back to top
2024. november 22. 00:15

KezdőlapWRCDidier Auriol újra WRC-futamon indul

Didier Auriol újra WRC-futamon indul

-

Didier Auriol, az 1994-es rali-világbajnok közel két évtizedes kihagyás után visszatér a rali-világbajnokságba. A 66 éves francia ralilegenda a 2024-es WRC-szezon utolsó fordulóján, Japánban indul, ami 2005 óta az első vb-futama lesz.

Auriol visszatérése nem csupán az 1994-es bajnoki győzelmének 30. évfordulós ünneplése, hanem a rallye iránti szenvedélyének demonstrációja is. A francia versenyző egy JN1 kategóriás Toyota GR Yaris-szal indul a nemzeti kategóriában, a navigátor Denis Giraudet lesz. A márkaválasztás nem véletlen, ’94-ben Auriol volt az első francia aki egy Toyota Celicával világbajnok lett.

„Amikor a JN1-es autóval javasolták ezt a ralit, megpróbáltam erőltetni, hogy legyen egy Rally2. Még úgy is, hogy a cél csak az, hogy élvezzem egy rendes raliautó vezetését, és nem azért, hogy versenyezzek. De a csapatnak nincs ilyen autója, így ez lehetetlen volt. De még szebb lett volna, ha egy gyorsabb autóban ülhettem volna!”

A JN1 szabályok szerint épített Toyota egy utcai GR Yaris, némi módosítással, viszont maradt a jobbkormányos elrendezés. Auriol emiatt nem indul a WRC-értékelésben, mivel az autót a japán szövetség homologizálta, de az FIA nem.

„Utoljára a Metro 6R4-gyel vezettem jobbkormányos autót! Hat sebességes is, így sok váltás lesz benne. Ez sok egy öregembernek! Azért is bonyolult, mert nincs hidraulikus kézifék – megkérdeztem!” – mondta a francia legenda.

Didier Auriol a rali történetének egyik legelismertebb alakja, 20 WRC-győzelemmel a háta mögött, ami miatt az 1990-es években mindig számolni kellett vele. A tiszta és végletekig kiszámított vezetési stílusáról ismert francia az aszfaltos és murvás szakaszokon mutatott sokoldalúsága miatt több szezonon keresztül folyamatosan az élmezőnyben szerepelt. Legnagyobb sikerét 1994-ben érte el, amikor a sztárokkal tűzdelt mezőnyt legyőzve megszerezte a rali-világbajnoki címet. Auriol bajnoki győzelme különleges volt, mivel ez volt az első alkalom, hogy egy francia versenyző állt a rali élén – ez a történelmi tett előkészítette az utat az olyan későbbi francia bajnokok számára, mint Sébastien Loeb és Sébastien Ogier.

Didier Auriol
foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Auriol ralipályafutása tele van felejthetetlen pillanatokkal. Különösen az aszfaltos ralikon mutatott teljesítménye emelte ki a mezőnyből. Az olyan ikonikus futamokon aratott győzelmei, mint a Monte Carlo Rally és a Korzika Rally, máig emlékezetesek maradtak.

Egyik kiemelkedő teljesítményét az 1992-es Monte Carlo Rallyn nyújtotta, ahol embertelen körülmények között szerezte meg a győzelmet, akkor még Lanciával. Abban az évben Korzikán is kivételes teljesítményt nyújtott, és hazai közönsége előtt győzött. Auriol teljesítménye Sanremóban és Katalóniában is hasonlóan briliáns volt, ahol megmutatta, hogy képes alkalmazkodni a különböző útviszonyokhoz, és hatalmas nyomás alatt is megőrizte nyugalmát.

Az 1994-es szezon lett a meghatározó fejezet volt a pályafutásában. Az ekkor már a második szezonban a Toyota Team Europe színeiben versenyző Auriolnak kemény versenyben kellett helytállnia Carlos Sainz és Juha Kankkunen ellen.

1999-ben Auriol nagy hullámokat kavart, amikor a Peugeot-hoz igazolt, és hozzájárult az akkor bemutatott Peugeot 206 WRC kifejlesztéséhez. Bár az eredmények nem mindig tükrözték az erőfeszítéseit, Auriol munkája kulcsfontosságú volt az autó versenyképessé tételében.

Utolsó teljes WRC-szezonjait a Skodánál töltötte, ahol előbb az Octaviával versenyzett, majd a Német Rallyn bemutatkozó Fabia WRC fejlesztésében szerzett érdemeket.

Bár Japánban nem az összesített győzelemért fog versenyezni, Auriol jelenléte  kétségtelenül a szezonzáró egyik fénypontja lesz. Ottléte emlékeztet arra, hogy a rali  legalább annyira a szenvedélyről és az elkötelezettségről szól, mint a győzelemről. Denis Giraudet-val a navigátori oldalon a rajongók olyan teljesítményre számíthatnak, amely tükrözi a rali egyik legjobbjának klasszisát és tapasztalatát.

Didier Auriol
foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Friss