Újabb történelmet írt Sébastien Loeb a rally világbajnokságon, amikor péntek este, a Monte-Carlo Rally ötödik gyorsaságiján átvette a vezetést. 48. születésnapjához közeledve ő lett a legidősebb versenyző, aki rally vb-futamot vezetett.
Amikor leültem az idei Monte-Carlo Rally közvetítését nézni, és magamban az esélyeket latolgattam, egyetlen kérdés merült fel: Loeb vagy Ogier?
Ogier-t szerintem senkinek nem kell magyarázni, a Monte-Carlo Rally nyolcszoros győztese, az elmúlt nyolc évben hétszer nyerte a versenyt. Itt született, gyakorlatilag hamarabb ismerte a Monte pályáit, mint bármi mást. Ráadásul a sportág mindenidők egyik legnagyobb alakja, stb, stb.
Loebről nagyjából ugyanez mondható el, azzal a kivétellel, hogy ő az Ogier előtti időszak Ogier-je volt. (Persze fordítva is igaz, Ogier a mostani Loeb.)
2013 volt Loeb utolsó csonka éve a rally világbajnokságon, mielőtt visszavonult volna (nagyjából ebben a fázisban van most Ogier is). Akkor már csak szelektált versenyeken indult, de a Monte győzelmét simán behúzta.
Aztán 2015-ben a egy beszélgetés során felmerült, miért ne ugrana be a Montéra, ha már úgy sem csinál mást. Mindenki tűkön ült, hogy most aztán lesz egy Loeb vs Ogier összecsapás.
Emlékeztek az első gyorsra? Amikor lejött Loeb és kérdezte az időt. 22 másodperccel verte Tänak a Forddal és 30,9 Ogier a Volkswagennel. Értetlen arccal kérdezett vissza, hogy 2,2? Nem! Húszon – kettő! 22? És erre olyan arcot vágott, amilyenre csak egy francia képes, amikor meglepődik.
Aztán 2018-ban megint visszahívták Loeböt a Citroënhez három versenyre, és megnyerte a Catalunya Rallyt. Öt évvel az után, hogy visszavonult. Oké, volt a csapatnak egy merész gumiválasztása, de akkor is el kellett vezetni valahogy azt a Citroën C3 WRC-t.
Tulajdonképpen ez adta meg a löketet ahhoz, hogy 2019-ben a Hyundaihoz igazoljon, amivel öt versenyen vett részt és Chilében szerzett egy dobogót.
2020-ban a covid által megbolygatott szezonban csak két versenyen indult, az utolsón, Törökországban dobogóval búcsúzott. Akkor azt mondták, hogy talán a világbajnokságtól is.
Persze, mi meg elhittük, hogy Loeb majd nem fog újra rallyautót vezetni.
Tavaly nem is indult indult a vb-n, de aztán Malcolm Wilson, az M-Sport vezetője addig rágta a fülét, míg rá nem állt arra, hogy újra versenyezzen.
El tudom képzelni, hogy hogy zajlott ez a meggyőzés: Jönnél a Rally1-es Pumával a Monte-Carlo Rallyra? Ja.
Kicsit bonyolultabb volt a dolog, mert Loeb időközben a Dakar megnyerésére valamint az Extreme E-re koncentrált és exkluzív szerződése van a Prodrive-val, de végül a brit csapat is ráállt arra, hogy kölcsönadják a Fordnak.
Az idő Loeb ellen dolgozott, hiszen kilenc évvel ezelőtt nyerte meg utoljára a Montét, négy éve szerzett utoljára vb-futam győzelmet. Februárban tölti be a 48-at, ami azt jelenti, hogy két évre van attól a kórtól, amikor a finn versenyzők vissza szoktak térni egy buli futamra. Csak hogy megmutassák magukat és hogy szórakozzanak egy jót.
Loeb azonban nem bulizni jött, ő nyerni akar.
Bár sok minden ellene szólt, ahogy a Facebook oldalunk kommentjeiből is látszik, nem voltam egyedül, aki úgy gondolta, komoly győzelmi esélyei vannak.
„Nagyon meglepődtem, amikor a tegnapi shakedownon a legjobb időt mentem az első körben. Általában a shakedownban nem vagyok jó“ – magyarázta péntek este a WRC élő közvetítésében.
„Az első négy szakasz nagyon jól sikerült, aztán volt egy kis hibridproblémánk. Az utolsó szakaszon beleadtam mindent, de talán egy kicsit jobban fagyott. Nem nagy a különbség, de örülök, hogy az első teljes nap után az élen állok.“
Mi is örülünk és őszintén szólva pont erre számítottunk tőle.
Már csak egy kérdés maradt. Jelenleg Björn Waldegaard a legidősebb rally vb-futamgyőztes, aki az 1990-es Safari Rallyt 46 évesen és 155 naposan nyerte. Loeb ennél idősebb, tehát megdöntheti a rekordot.
Ehhez viszont a szombati nap eredményeit nézve, még Ogier-nek is lesz egy-két szava.