Portugál Rally: Történelmi győzelmet aratott Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1-gyel a rally világbajnokság 50. szezonját ünneplő versenyen. A finn az idén zsinórban harmadszorra nyert, és szintén harmadszorra szerezte meg az erőgyorsasági győzelmet is, amivel igen nagy lépést tett a világbajnoki cím felé.
Elfyn Evans hatalmas csatában szerezte meg a második helyet, így kettős Toyota győzelem született. Még szorosabb volt a csata a dobogó alsó fokáért, amelyet az utolsó gyorsaságin lopott el Takamoto Katsutától az idei első vb-futamát teljesítő Dani Sordo Hyundai i20 N Rally1-gyel. Katsuta lett a negyedik, míg a hajtáshibával küzdő Thierry Neuville az ötödik. A Monte-Carlo Rally után visszatérő mind a két Sébastien kiesett. Loeb miután pénteken az élre állt betonnak vágta a Ford Puma Rally1-et, Ogier pedig két defekt után búcsúzott a Yaris GR Rally1-gyel.
Rengeteg dráma és fordulat tarkította a Portugál Rallyt, azonban akadt egy versenyző, aki ezúttal is érinthetetlen volt: Újabb komoly teljesítmény és újabb hatalmas győzelem került Kalle Rovanperä neve mellé a rally világbajnokság hibrid érájának első murvás versenyén.
Sokan nem bíztak benne, hogy a Svéd és a Horvát Rallyt megnyerő fiatal finn Portugáliában is meg tudja szerezni az első helyet. A világbajnokságot vezetőként ugyanis pénteken elsőnek kellett rajtolnia, ami az igen finom porral fedett portugál gyorsaságikon hatalmas hátrány.
Így volt, a tizedik idővel kezdett az első murvás szakaszon, de már az első körben nagyon jó időket autózott, a második körben pedig a némiképpen letisztult pályákon egyenesen szárnyalt, két szakaszt is nyert és a második helyen 13,6 másodpercre közelítette élen álló csapattársát Elfyn Evanst.
A szombati nap jókora adok-kapokkal telt Rovanperä és Evans között. A Toyota nem alkalmazott csapatutasítást, így szabadon versenyezhettek egymás ellen. A szombati utolsó murvás szakasz döntött kettejük között, ahol eleredt az eső. Rovanperä megint csak megvillantotta tudását és nem kevesebb, mint 13,9 másodpercet vert a közvetlenül mögötte rajtoló Evansre és átvette a vezetést.
Vasárnap Rovanperäé volt, aki az erőgyorsaságira már 9 másodpercre növelte előnyét, ahol tovább szárnyalt, megnyerte a bónusz pontokat érő szakaszt, és végül 15,2 másodperc előnnyel nyert. Ezzel az idei négy rally-vb-futamból a harmadik győzelmét aratta, a világbajnokságon pedig gigász, 46 pontra növelte előnyét.
Két kiesés és egy ötödik hely után akár a győzelemmel is felért Elfyn Evans második helye, amivel idei legjobb eredményét érte el.
Szintén pályafutása egyik legjobb teljesítményével büszkélkedhetett Takamoto Katsuta, aki minden bajból kimaradt és tizedekre menő csatát vívott Dani Sordóval, aki csak az utolsó gyorsaságin tudta elvenni tőle 2,1 másodperc előnnyel a dobogós helyezést.
Az erőgyorsaságit tehát Rovanperä nyerte, a harmadik helyért az utolsó szakaszon küzdő Sordo és a másik két hyundaios, Neuville és Tänak előtt, akik között mindössze 0,018 másodperc döntött, az utolsó pontot pedig Evans szerezte meg.
A világbajnokságot négy futam után Kalle Rovanperä 106 ponttal vezeti, Neuville 60-nal a második, és nem találnák ki, ki a harmadik: Katsuta 38 ponttal.
A gyártók világbajnokságán kettős győzelmével jókora előnyre tett szert a Toyota, amely 176 pontjával vezet a 116 pontos Hyundai és a 94 pontos M-Sport előtt.
Mind a két Sébastien kiesett
Sokan várták a két Sébastien visszatérését, akik a Monte-Carlo Rally után idén másodszorra csapathattak össze. Loeb kezdett jobban közülük, aki a megnyerte a negyedik szakaszt és átvette a vezetést.
A pénteki második kör első gyorsaságiján azonban meglepő hibát láthattunk tőle: a legelső kanyarban úgy nekivágta a Pumát az út szélére állított betontömbnek, hogy kiszakította a futóművet. Másnap szuperrallyval ugyan visszaállt, de motorhiba miatt fel kellett adnia a versenyt.
Ogier az ötödik gyorsaságit nyerte meg a Toyotával, ám a pénteki második körben két defektet is kapott, és mivel csak egy pótkereket vitt magával, ez a versenye végét jelentette.
Szombaton ő is visszaállt a versenybe, de tőle is szokatlan hibát láthattunk: árokba csúszott, így másodszorra is kiesett. A két szuperrallyval összességében 51. lett, ami pályafutása legrosszabb helyezése.
Dráma pénteken
A pénteki második kör nem csak Ogier-nek okozott problémát. Ott Tänak két defektet kapott, neki két pótkereke volt, így legalább folytatni tudta. Breen szintén defektet kapott, de a hibrid rendszer hibájával és az ajtón beszivárgó porral is küzdött.
A Portugál Rally pénteki utolsó murvás szakaszáig jól állt a szénája Thierry Neuville-nek, aki úgy tűnt, hogy végre tiszta versenyt fut. Azonban etapon kiszakadt a Hyundai i20 N Rally1 bal első kereke. Ezt ugyan megjavította, de a féltengely annyira megsérült, hogy háromkerék-hajtással teljesítette a szakaszt és a másodikról a hetedik helyre esett vissza.
Nem adta azonban fel, a szombati esős utolsó gyorsaságin fél percet faragott a hátrányából, de ennél nagyobb csodát nem tudott tenni és az ötödik helyen ért célba.
Breen drámája vasárnap, öt Pumából négy a célban
Vasárnapra is jutott a drámából. Craig Breen az utolsó előtti gyorsaságin fékhiba miatt csak végigvánszorogni tudott a szakaszon és két pozíciót is veszített. A hatodik helyet így Ott Tänak szerezte meg Hyudaijal.
A legjobb fordos, Pierre-Louis Loubet lett, aki talán pályafutása legjobb formáját hozta pénteken, de két megforgás után ő is visszavett. Végül a hetedik helyen futott be, megelőzve két csapattársát, a fék hibával küzdő Breent és az ezúttal nagyon visszafogottan versenyző Adrien Fourmaux-t.
A verseny előtt még dobogóról álmodozó Gus Greensmith egy defekttel alaposan elintézte a Fordot és szuperrallyval csak 19. lett. A Portugál Rallyn rajthoz állt öt Puma Rally1-ből így négy ért célba, egyedül Loeb esett ki.
Suninen az utolsó gyorson esett ki
A WRC2-t az utolsó előtti gyorsaságiig az idei első versenyét teljesítő Teemu Suninen vezette Hyundai i20 N Rally2-vel, ám az erőgyorsaságin kicsúszott és kiesett. A győzelem így a Citroen C3 Rally2-vel versenyző Yohan Rossel ölébe hullott, akit Kajetan Kajetanowicz és Kris Ingram követett a dobogón.
Rossel így a Horvát Rally után zsinórban második győzelmét aratta WRC2-ben, amivel átvette a vezetést a bajnokságban a másik idei kétszeres győztes Andreas Mikkelsen előtt. A norvég versenyző pénteken esett ki a Portugál Rallyn, a Skoda Fabia Rally2 evo műszaki hibája miatt.
A rally-világbajnokság két hét múlva ugyancsak murván, a Szardínia Rallyval folytatódik.
A Power Stage pontszerzői:
Pilóta | Navigátor | Márka | Idő | |
1. | 🇫🇮 Kalle Rovanperä | 🇫🇮 Jonne Halttunen | Toyota | 6:28,2 |
2. | 🇪🇸 Dani Sordo | 🇪🇸 Cándido Carrera | Hyundai | +2,1 |
3. | 🇪🇪 Ott Tänak | 🇪🇪 Martin Järveoja | Hyundai | +3,1 |
4. | 🇧🇪 Thierry Neuville | 🇧🇪 Martijn Wydaeghe | Hyundai | +3,1 |
5. | 🇬🇧 Elfyn Evans | 🇬🇧 Scott Martin | Toyota | +6,2 |
A Portugál Rally végeredménye:
Pilóta | Navigátor | Márka | Idő | |
1. | 🇫🇮 Kalle Rovanperä | 🇫🇮 Jonne Halttunen | Toyota | 3.44:19,2 |
2. | 🇬🇧 Elfyn Evans | 🇬🇧 Scott Martin | Toyota | +15,2 |
3. | 🇪🇸 Dani Sordo | 🇪🇸 Cándido Carrera | Hyundai | +2:17,3 |
4. | 🇯🇵 Takamoto Katsuta | 🇮🇪 Aaron Johnston | Toyota | +2:19,4 |
5. | 🇧🇪 Thierry Neuville | 🇧🇪 Martijn Wydaeghe | Hyundai | +2:37,8 |
6. | 🇪🇪 Ott Tänak | 🇪🇪 Martin Järveoja | Hyundai | +4:45,7 |
7. | 🇫🇷 Pierre-Louis Loubet | 🇫🇷 Vincent Landais | Ford | +5:52,1 |
8. | 🇮🇪 Craig Breen | 🇮🇪 Paul Nagle | Ford | +7:03,4 |
9. | 🇫🇷 Adrien Fourmaux | 🇫🇷 Alexandre Coria | Ford | +8:09,6 |
10. | 🇫🇷 Yohan Rossel | 🇫🇷 Valentin Sarreaud | Citroen 2 | +13:48,9 |
19. | 🇬🇧 Gus Greensmith | 🇸🇪 Jonas Andersson | Ford | +33:53,0 |
51. | 🇫🇷 Sébastien Ogier | 🇫🇷 Benjamin Veillas | Toyota | +2.02:53,2 |
A bajnokság állása:
Pilóta | Márka | Pont | ||
1. | 🇫🇮 Kalle Rovanperä | Toyota | 106 | 0 |
2. | 🇧🇪 Thierry Neuville | Hyundai | 59 | -47 |
3. | 🇪🇪 Ott Tänak | Hyundai | 38 | -68 |
4. | 🇯🇵 Takamoto Katsuta | Toyota | 38 | -68 |
5. | 🇬🇧 Elfyn Evans | Toyota | 36 | -70 |
6. | 🇮🇪 Craig Breen | Ford | 34 | -72 |
7. | 🇫🇷 Sébastien Loeb | Ford | 27 | -79 |
8. | 🇬🇧 Gus Greensmith | Ford | 20 | -86 |
9. | 🇫🇷 Sébastien Ogier | Toyota | 19 | -87 |
10. | 🇪🇸 Dani Sordo | Hyundai | 19 | -87 |
11. | 🇫🇮 Esapekka Lappi | Toyota | 15 | -91 |
12. | 🇳🇴 Andreas Mikkelsen | Skoda 2 | 12 | -94 |
13. | 🇸🇪 Oliver Solberg | Hyundai | 8 | -98 |
14. | 🇫🇷 Yohan Rossel | Citroen 2 | 7 | -99 |
15. | 🇫🇷 Pierre-Louis Loubet | Ford | 6 | -100 |
16. | 🇵🇱 Kajetan Kajetanowicz | Skoda 2 | 4 | -102 |
17. | 🇳🇴 Ole Christian Veiby | Volkswagen 2 | 4 | -102 |
18. | 🇫🇮 Emil Lindholm | Skoda 2 | 3 | -103 |
19. | 🇨🇿 Erik Cais | Ford 2 | 2 | -104 |
20. | 🇫🇮 Jari Huttunen | Ford 2 | 2 | -104 |
21. | 🇫🇷 Adrien Fourmaux | Ford | 2 | -104 |
22. | 🇷🇺 Nikolay Gryazin | Skoda 2 | 2 | -104 |
23. | 🇪🇪 Egon Kaur | Volkswagen 2 | 1 | -105 |