2024. április 25. 12:34

KezdőlapWRCKöltségplafon bevezetésével tennék olcsóbbá a Rally1-es kategóriát

Költségplafon bevezetésével tennék olcsóbbá a Rally1-es kategóriát

-

A WRC Promóter az FIA-val közösen költségplafon bevezetésén gondolkodik, amivel olcsóbbá tennék a Rally1-es kategóriát. Ezzel azonban nem minden gyártó ért egyet. 

2021-ben az F1-ben, 2022-ben pedig a Formula E-ben vezettek be limitet a költségek megfékezésére. 

Hasonló intézkedés azonban a WRC Rally1-s kategóriájában nem létezik, így a Toyota Gazoo Racing, a Hyundai Motorsport, valamint az M-Sport is korlátlanul költhetnek a fejlesztésre és a tesztekre. 

A WRC Promóter számítása szerint a jelenlegi költségek nagyon eltávolodtak attól a tervtől, melyet a Rally1-es autók bevezetésekor gondoltak. Egy Rally1-es autó ára jelenleg 1 millió euró, míg egy Rally2-es autó 200 000 euró körül mozog. 

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

A két kategória közötti árkülönbség csökentésének érdekében pedig az FIA és a WRC Promóter is költségplafon bevezetését tervezi a Rally1-es kategóriában, mivel a korábban már bevezetett plafon a Rally2-es autók osztályában jól működik. 

“Emlékszem még azokra a számokra, melyekről szó volt a Rally1-es autók bevezetésénél – mondta Peter Thul, a WRC sportigazgatója az Autosportnak. – Jelenleg ezektől a számoktól egyre messzebb kerülünk. Az autósport nyilván a mérnökökről is szól, akik mindig jobb és jobb autót szeretnének alkotni, ami pénzbe kerül, ugyanakkor muszáj a költségeknek egy határt szabni. Egyértelmű, hogy csökkenteni kell a kiadásokat.” 

Az FIA technikai igazgatója, Xavier Mestalan Pinon támogatja a költségplafon bevezetését, ami lehetővé tenné a jövőben csatlakozó gyártók költségekre vonatkozó tervezését is. 

“Azt gondolom, hogy egy gyártónak sokkal ésszerűbb lenne a forrásait a marketingre és működésre költeni, mint egy alkatrészre, mellyel 10 gramm súlyt takarítanak meg – mondta Mestalan Pinon. – Meggyőződésem, hogy a költségek csökkentése a technológia terén sokkal hasznosabb lenne a sport és gyártói számára is. Azt látjuk, hogy az F1-ben és a Formula E-ben jól működik a költségplafon.” 

Az FIA rally igazgatója szerint nem feltétlenül a kiadások maximalizálásával lehet csak költséget csökkenteni. 

“Egy bizonyos költségplafont többféleképpen be lehet vezetni – mondta Andrew Wheatley. – A szabályozás vonatkozhat technikai korlátozásra is, mellyel szintén kordában lehet tartani az elköltött pénzösszeget . A Rally2-ben van egy műszaki költségplafon, mely tökéletesen működik.” 

A Hyundai Motorsport csapatfőnöke szerint a tervezett korlátozás hasznos lenne a WRC számára. 

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

“Valóban muszáj ezt kordában tartani – mondta Cyril Abiteboul. – Év végén minden gyártó összehasonlítja a kiadásokat, melyeket a sportra költ, és nyilván elgondolkozik azon, hogy bizonyos bajnokságban való részvétel megéri-e a ráfordítást. Az F1-ben és a Formula-E-ben is van költségplafon, miért ne lehetne a WRC-ben is. Meg kell néznünk, hogy a különböző aerodinamikai elemekre valóban szükség van-e a rallysportban. Szeretem az aerodinamikai elemeket, de azt gondolom, hogy az F1-ben sokkal nagyobb szükség van rá. Valóban látványos egy rally autó egy hatalmas szárny miatt? Nem vagyok benne biztos. Ami pedig a jövőt illeti. Biztosan csak a hibrid megoldással lehet elektromossá tenni a rallysportot? Egyetértek, hogy az elektromosság valamilyen szinten kell ebbe a sportba, de biztos vagyok benne, hogy erre nem a hibrid rendszer a megoldás.” 

Jari-Matti Latvala egyetért a költségplafon bevezetésével, ugyanakkor nem teljesen olyan módszerre gondol, mint ami az F1-ben működik. 

“Egyetértek, hogy az autókat olcsóbbá kell tenni – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke. – Valóban nagyon drágák, ezért tényleg változtatni kellene valamit. Ugyanakkor nem vagyok biztos abban, hogy a költségplafon lenne a megfelelő megoldás. A kérdés igazán az, hogy lehet-e olcsóbbá tenni a mostani autókat?” 

Az M-Sport a legkisebb költségvetéssel működő csapat a WRC-ben, csapatfőnöke mégsem tejesen ért egyet az F1-hez hasonló rendszer bevezetésével. 

“Beszéltem pár Forma 1-ben dolgozó emberrel és azt látom, hogy a költségplafon fenntartása már önmagában is nagyon drága – mondta Richard Millener. – Ha a bevezetése garantálná két új gyártó csatlakozását a WRC-hez, akkor rendben lenne. De jelenleg nem a költségplafon bevezetését látom a legjobb megoldásnak. Vannak nekem is ötleteim, hogy miként lehetne olcsóbbá tenni a sportot, de a bevételt a marketinggel és még több szurkolóval lehet növelni. Én inkább a WRC sorozat nagyobb piaci megjelenését tartanám jó ötletnek. A Liberty Media az F1-gyel kapcsolatban sok milliót költött el, hogy vonzóbbá tegye és befektetéseik megérték, mert az F1 népszerűbb, mint bármikor volt a történelem során.” 

Fotó: Toyota Gazoo Racing

Friss