Az elektromos hajtás egyik legnagyobb ellensége a hideg, jól tudja ezt aki szembesült már azzal, hogy a mínuszokban milyen drasztikusan csökken egy elektromos autó hatótávja. A Svéd Rally egyik nagy kérdése az lesz, hogy a Rally1-es versenyautók hibrid rendszere hogy működik majd a fagyos időjárásban.
Igaz, hogy a Monte-Carlo Rallyn is versenyeztek a csapatok havon és jégen, de igazán zord időjárás ott nem volt. A főpróba a hétvégére marad.
A versenyautók hibrid rendszereinek beszállítója, a Compact Dynamics fellélegezhetett a Monte Carlo Rally után. Egyetlen olyan hibrid meghibásodás sem történt, amely a rally világbajnokság egyik elitpilótáját is a verseny feladására kényszerítette volna. Volt egy furcsa jelenség, amikor több versenyző is megjegyezte, hogy alkalmanként nem tudták kihasználni a hibrid plusz energiáját egy szakaszon. De ennyi. Nem rossz egy új hibrid rendszertől, amelyet vadonatúj autókba építenek be.
Az év legnagyobb kihívását azonban a Svéd Rally jelenti. Az akkumulátorok nem működnek jól szélsőséges hőmérsékleten, mind a kapacitás, mind a teljesítmény-leadás tekintetében komoly csökkenésre lehet számítani, és ezen a hétvégén várható a WRC egész évben mért legalacsonyabb hőmérséklete.
„A Montén elég jók az éghajlati viszonyok, de Svédországban hideg van” – mondta a Compact Dynamics vezetője, Oliver Bamberger a DirtFishnek.
Umeában most napközben fagypont felett van a hőmérséklet, éjszaka viszont -7 fokig süllyed az előrejelzés szerint. A viszonylag enyhe hőmérséklet segíthet, de a kémia nem mindig egyértelmű. A vegyületek egymás közötti kölcsönhatása befolyásolja az elektromos motorok hatékonyságát, és ezek a kölcsönhatások nem mindig következetesek a hőmérséklet ingadozása esetén.
A hőmérsékleten kívül még egy kihívással kell szembenézniük a versenyzőknek: elegendő energiát kell fékezés közben visszanyerni a következő gyorsítás plusz energiájának biztosításához. Ráadásul ezt az energiát okosan kell felhasználni, hiszen havon és jégen a kigyorsítás nem olyan egyértelmű mint aszfalton. Sokszor a belsőégésű motor ereje is túl sok, a hibrid rendszer erre még rátesz egy lapáttal. Ha viszont sikerül felhasználni a hibridben tárolt energiát, akkor azt a szintén nem könnyű féktávokon újra is kell termelni.
„Bizonyára egyes szakaszok, vagy sok szakasz, ahol sokkal kisebb extra erőt ad, mert ezt mindig újra kell regenerálnunk” – magyarázza Kalle Rovanpera, aki megnyerte a shakedownt. „Ott ahol a gyors kanyarokban csak bal lábbal simítunk rá a fékre, vagy csak egészen picit fékezünk, nem lesz elég energiánk.”
Természetesen a pálya mindenkinek ugyanaz, így ezen a területen a stratégia lehet az, ami különbségeket eredményez. Adott esetben lehet, hogy érdemes a féktávon némi sebességet beáldozni egy hosszabb fékezéssel, hogy a hatékony kigyorsítással összességében időt nyerjen a versenyző. Az biztos, hogy ez is újfajta megközelítést kíván majd a versenyzőktől, akik természetesen már készültek erre is.
„Az egyetlen megoldás, ha megpróbálsz igazán hatékony fékezést végrehajtani. Ha blokkolnak a kerekek, akkor nincs regenerálás” – mondta Adrien Fourmaux. „Tehát teljesen tiszta fékezésre van szükség, és talán érdemes meg egy kicsit korábban fékezni egy kicsit hosszabb ideig. De ez az egyetlen dolog, amit megtehetsz.”
Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/