2024. május 04. 03:58

KezdőlapWRCÉlőben mutatná a csapatrádiózást a WRC promótere

Élőben mutatná a csapatrádiózást a WRC promótere

-

A Forma-1-hez hasonlóan élőben közvetítené a csapatok és a versenyzők közötti rádiókommunikációt a WRC futamokon is a sorozat promótere. A fejlesztést már jövőre be akarják vezetni.

A Portugál Rallyn már megkezdik az elemzését annak, hogyan lehetne megoldani a rádiókommunikáció közvetítését, ehhez egy szakembert is felkért a promóter. A kommunikáció érdekesebbé tételéhez a valós idejű telemetriát is be akarják vezetni, ezzel biztosítva, hogy a szervizek közt is legyen mondanivalójuk a versenymérnököknek.

„Ez a szélesebb körű csapatmunka-elem olyasmi, amin szerintem jobban tudunk dolgozni. Több karaktert tudunk megmutatni, a versenyző és a mérnök közötti kapcsolat is olyasmi, ami hiányzik nálunk, amiben más sportágak jobbak. Van egy új koncepciónk a jövő évre, amin a csapatokkal és a gyártókkal együtt dolgozunk, hogy több adatot tudjunk kinyerni az autókból, több élő interakciót generáljunk a csapatok és a párosok között. Jelenleg a bérelt autómnak jobb a csatlakozási lehetősége, mint ezeknek a nagyon drága raliautóknak” – mondta Simon Larkin, a WRC Promoter rendezvényigazgatója.

Larkin példaként Max Verstappen és mérnöke, Gianpiero Lambaise közötti kapcsolatot említette. A Red Bull mérnökének és versenyzőjének párbeszédei nem csak szakmailag érdekesek, hanem sokszor nagyon viccesek is.

Christian Horner, Max Verstappen, Gianpiero Lambiase, Red Bull, Japán Nagydíj
Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ez a tervezet jelenleg nem rendelkezik a gyártók jóváhagyásával, emiatt tervezi a WRC Promoter, hogy felajánlja a Rally1 csapatoknak az élő telemetriához való hozzáférés lehetőségét, cserébe a rádiós kommunikáció közvetítéséért. Ez nem csak kommunikációt generálna a versenyzők és a csapatok között, hanem a csapatok számára is előrelépést jelentene a jelenlegi rendszerhez képest, amely a szervizparkban lévő autók adatainak letöltését jelenti.

„Úgy gondoljuk, hogy az ellenszolgáltatás, amit a csapatoknak fel tudunk ajánlani, az az, hogy több élő adatot biztosítunk számukra, mint például az olajnyomás vagy a guminyomás-ellenőrző rendszer” – mondta Larkin. „Rengeteg olyan dolog van, ami néha rosszul sül el ezekkel az autókkal, amit talán el lehetett volna kerülni, és ami miatt még a versenyben is maradhatnának, ha képesek lennének különböző lépéseket tenni egy szakaszon, vagy etapon.”

Katsuta Horvát Rally
foto: STom/Sándor Tamás

„Van egy jobb technológiai történet, amit el tudunk mesélni ezekről az autókról és arról, hogy mi van bennük. Többet tudunk élőben csinálni. Minden autóhoz számos mérnök csatlakozik; reggel fél nyolckor elbúcsúznak tőlük, és addig nem kapnak semmilyen adatot az autóból, amíg a szervizben be nem dugnak egy USB-sticket. Ennél jobbak is lehetnénk. És azt is gondolom, hogy ez segíthet a történetmesélésben” – magyarázta Larkin.

A javaslatnak viszont komoly hátulütője lehet, hogy megnöveli a költségeket. Míg a pályaversenyeken csak egy jól körülhatárolható területen kell megoldani a kommunikációt, a rallyban ez sokkal bonyolultabb, igaz, ha az élő televíziós közvetítést sikerült megoldani, akkor a kétirányú kommunikáció fejlesztése is könnyebb.

foto: STom/Sándor Tamás

Friss