Jövőre a hibrid rendszer kikerül a Rally1-es autókból, melyek könnyebbé is válnak, továbbá a légszűkítő méretét is csökkenti az FIA.
Mint arról korábban beszámoltunk, jövőre kikerül a hibrid rendszer a Rally1-es autókból, ráadásul a járművek súlya is 1260 kilogrammról 1180 kg-ra csökken. Az FIA bejelentette, hogy a Rally1-es autók légszűkítőjét is 36 mm-ről 35 mm-re kell csökkenteni.
Thierry Neuville a spanyol Rally La Nucia versenyen hibrid rendszer nélkül, de az idei, nagyobb szűkítővel tesztelte a Hyundai Rally1-es autóját, és eredményeit összetudta hasonlítani a hibrid autót vezető Andreas Mikkelsennel azon az aszfaltos versenyen.
A belga versenyző szerint, aki ezen a hétvégén megszerezheti Japánban első világbajnoki címét is, a jövőre tervezett kisebb méretű légszűkítő miatt a Rally1-es autók nem lesznek elég gyorsak, ezért az FIA-t a szabálytervezet ezen részének újragondolására kéri.
“Spanyolországban hibrid rendszer nélkül, így plusz súly nélkül vezettem az autót, azonban az idei szűkítő mérettel és még így is nagyon jó volt az autó vezetése – mondta Thierry Neuville a Motorsport.com oldalnak. – Végeztünk Andreas Mikkelsennel néhány összehasonlító gyorsaságit és 2 tizeddel voltam gyorsabb nála. Ezért azt gondolom, hogy kisebb szűkítővel tovább lassul az autó. Erről tájékoztattam az FIA-t is. Nem hiszem, hogy sokat foglalkoznának a levelemmel, de legalább megkapták. Jövőre 80 kg-mal könnyebbek lesznek az autók, ami jól jön néhány kanyarban, de ugyanakkor 130 lóerővel gyengébbek lesznek az autók, ami nem tudom, hogy murván mekkora különbséget jelentene, de aszfalton biztosan sokkal gyengébbek lesznek a járművek.”
Cyril Abiteboul, a Hyundai Motorsport elnöke és csapatvezetője elfogadja a hibrid egység kivételét, de ugyancsak a szűkítő méretére vonatkozó szabály átgondolását kéri az FIA-tól.
“Nem túlságosan lelkesít a hibrid egység kivétele, de pragmatikusnak kell lenni a sport helyzetét, a beszállítói kapacitást, a termékmegbízhatóságot és az ellenőrzést illetően – mondta Abiteboul. – Arra szeretnénk kérni az FIA-t, hogy vizsgálja felül a szabálytervezetet, mert szeretnénk megtartani a szűkítő jelenlei méretét. Megértem a biztonsággal kapcsolatos aggályokat, de úgy érzem, hogy az autó a nagyobb szűkítővel is elég biztonságos maradna. Kisebb szűkítővel azonban veszítenének erejükből az autók.”
A Toyota versenyzői csak szimulációk alapján tudják elképzelni a jövő évi Rally1-es autók erejét.
“A hibrid rendszer eltávolítása esetén is szerettük volna, ha az autók ereje megmarad, és a súlycsökkentés megfelelő megoldás lehet – mondta Elfyn Evans. – Nyilván még nem vezettem hibrid rendszer nélküli a Toyotát, így nehéz elképzelni, hogy milyen is lesz anélkül.”
“Az utolsó pillanatban az autók ilyen mértékű változtatása nem ideális fejlesztésre használható joker nélkül – mondta Sébastien Ogier. – Úgy gondolom, hogy ha a Hyundai szerint a légszűkítő méretének megtartása hasznosabb lenne, akkor azt el lehet hinni. A szimulációinkból kiindulva a 80 kg-os súlycsökkentéssel még mindig erős maradna a hibrid rendszer nélküli autó, de igazából nem tudom, hogy valóban így lenne-e.”