back to top
2024. november 25. 08:03

KezdőlapWRCA Hyundai nyerni megy a Svéd Rallyra

A Hyundai nyerni megy a Svéd Rallyra

-

A Hyundai Motorsport célja, hogy folytassa az erős szezonkezdetet a havas Svéd Rallyn, a vb második fordulóján.

Az Umeå városában és környékén rendezett Svéd Rally az egyetlen havas verseny a naptárban, amely számos különleges kihívást rejteget a csapatok számára. A legjelentősebb ezek közül a szakaszokat szegélyező hótorlaszok jelentik. Egyszerre segíthetik és akadályozhatják a versenyzőket – ha helyesen használják őket, akkor segítheti a kanyarodást, de ha túl keményen nekimennek, akkor elnyelik az autót, és megállítják. A sebesség és a pontosság egyensúlya kulcsfontosságú lesz.

További nehézséget jelent, hogy a Svéd Rally útjai a WRC versenynaptárának leggyorsabbjai közé tartoznak, a versenyen használt szöges abroncsok pedig komoly tapadást biztosítanak a jeges felületen. Ha mindezt hosszú nappalokkal és éjszakai szakaszokkal párosítjuk, akkor egy kimerítő és kiszámíthatatlan hétvégét kapunk.

Hyundai Svéd
Foto: Hyundai Motorsport

A kétszeres győztes Ott Tänak és Martin Järveoja a Montén nyújtott kiegyensúlyozott teljesítményt követően utazik Svédországba, hogy Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe mellett versenyezzen, akik a szezonnyitón aratott győzelmük után szeretnének újra a dobogó tetejére állni.

Esapekka Lappi a Japán Rally után először ül vissza az i20-ba, és Janne Ferm navigátorral megkezdik az idei évükett. Mindhárom páros részt vett a verseny előtti teszten Finnországban, hogy hozzászokjanak a svédországi körülményekhez.

„A Svéd Rally az egyetlen havas verseny a naptárban, és a Monte-Carlo Rally enyhe körülményei után ez az első alkalom, hogy a tavalyi év óta megtapasztaljuk ezt a fajta felületet. Szeretnénk folytatni az első fordulóban aratott győzelmünkből származó lendületet, és tudjuk, hogy Thierry és Ott korábbi itteni győzelmei alapján megvan bennünk a potenciál. Ez lesz Esapekka első versenye a tavalyi Japán Rally óta, és izgatottan várjuk, hogy új lendületet kapjon, amikor nekivág a szezonnak. Svédország különleges számunkra Craig tavalyi dobogós helyezése miatt, ezért nagyon jó látni, hogy a Brattby gyorsasági átnevezésével tisztelgünk az emléke előtt. A lehető legjobb helyezést szeretnénk elérni, így a végső célunk, hogy a hétvégét a dobogó legfelső fokán zárjuk” – mondta a Hyundai Motorsport elnöke és csapatfőnöke, Cyril Abiteboul.

Neuville Svéd 2023
foto: Hyundai Motorsport GmbH

„Svédországban sok hóra és nagy hidegre számítunk. Ez tavaly még kezelhető volt, de korábban kicsit nehezebb volt. Emiatt nagy precizitásra és reakcióképességre lesz szükségünk az autótól, hogy egyik kanyarból a másikba tudjuk dobni, és maximalizálni tudjuk a hatékonyságot. A hótorlaszok nyilvánvalóan hatalmas kockázatot jelentenek, különösen, ha a hőmérséklet magasabb a szokásosnál. Amikor fagy van, akkor viszont támaszkodhatsz rajtuk, hogy jobb pozícióba kerülj, hogy gyorsabban tudj menni. A tiszta vezetés, a gumikezelés és az útviszonyok mind olyan tényezők, amelyek nagy kihívást jelenthetnek, de a tavalyi tapasztalataink alapján az első nap nagyon kiegyenlített volt. Mindig is élveztem a Svéd Rallyt, így egy erős eredményt fogunk megcélozni” – nyilatkozta Neuville.

Ott Tanak negyedik lett a Montén, de még mindig szoknia kell a Hyundait, így nehéz feladat lesz számára, hogy a második futamot havon rendezik, amellyel idén nem találkozik már a naptárban.

„A svéd egy igazán szép rally, amely leginkább a tiszta teljesítményről szól. Az utak könnyűek és síkak, így nincs igazi stressz az autóknak, és ez megkönnyíti a tempó maximalizálását. Korábban Umeå-ban már nagyszerű volt versenyezni, és szeretnék újra nagy hótorlaszokat és jeges utakat látni. Svédországban a hótorlaszok inkább támogatást jelentenek, mint kockázatot. A legtöbbször ki lehet használni őket a saját előnyödre, hogy a határt feszegesd, így ha a hótorlasz elnyel, akkor valószínűleg túlmentél a határon. A teljes sötétségben teljesített szakaszok mindig egy kis kihívást jelentenek. Nem sokat látsz, néha csak ott, ahol a lámpák világítanak. Ez, párosulva a havon való vezetéssel, azt jelenti, hogy váratlanul lecsúszhatsz az útról. Másrészt a hó elég jó fényvisszaverő, így azt mondanám, hogy könnyebb, mint olyan helyeken vezetni, mint például a sáros Wales. A cél az, hogy jól teljesítsünk. Tavaly megnyertük, és mindent megteszünk majd, hogy ismét az élen csatázzunk” – mondta Tanak.

Tanak Hyundai
Foto: Romain Thuillier / Hyundai Motorsport GmbH

“Úgy gondolom, ha a körülmények a vártaknak megfelelően alakulnak, akkor a hátulról való indulás nagy előnyt jelent, mivel a friss havat az első autók letolják a pályáról, és a tapadás nagyobb lesz. Ha azonban nagyon hideg van, inkább mínusz 20 fok körül, akkor sok hópor szállhat a levegőben, ami rontja a látási viszonyokat a hátrébb rajtolók számára. A Svéd Rally másik fontos jellemzője az első és második kör közötti különbség a gyorsaságikon. Az elsőn általában sima az út, és normálisan lehet megközelíteni, de a másodikon nagy kátyúk lehetnek, amelyek megkívánják, hogy a vezetési stílusodat átalakítsd. A célunk változhat a hétvége során, attól függ, hogy hol állunk, de remélhetőleg a dobogóért harcolunk” – nyilatkozott óvatosan Esapekka Lappi.

Foto: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH

 

Friss