben a hat időmérőből négyet megnyert, a tizenöt futamból tízen dobogós helyen ért célba, ötön győzelmet aratott, így természetesen a mezőny legjobbja volt. Az április 29-én a Salzburgringen rajtoló új idényben Attila szeretne tovább fejlődni, azt tűzte ki célul, hogy az összes pole pozíciót megszerezze a szezonban, és a tanulmányaira is szeretne koncentrálni. Bucsi Attilával beszélgettünk az elmúlt hónapokról és a szezon előtti felkészülésről – áll a csapat közleményében.

– Tavaly szeptemberben ért véget a Swift Cup Europe előző idénye, amelynek a legjobb versenyzője voltál, azóta viszont hónapok teltek el verseny nélkül. Hogyan telt ez az időszak?

– A tavalyi utolsó versenyhétvégét követő hétfőn már izgultam, hogy mikor lesz már a következő forduló. Innen nézve elég sok idő telt el, rengeteget kellett várnom. Egyrészt lekötött a tanulás, nyolcadikban sok vizsgát kellett tennem, nemrég a matek és a latin elég nehéz volt. Másrészt igyekeztem tartalmasam tölteni a hosszúra nyúlt szünetet. Szimulátoron készültem a M1RA Esports versenyzőinek a segítségével, akikkel tavaly év végén online versenyeken is indultam. Speciális téli kupákon vettem részt, amelyek nagyon hasznosak voltak.

– Az autósport nem téli műfaj, a hidegben nem ideálisak a körülmények a versenyzéshez. Miről szól egy ilyen téli kupa?

– Olyan, mint egy időmérőedzés, nem egyszerre megyünk a pályán, hanem külön-külön, és a leggyorsabb köridők adják a sorrendet. Van három köröd, amiben oda kell tenned magad, száz százalékot kell nyújtani, ami arra edz, hogy koncentrált tudjak maradni a legfontosabb pillanatokban. Emellett az is különleges kihívás, hogy nulla fok környékén hideg gumikkal kell boldogulni a pályán, így meg kell találni azt a szűk tartományt, amelyben az autó még nem csúszik, de már viszonylag gyors. A hideg gumik kezeléséről, felmelegítéséről sokat lehet tanulni ezeken a téli versenyeken.

– Még mindig nagyon fiatal vagy, mindössze 14 éves, de már a harmadik teljes idényedre készülsz a Swift Cup Europe-ban és a M1RA színeiben. Azt már bizonyítottad, hogy felnőttél a feladathoz, de ránézésre idő közben bele is nőttél ezekbe az autókba. Hogy érzed?

– Emlékszem, amikor először vezettem a bajnokságban, nem volt elég az ülést teljesen előretolni és -dönteni, alá is kellett párnázni, és még úgy sem értem el teljesen a kuplungot. Szerencsére ezekben a versenyautókba csak a felső tartományban fog a kuplung, így az a néhány centi elég volt, amennyire be tudtam nyomni. De például az is érdekes volt, hogy a biztonsági öv hátul a sisakom felett végződött, mert nem voltam olyan magas, hogy a lyuk fölé érjek. Most már nincsenek ilyen problémák, 166-167 centi vagyok, nincs szükség párnára sem, sokkal kényelmesebben ülök az autóban.

– Milyen formában érzed magad a szezonrajt előtt?

– Magabiztosabb vagyok, mint tavaly ilyenkor, hiszen akkor vezettem először az 1.4-es Suzukit, még csak ismerkedtem a technikával, amire valamilyen szinten ráment az első forduló a Hungaroringen. Ehhez képest most előnyösebb helyzetből indulok, már ismerem az autót, tudom, hogy kell kezelni, ismerem a fordulatszámokat, érzem a féket. Készen állok a rajtra!

Bucsi Attila
Fotó: M1RA

– Mennyire jelent kihívást az a bajnokság, amelyet tavaly ilyen fiatalon is uraltál a pályán?

– Amíg tudok célokat kitűzni magam elé, addig olyan bajnokságról van szó, amelyben folyamatosan és tovább fejlődhetek. Ezzel pedig nincsen gond, vannak céljaim az idei szezonra is.

– Mit szeretnél elérni?

– Tavaly a hatból négy időmérőn nyertem, idén az a cél, hogy az összesen megszerezzem a pole pozíciót. Azért látok erre reális esélyt, mert az előző idényben is, két versenyhelyszín híján majdnem sikerült. Ha most teljesíteni tudom ezt a célt, akkor a futamok közül is jó lenne minél többet megnyerni, de a fordított rajtrácsos versenyek miatt ez kevésbé kiszámítható.

– Van olyan pálya, amelyet kifejezetten vársz?

– Igen, a Red Bull Ring. Tavaly ott szereztem meg az első időmérős győzelmemet, majd az első és második futamgyőzelmet is. De nem is emiatt várom azt a fordulót, hanem a környezet miatt, ami azon a pályán jellemző. Az ottani körülmények és a hangulat teljesen elvarázsolt tavaly.

– Fiatal versenyzőként érdemes szót ejteni a biztonságról is. Számodra ez mennyire mérvadó?

– A versenyautó arra van kitalálva, hogy feszegessük a határokat, kicentizzük a féktávokat, viszont egy utcai autóra ez nem feltétlenül igaz, ezért is gondolom veszélyesnek, ha valaki például túllépi a megengedett sebességet. A közút nem versenypálya, és biztos nem akarok majd olyan sofőr lenni, aki összekeveri a kettőt. Szeretnék nyugodtan, szabálykövetően és a lehető legnagyobb biztonságban, felelősen vezetni, ha egyszer már lesz jogosítványom.

A Swift Cup Europe 2022-es idényének programja:

1. forduló: Salzburgring, 2022. április 29–május 1.
2. forduló: Red Bull Ring, 2022. június 3–5.
3. forduló: Hungaroring, 2022. július 8–10.
4. forduló: Grobnik, 2022. július 22–24.
5. forduló: Slovakia Ring, 2022. augusztus 19–21.
6. forduló: Poznań, 2022. szeptember 30–október 1.

Friss