A Szardínia Rallyn új, kompaktabb menetrend került kihirdetésre, ami a versenyzőknek tetszik a gyártók és versenyszervezők ugyanakkor ellenzik.
A Szardínia Rally mindössze 48 óra alatt kerül lebonyolításra június első hétvégéjén péntek délutántól vasárnap délutánig 16 gyorsasági szakasszal és 266 km versenytávval.
A verseny programja úgy jelent meg, hogy ez a WRC Munkacsoport által kidolgozott új formátum a 2025-ös szezontól lesz végleg bevezetve. Ez azonban nem teljesen jó megállapítás.
“Az ötlet az, hogy egyes versenyek rövidebbek lesznek, míg más futamok hosszabbak a jelenleginél – mondta Peter Thul, a WRC Promóter részéről a Dirtfishnek. – Ezt az ötletet a gyártók és versenyszervezők ellenzik, ugyanakkor a versenyzők mindegyikének tetszik. Az új formátumot a Motorsport Világtanács jóváhagyta, azonban a versenyszervezők és gyártók elutasították. Ennek ellenére bízom benne, hogy néhány versenyen lehet alkalmazni az újítást. Szardínia esetében a szervezőknek is tetszett a rövidebb verseny.”
Az új időterv szerint szerdától csütörtök délig tart a pályabejárás Szardínián, majd ezt követően még csütörtökön bonyolítják le a rajtceremóniát. Péntek délelőtt következik a shakedown, majd délután két pályán négy gyorsasági, melyet maximum hat gumival kell teljesíteni, miután nem lesz a nap felénél lehetőség gumicserére. Szombaton délelőtt és délután is két-két pályán négy gyorsasági szerepel a programban. Délben azonban csak gumicserére lesz lehetőség, szervizelést pedig csak a versenyzők végezhetnek, ha tudnak a náluk lévő alkatrészekkel. Vasárnap pedig újabb két pálya és négy gyorsasági lesz.
A Szardínia Rallyn mutatkozik be a 2025-ös WRC-versenyformátum
Hasonló időterv már szerepelt a 2021-es Ypres Rallyn, amikor a világjárvány idején a belga verseny a WRC-naptárban szerepelt. Akkor nem volt shakedown, az első szakaszra pedig péntek délután került sor és vasárnap délben az utolsó. Akkor 295.78 km volt a versenytáv.
Simon Larkin, a WRC Promóter versenyigazgatója szerint azonban ez a versenytáv nem lenne megoldható más futamok esetében.
“Ha van egy félnapos péntek, reggel shakedown szakasszal, majd egy teljes szombat és egy félnapos vasárnap, akkor 250 km körüli versenytáv jelölhető ki – mondta Larkin. – Az Ypres Rally egyedülálló volt, mert a szakaszokat egymáshoz közel voltak. Ahhoz hasonló távra máshol nem igazán lenne lehetőség.”
A Szardínián kijelölt program azonban valóban nem mindenhol lenne megoldható, mert a verseny költségei sem térülnének meg. Az olasz verseny esetében a Szardíniai idegenforgalmi igazgatóság sok pénzt költ, hogy a verseny nyáron, a nyaralások idején legyen lebonyolítva.
“Ha egy nap kiesik a versenyből az azt jelenti, hogy a vendégek által eltöltött éjszakák száma és fogyasztásuk is csökken a helyszínen. – tette hozzá Larkin. – Így pedig az idegenforgalmi helyek bevétele is csökken.”