2024. április 27. 09:29

KezdőlapWRCIlyen Michéle Mouton munkája az FIA biztonsági delegáltjaként

Ilyen Michéle Mouton munkája az FIA biztonsági delegáltjaként

-

Michéle Mouton négy WRC-futamot nyert a B-csoport korszakában, azonban napjainkban már évek óta az FIA biztonsági delegáltjaként dolgozik a rally versenyeken. Most ebbe a munkába engedett bepillantást. 

Michéle Mouton még abban a korszakban volt aktív rallyversenyző, amikor a szurkolók és a versenyzők biztonsága is csak a szerencsén múlt. A B-csoportos korszakban négy WRC-futamot és világbajnoki második helyet is elérő Mouton testközelből tapasztalta meg, hogy milyen bivalyerős versenyautóval emberfalban közlekedni. Napjainkban pedig már a szurkolók biztonsága érdekében dolgozik a versenyeken. 

“Az FIA biztonsági delegáltjaként én képviselem a szövetséget a bajnokságban – mondta Michéle Mouton a Dirtfishnek. – Nekem kell meggyőződnöm arról, hogy minden biztonságos-e, a nézők biztonságos helyen állnak-e.” 

“Minden gyorsasági szakaszon 30 perccel az első versenyautó rajtja előtt haladok át egy karavánban és megnézzük, hogy a nézők biztonságos helyen állnak-e, amikor ez megtörtént, küldök egy OK jelzést a gyorsasági vezetőjének, hogy indulhat a verseny. Jelenleg már nem egyedül dolgozok a versenyeken, hanem Nicolas Klinger személyében van egy helyettesem is, ami nagy könnyebbség. Nicolas egy monitoron nézi az összes autó fedélzeti kameráját, és amikor az első éles autó elrajtol rádiókapcsolatban vagyunk egymással. Ő már látja, hogy változott-e valami a szakaszon, miután én már elhaladtam.” 

“Van egy biztonsági tervünk is, amiben minden sportbíró, valamint az ő számuk is fel van tüntetve. Velük felvehetjük a kapcsolatot, meggyőződhetünk arról, hogy történt-e mozgás a szakaszon, miután mi elhaladtunk. Szükség esetén pedig jó helyre tudjuk terelni a szurkolókat.” 

Az FIA biztonsági delegáltjaként Mouton körbe utazza a világot és nemcsak WRC-futamokon segít javítani a biztonságon. 

“Nagyon érdekes a munkám. A szervezőkkel együtt dolgozom és velük próbáljuk javítani a biztonságot. Idén elutazom Lengyelországba és Lettországba is a verseny előtt és az összes pályát megnézzük még a versenyhétvége előtt. Elfoglalt munkát végzek, de szeretem a kihívást és szeretem a legjobb tudásomat adni.” 

Mouton felidézett egy jelenetet a B-csoportos emlékeiből is. 

“A Portugál Rally Fafe szakaszán hatalmas különbség tapasztalható a mostani korszak és a B-csoport korszaka között. Amikor a B-csoport időszakában a Fafe ugrató után landoltunk embertömeg állt az út közepén, ami ahogy közeledtünk, úgy nyílt szét. Egyszerűen őrültség volt, de megszoktuk, megszoktuk, hogy gyakorlatilag sorompóként működnek a szurkolók. Ma, amikor a Portugál Rallyn ezen a szakaszon vezetek és az emberek az úttól 30 méterre állnak, mindig eszembe jut ez a kép. Ez egy 11 km hosszú gyorsasági szakasz, de 100 ezer ember volt a pálya környékén, ami elképesztő.”

Friss