A Hyundai Motorsport célja, hogy folytassa az erős szezonkezdetet a havas Svéd Rallyn, a vb második fordulóján.
Az Umeå városában és környékén rendezett Svéd Rally az egyetlen havas verseny a naptárban, amely számos különleges kihívást rejteget a csapatok számára. A legjelentősebb ezek közül a szakaszokat szegélyező hótorlaszok jelentik. Egyszerre segíthetik és akadályozhatják a versenyzőket – ha helyesen használják őket, akkor segítheti a kanyarodást, de ha túl keményen nekimennek, akkor elnyelik az autót, és megállítják. A sebesség és a pontosság egyensúlya kulcsfontosságú lesz.
További nehézséget jelent, hogy a Svéd Rally útjai a WRC versenynaptárának leggyorsabbjai közé tartoznak, a versenyen használt szöges abroncsok pedig komoly tapadást biztosítanak a jeges felületen. Ha mindezt hosszú nappalokkal és éjszakai szakaszokkal párosítjuk, akkor egy kimerítő és kiszámíthatatlan hétvégét kapunk.
![Hyundai Svéd](https://rallycafe.hu/wp-content/uploads/2024/02/Hyundai-1-scaled.webp)
A kétszeres győztes Ott Tänak és Martin Järveoja a Montén nyújtott kiegyensúlyozott teljesítményt követően utazik Svédországba, hogy Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe mellett versenyezzen, akik a szezonnyitón aratott győzelmük után szeretnének újra a dobogó tetejére állni.
Esapekka Lappi a Japán Rally után először ül vissza az i20-ba, és Janne Ferm navigátorral megkezdik az idei évükett. Mindhárom páros részt vett a verseny előtti teszten Finnországban, hogy hozzászokjanak a svédországi körülményekhez.
„A Svéd Rally az egyetlen havas verseny a naptárban, és a Monte-Carlo Rally enyhe körülményei után ez az első alkalom, hogy a tavalyi év óta megtapasztaljuk ezt a fajta felületet. Szeretnénk folytatni az első fordulóban aratott győzelmünkből származó lendületet, és tudjuk, hogy Thierry és Ott korábbi itteni győzelmei alapján megvan bennünk a potenciál. Ez lesz Esapekka első versenye a tavalyi Japán Rally óta, és izgatottan várjuk, hogy új lendületet kapjon, amikor nekivág a szezonnak. Svédország különleges számunkra Craig tavalyi dobogós helyezése miatt, ezért nagyon jó látni, hogy a Brattby gyorsasági átnevezésével tisztelgünk az emléke előtt. A lehető legjobb helyezést szeretnénk elérni, így a végső célunk, hogy a hétvégét a dobogó legfelső fokán zárjuk” – mondta a Hyundai Motorsport elnöke és csapatfőnöke, Cyril Abiteboul.
![Neuville Svéd 2023](https://rallycafe.hu/wp-content/uploads/2024/02/Neuville-1-scaled.webp)
„Svédországban sok hóra és nagy hidegre számítunk. Ez tavaly még kezelhető volt, de korábban kicsit nehezebb volt. Emiatt nagy precizitásra és reakcióképességre lesz szükségünk az autótól, hogy egyik kanyarból a másikba tudjuk dobni, és maximalizálni tudjuk a hatékonyságot. A hótorlaszok nyilvánvalóan hatalmas kockázatot jelentenek, különösen, ha a hőmérséklet magasabb a szokásosnál. Amikor fagy van, akkor viszont támaszkodhatsz rajtuk, hogy jobb pozícióba kerülj, hogy gyorsabban tudj menni. A tiszta vezetés, a gumikezelés és az útviszonyok mind olyan tényezők, amelyek nagy kihívást jelenthetnek, de a tavalyi tapasztalataink alapján az első nap nagyon kiegyenlített volt. Mindig is élveztem a Svéd Rallyt, így egy erős eredményt fogunk megcélozni” – nyilatkozta Neuville.
Ott Tanak negyedik lett a Montén, de még mindig szoknia kell a Hyundait, így nehéz feladat lesz számára, hogy a második futamot havon rendezik, amellyel idén nem találkozik már a naptárban.
„A svéd egy igazán szép rally, amely leginkább a tiszta teljesítményről szól. Az utak könnyűek és síkak, így nincs igazi stressz az autóknak, és ez megkönnyíti a tempó maximalizálását. Korábban Umeå-ban már nagyszerű volt versenyezni, és szeretnék újra nagy hótorlaszokat és jeges utakat látni. Svédországban a hótorlaszok inkább támogatást jelentenek, mint kockázatot. A legtöbbször ki lehet használni őket a saját előnyödre, hogy a határt feszegesd, így ha a hótorlasz elnyel, akkor valószínűleg túlmentél a határon. A teljes sötétségben teljesített szakaszok mindig egy kis kihívást jelentenek. Nem sokat látsz, néha csak ott, ahol a lámpák világítanak. Ez, párosulva a havon való vezetéssel, azt jelenti, hogy váratlanul lecsúszhatsz az útról. Másrészt a hó elég jó fényvisszaverő, így azt mondanám, hogy könnyebb, mint olyan helyeken vezetni, mint például a sáros Wales. A cél az, hogy jól teljesítsünk. Tavaly megnyertük, és mindent megteszünk majd, hogy ismét az élen csatázzunk” – mondta Tanak.
![Tanak Hyundai](https://rallycafe.hu/wp-content/uploads/2024/02/Tanak-Hyundai-scaled.webp)
“Úgy gondolom, ha a körülmények a vártaknak megfelelően alakulnak, akkor a hátulról való indulás nagy előnyt jelent, mivel a friss havat az első autók letolják a pályáról, és a tapadás nagyobb lesz. Ha azonban nagyon hideg van, inkább mínusz 20 fok körül, akkor sok hópor szállhat a levegőben, ami rontja a látási viszonyokat a hátrébb rajtolók számára. A Svéd Rally másik fontos jellemzője az első és második kör közötti különbség a gyorsaságikon. Az elsőn általában sima az út, és normálisan lehet megközelíteni, de a másodikon nagy kátyúk lehetnek, amelyek megkívánják, hogy a vezetési stílusodat átalakítsd. A célunk változhat a hétvége során, attól függ, hogy hol állunk, de remélhetőleg a dobogóért harcolunk” – nyilatkozott óvatosan Esapekka Lappi.
![](https://rallycafe.hu/wp-content/uploads/2024/02/Tanak-Sved-scaled.webp)