2024. április 28. 08:17

KezdőlapWRCA szezon, mely a tragédiákról és botrányokról szólt - Rally Világbajnokság 1986

A szezon, mely a tragédiákról és botrányokról szólt – Rally Világbajnokság 1986

-

Az 1986-os WRC szezon volt az egyik legtragikusabb a Rally Világbajnokság történetében, a szezon végén be is tiltották a B-csoportos autókat. 

Az 1986-os szezon még az eredményekről szólt, a folytatásban azonban a tragédiák és botrányok komolyan beárnyékolták azt. 

A szezonnyitó Monte-Carlo Rallyn Henri Toivonen és Sergio Cresto szerezte meg a győzelmet, majd a Svéd Rallyn a finn-amerikai páros motorhiba miatt kiállni kényszerült a Lancia Delta S4-gyel. A győzelmet Juha Kankkunen és Juha Piironen szerezte meg a Peugeot-val. 

A szezon harmadik, portugál versenyén azonban bekövetkezett az első tragédia. A hazai versenyén induló Joaquim Santos és Miguel Oliveira elvesztett uralmát a Ford RS200 felett és a szurkolók közé esett. A baleset során három néző meghalt, és több mint 30-an megsérültek. A tragédia után a gyári csapatok visszaléptek a versenytől, melynek győzelmét így a helyi Joaquim Moutinho szerezte meg a B-csoportos, de nem a legerősebb kategóriába tartozó Renult 5 Turbóval. 

A következő verseny, a kenyai Szafari Rally aztán a Toyota csapatának kettős sikerét hozta, Björn Waldegard szerezte meg az első helyet Lars-Erik Torph előtt. A Lancia erre a versenyre a 037-est adta versenyzőinek, mivel az Delta S4-ről még úgy gondolták, nincs eléggé felkészítve a verseny kihívásaira. 

Az ötödik WRC versenyen, Korzikán azonban bekövetkezett az a tragédia, melynek eredményeként véget ért a B-csoportos autók korszaka. A Lancia az aszfaltos futamon ismét a Delta S4-gyeket adta versenyzőinek, akik közül Henri Toivonen és Sergio Cresto lecsúsztak az útról a fák közé, melyek kilyukasztották a versenyzők ülése alatt található üzemanyagtartályt, ami miatt lángba borult a jármű. A finn és amerikai párosnak esélye sem volt elhagyni az autót, és szörnyet haltak.

A baleset után Jean-Marie Balestre, a FISA (FIA elődje) vezetője azonnal leállította a B-csoportos autók fejlesztését, és az autók 1987-től történő visszavonását rendelte el. Az Audi és Ford csapata úgy döntött, azonnal befejezi szereplését a szezonban, azonban mások folytatták programjukat év végéig. A Peugeot főnöke, Jean Todt felháborodott a B-csoportos autók megszüntetésén, és jogi lépéseket tett a szövetség ellen. A Lancia visszalépett a Korzika Rallytól, így a győzelmet Bruno Saby szerezte meg a Peugeot-val. 

A szezon azonban folytatódott tovább az Audi és Ford nélkül is, azonban nem sokat kellett várni a következő botrányra sem. 

A Sanremo Rallyn ugyanis a Peugeot autóit a szervezők kizárták, mondván az autók nem szabályosak, a döntés ellen azonban a FISA fellebbezett. Sokak szerint a szervezők azért zárták ki a Peugeot-t, mert nem szerették volna, hogy a Lanciákat megverjék. Végül a FISA az olasz verseny eredményeit nem vette számításba a bajnokság során. 

Év végén végül a Peugeot a gyártók, míg a francia csapat finn versenyzője, Juha Kankkunen az egyéni vb címet nyerte meg. 

1986-ban került kiírásra egyedül az A-csoportos világbajnokság, melyet Kenneth Eriksson nyert meg Volkswagen Golffal. Az A-csoport a B-csoportos autók megszüntetése után a WRC legmagasabb kategóriája lett 1987-től. 

Friss