hétfő, július 4, 2022
KezdőlapWRCMennyire viseli meg a svéd hideg a Rally1-es hibrideket?

Mennyire viseli meg a svéd hideg a Rally1-es hibrideket?

-

- Advertisement -

Az elektromos hajtás egyik legnagyobb ellensége a hideg, jól tudja ezt aki szembesült már azzal, hogy a mínuszokban milyen drasztikusan csökken egy elektromos autó hatótávja. A Svéd Rally egyik nagy kérdése az lesz, hogy a Rally1-es versenyautók hibrid rendszere hogy működik majd a fagyos időjárásban.

Igaz, hogy a Monte-Carlo Rallyn is versenyeztek a csapatok havon és jégen, de igazán zord időjárás ott nem volt. A főpróba a hétvégére marad.

- Hirdetés -

A versenyautók hibrid rendszereinek beszállítója, a Compact Dynamics fellélegezhetett a Monte Carlo Rally után. Egyetlen olyan hibrid meghibásodás sem történt, amely a rally világbajnokság egyik elitpilótáját is a verseny feladására kényszerítette volna. Volt egy furcsa jelenség, amikor több versenyző is megjegyezte, hogy alkalmanként nem tudták kihasználni a hibrid plusz energiáját egy szakaszon. De ennyi. Nem rossz egy új hibrid rendszertől, amelyet vadonatúj autókba építenek be.

Az év legnagyobb kihívását azonban a Svéd Rally jelenti. Az akkumulátorok nem működnek jól szélsőséges hőmérsékleten, mind a kapacitás, mind a teljesítmény-leadás tekintetében komoly csökkenésre lehet számítani, és ezen a hétvégén várható a WRC egész évben mért legalacsonyabb hőmérséklete.

- Advertisement -

„A Montén elég jók az éghajlati viszonyok, de Svédországban hideg van” – mondta a Compact Dynamics vezetője, Oliver Bamberger a DirtFishnek.

Umeában most napközben fagypont felett van a hőmérséklet, éjszaka viszont -7 fokig süllyed az előrejelzés szerint. A viszonylag enyhe hőmérséklet segíthet, de a kémia nem mindig egyértelmű. A vegyületek egymás közötti kölcsönhatása befolyásolja az elektromos motorok hatékonyságát, és ezek a kölcsönhatások nem mindig következetesek a hőmérséklet ingadozása esetén.


A hőmérsékleten kívül még egy kihívással kell szembenézniük a versenyzőknek: elegendő energiát kell fékezés közben visszanyerni a következő gyorsítás plusz energiájának biztosításához. Ráadásul ezt az energiát okosan kell felhasználni, hiszen havon és jégen a kigyorsítás nem olyan egyértelmű mint aszfalton. Sokszor a belsőégésű motor ereje is túl sok, a hibrid rendszer erre még rátesz egy lapáttal. Ha viszont sikerül felhasználni a hibridben tárolt energiát, akkor azt a szintén nem könnyű féktávokon újra is kell termelni.

Bizonyára egyes szakaszok, vagy sok szakasz, ahol sokkal kisebb extra erőt ad, mert ezt mindig újra kell regenerálnunk” – magyarázza Kalle Rovanpera, aki megnyerte a shakedownt. “Ott ahol a gyors kanyarokban csak bal lábbal simítunk rá a fékre, vagy csak egészen picit fékezünk, nem lesz elég energiánk.”

Természetesen a pálya mindenkinek ugyanaz, így ezen a területen a stratégia lehet az, ami különbségeket eredményez. Adott esetben lehet, hogy érdemes a féktávon némi sebességet beáldozni egy hosszabb fékezéssel, hogy a hatékony kigyorsítással összességében időt nyerjen a versenyző. Az biztos, hogy ez is újfajta megközelítést kíván majd a versenyzőktől, akik természetesen már készültek erre is.

Az egyetlen megoldás, ha megpróbálsz igazán hatékony fékezést végrehajtani. Ha blokkolnak a kerekek, akkor nincs regenerálás” – mondta Adrien Fourmaux. „Tehát teljesen tiszta fékezésre van szükség, és talán érdemes meg egy kicsit korábban fékezni egy kicsit hosszabb ideig. De ez az egyetlen dolog, amit megtehetsz.”

rally
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

 

- Advertisement -
SourceDirtfish

Friss