Hatalmas, ötfős csatában Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1-gyel nyerte a rally világbajnokság második futamát, a Svéd Rallyt, amivel átvették a vezetést a vb-n.
Kalandos versenyen Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1-gyel szerezte meg a második helyet, amivel a pontversenyben is a másodikra jöttek fel.
Az Ogier-t helyettesítő Esapekka Lappi–Janne Ferm kettős idei első versenyén dobogóra hozta a Toyotát.
A versenyt sokáig vezető Elfyn Evans és Scott Martin vasárnap az első napon esett ki, miután a hófalnak ütköztek és annyira megsérült a Toyota, hogy nem tudták folytatni a versenyt.
Már a Svéd Rally első napján búcsúzott a Monte-Carlo Rallyn remeklő Craig Breen–Paul Nagle kettős, akik annyira leestek az útról a Ford Puma Rally1-gyel, hogy nem tudták visszarakni a pályára. Az első gyorsasági szakaszt megnyerő Ott Tänak–Martin Järveoja kettős pedig a Hyundai hibridhajtásának hibája miatt búcsúztak az első nap végén.
A világbajnokságot Rovanperä vezeti 46 ponttal, Neuville a második 32 ponttal, míg Loeb a harmadik 27 ponttal.
A gyártók világbajnokságán a Toyota 83 ponttal vette át a vezetést, az M-Sport 59-cel a második, a Hyundai pedig 47-tel a harmadik.
Végre igazi Svéd Rally
Karlstadtól kb. 600 kilométerre északra, a Botteni-öböl partján fekvő Umeába költözött idén a Svéd Rally, amely hosszú évek óta először nem küzdött sem a hó hiánnyal, sem a fagypont alatti hőmérséklettel, így végre egy igazi klasszikus, havas Svéd Rallyt láthattunk.
Az új, ismeretlen pályák, az új itinerek és az új, nehezebb, Rally1-es autók közösen nehezítették meg a versenyzők dolgát. Az első napi szakaszok után egyértelművé vált, hogy sokkal kevesebb a tapadás, mint amire számítottak.
Az éjszakai fagy ellenére, főleg a második körre – ami gyakorlatilag harmadik volt, hiszen a Svéd Rallyn a vb mezőny két köre között hagyományosan historic rallyt rendeznek – nagyon összetöredezett a pálya, sok volt a laza hó és a szögek is fogytak.
Ez volt a kulcsa az első napi versenynek, ahol nem kevesebb, mint öten váltották egymást az élen.
Toyota, Hyundai harc az élen
A havas versenyek specialistája, Ott Tänak kezdett a legjobban, aki mindjárt az első gyorsaságin megszerezte idei első szakaszgyőzelmét a Hyundai i20 N Rally1-gyel. A második gyorsaságin azonban némi meglepetésre az Ogier-t helyettesítő Esapekka Lappi állt az élre a Toyota GR Yaris Rally1-gyel.
Azonban a következő szakasz rajtjában lefullasztotta autóját, így három gyorsasági alatt a harmadik versenyző, Kalle Rovanperä vette át a vezetést Toyotával.
De ő sem örülhetett sokáig, mert a negyedik szakaszon Elfyn Evans állt az élre és úgy tűnt, hogy a walesi versenyző szépen be is betonozza magát az első helyen.
Arra azonban senki sem számított, hogy a nap végi 5,5 kilométeres Umea szuperspeciál fog dönteni. Eddigre mindenkinek elfogytak a szögei a gumikból és a nevető ötödik, Thierry Neuville ugrott az élre Hyundaijal.
Ott Tänak egy kalandozás során elhagyta a Hyundai első lökhárítóját, ami idén jelentős aerodinamikai hátrányt jelent, de ennek ellenére versenyben volt az első öt helyért egészen addig, amíg meg nem hibásodott autójában a hibrid rendszer, és fel kellett adni az első napi versenyt.
Monte-Carlóban remekeltek a Fordok, azonban Svédországban Adrien Fourmaux és Gus Greensmith is nagyon visszafogottan kezdtek, a csapat elsőszámú versenyzője, Craig Breen pedig a második szakaszon kétszer is hófalnak ütközött. Másodszorra alaposan leesett az útról, navigátora, Paul Nagle pedig a kiszállás közben véletlenül megnyomta az SOS-gombot, ami miatt piros zászlóval megállították a szakaszt. A páros 2000 euró büntetést kapott a véletlen hibáért.
Négyen maradtak
Másnapra négyen maradtak versenyben a győzelemért: Neuville, Rovanperä, Evans és Lappi. Mindössze nyolc másodperc volt közöttük, ami igazi nyílt sisakos versenyt hozott.
Az éjszaka élre állt Neuville előbb tapadás hiánnyal küzdött, majd a 11. szakaszon túlcsúszott és a hibrid hajtása sem működött tökéletesen, így hamar a negyedik helyen találta magát.
Ekkor három Toyota állt az élre. Rovanperä magabiztosan tartotta pár másodperces előnyét, de Evans nagyon határozottan támadta. A nap megint az utolsó, Umea szuperspeciálon dőlt el, ahol Evans a cél előtt kicsúszott a pályáról. Az utolsó pillanatban elütötte a célt jelző piros táblát, majd a parkolóba kiesve nekiment a világítás mobil oszlopának, sötétbe borítva ezzel a környéket.
Az idejét megtarthatta, de vasárnap reggelre, az incidens miatt 10 másodperc büntetést kapott, amivel Rovanperä előnye 18,3 másodpercre nőtt az élen. A kegyelemdöfést azonban a vasárnapi első szakaszon kapta meg Evans, aki hófalnak ütközött és megforgott. A Toyota ugyan egyenesbe állt és folytatni is tudta a versenyt, de a felnyílt motorháztető nem sok jót sejtetett, így Evans a Monte-Carlo Rally után a Svéd Rallyn is kiesett, amivel igen csak rossz helyzetbe hozta magát a világbajnokságon.
Neuville, Lappi külön harc a második helyért
Lappi saját bevallása szerint a technikás részeken jól ment, a gyors szakaszokon viszont veszített. Neuville pedig nem adta fel és a szombati utolsó előtt gyorsasági megelőzte EP-t.
Ennek igazán akkor lett jelentősége, amikor vasárnap Evans kiesett, így Neuville a második helyre jött fel, megelőzve Lappit. Kettejük külön versenye egészen az utolsó gyorsaságiig tartott, amit végül Neuville 8,6 másodperc előnnyel nyert.
A mezőny második felében Takamoto Katsuta volt a leggyorsabb a negyedik Toyotával, és több mint két perc hátránnyal szerezte meg a negyedik helyet.
Adrien Fourmaux vasárnap műszaki hiba miatt esett ki, így Gus Greensmith maradt az egyetlen a Ford Puma Rally1-gyel versenyzők közül, aki minden szakaszt teljesített és szerezte meg az ötödik helyet.
Nehéz versenye volt Oliver Solbergnek, aki hol az autóval, hol pedig saját magával küzdött. Hátrányának nagy részét pedig egy gázpedál hibával szedte össze és hozta be a Hyundait a hatodik helyre.
Tänak nyerte az erőgyorsaságit
Katasztrofális verseny után, az erőgyorsasági győzelmével szépített Ott Tänak, akit a két éllovas, Rovanperä és Neuville követett. Egy apró hibát vétő Katsuta lett a negyedik, míg az egész vasárnap pótkerék nélkül versenyző, a Svéd Rallyról baleset és műszaki hiba miatt – kétszer is – kieső Breen lett az ötödik, amivel egy pontot szerzett.
Mikkelsen nyerte a WRC2-t
Az abszolút hetedik helyen a WRC2 győztese, Andreas Mikkelsen végzett Skoda Fabia Rally2 evóval, megelőzve az utolsó előtti szakaszon megforgó Ole-Christian Veibyt.
A junior vb első futama az utolsó szakaszon dőlt el, ahol a Rally Hungaryről is ismert Jon Armstrong 2,7 másodperc előnnyel verte a finn Lauri Joonát.
A rally világbajnokság harmadik futamát, a Horvát Rallyt április 21–24-e között rendezik.
A Power Stage-en pontot szerzők:
Pilóta | Navigátor | Márka | Idő | |
1. | 🇪🇪 Ott Tänak | 🇪🇪 Martin Järveoja | Hyundai | 6:29,8 |
2. | 🇫🇮 Kalle Rovanperä | 🇫🇮 Jonne Halttunen | Toyota | +1,9 |
3. | 🇧🇪 Thierry Neuville | 🇧🇪 Martijn Wydaeghe | Hyundai | +2,3 |
4. | 🇯🇵 Takamoto Katsuta | 🇮🇪 Aaron Johnston | Toyota | +2,8 |
5. | 🇮🇪 Craig Breen | 🇮🇪 Paul Nagle | Ford | +3,3 |
A Svéd Rally végeredménye:
Pilóta | Navigátor | Márka | Idő | |
1. | 🇫🇮 Kalle Rovanperä | 🇫🇮 Jonne Halttunen | Toyota | 2:10:44,9 |
2. | 🇧🇪 Thierry Neuville | 🇧🇪 Martijn Wydaeghe | Hyundai | +22,0 |
3. | 🇫🇮 Esapekka Lappi | 🇫🇮 Janne Ferm | Toyota | +30,6 |
4. | 🇯🇵 Takamoto Katsuta | 🇮🇪 Aaron Johnston | Toyota | +2:19,4 |
5. | 🇬🇧 Gus Greensmith | 🇸🇪 Jonas Andersson | Ford | +3:20,4 |
6. | 🇸🇪 Oliver Solberg | 🇬🇧 Elliott Edmondson | Hyundai | +5:39,4 |
7. | 🇳🇴 Andreas Mikkelsen | 🇳🇴 Torstein Eriksen | Skoda 2 | +7:11,1 |
8. | 🇳🇴 Ole Christian Veiby | 🇳🇴 Stig Rune Skjaermoen | Volkswagen 2 | +7:34,3 |
9. | 🇫🇮 Jari Huttunen | 🇫🇮 Mikko Lukka | Ford 2 | +8:14,2 |
10. | 🇪🇪 Egon Kaur | 🇪🇪 Silver Simm | Volkswagen 2 | +8:24,8 |
20. | 🇪🇪 Ott Tänak | 🇪🇪 Martin Järveoja | Hyundai | +21:58,4 |
36. | 🇮🇪 Craig Breen | 🇮🇪 Paul Nagle | Ford | +1:21:56,3 |
– | 🇫🇷 Adrien Fourmaux | 🇫🇷 Alexandre Coria | Ford | GY16 |
– | 🇬🇧 Elfyn Evans | 🇬🇧 Scott Martin | Toyota | GY16 |
A bajnokság állása:
Legénység | Márka | Pont | |||
1. | 🇫🇮 Kalle Rovanperä | 🇫🇮 Jonne Halttunen | Toyota | 46 | 0 |
2. | 🇧🇪 Thierry Neuville | 🇧🇪 Martijn Wydaeghe | Hyundai | 32 | -14 |
3. | 🇫🇷 Sébastien Loeb | 🇫🇷 Isabelle Galmiche | Ford | 27 | -19 |
4. | 🇬🇧 Gus Greensmith | 🇸🇪 Jonas Andersson | Ford | 20 | -26 |
5. | 🇫🇷 Sébastien Ogier | 🇫🇷 Benjamin Veillas | Toyota | 19 | -27 |
6. | 🇯🇵 Takamoto Katsuta | 🇮🇪 Aaron Johnston | Toyota | 18 | -28 |
7. | 🇮🇪 Craig Breen | 🇮🇪 Paul Nagle | Ford | 16 | -30 |
8. | 🇫🇮 Esapekka Lappi | 🇫🇮 Janne Ferm | Toyota | 15 | -31 |
9. | 🇳🇴 Andreas Mikkelsen | 🇳🇴 Torstein Eriksen | Skoda 2 | 12 | -34 |
10. | 🇸🇪 Oliver Solberg | 🇬🇧 Elliott Edmondson | Hyundai | 8 | -38 |
11. | 🇪🇪 Ott Tänak | 🇪🇪 Martin Järveoja | Hyundai | 5 | -41 |
12. | 🇳🇴 Ole Christian Veiby | 🇳🇴 Stig Rune Skjaermoen | Volkswagen 2 | 4 | -42 |
13. | 🇬🇧 Elfyn Evans | 🇬🇧 Scott Martin | Toyota | 4 | -42 |
14. | 🇨🇿 Erik Cais | 🇨🇿 Petr Tesinsky | Ford 2 | 2 | -44 |
15. | 🇫🇮 Jari Huttunen | 🇫🇮 Mikko Lukka | Ford 2 | 2 | -44 |
16. | 🇷🇺 Nikolay Gryazin | 🇷🇺 Konstantin Aleksandrov | Skoda 2 | 1 | -45 |
17. | 🇪🇪 Egon Kaur | 🇪🇪 Silver Simm | Volkswagen 2 | 1 | -45 |
18. | 🇫🇷 Adrien Fourmaux | 🇫🇷 Alexandre Coria | Ford | 0 | -46 |