A Japán Rally szombati napján történt incidens miatt tetemes pénzbírságot szabtak ki a verseny felügyelői a szervezőkre, ám ha a jövő évben hasonló eset történik, ennek a kétszeresét is be kell fizetniük.
A Japán Rally 12. szakaszán egy néző a kisteherautójával behajtott a pályára, majd 520 méteren át menetiránnyal szemben közlekedett. A gyorsasági rajtjánál állt csak meg, ám ott sem volt hajlandó elhagyni a pályát, a később érkező rendőröknek kellett eltávolítani az útból.
Az eset súlyosságát fokozta, hogy a versenyirányítás csak Elfyn Evanstól kapott információt az esetről, mert a vizsgálat alapján kiderült, hogy a pálya ezen részén dolgozó biztonsági személyzet két külön cég alkalmazásában állt, akik nem kommunikáltak egymással. A pálya szélén dolgozó sportbíróknak csak belső kommunikációs rendszer állt rendelkezésére, és a rajtban álló személy sem jelentette a versenyirányítás felé az esetet. A hír úgy jutott el a központba, hogy Evans navigátora Martin Scott telefonált a Toyota csapatnak és ők szóltak az illetékeseknek.
Az eset kapcsán megkérdeztük a Rally Hungary versenyigazgatóját Lovay Miklóst, aki így kommentálta a minden szervező és rendező rémálmaiba illő esetet.
„Kizárólag a szerencsén múlott, hogy nem történt tragédia, és természetesen a felügyelők sem hagyták szó nélkül az esetet. Sajnos az emberi butaság, rosszindulat és feltehetőleg a feszült idegállapot is közrejátszott az esemény létrejöttében, ugyanis a sofőr szándékosan szakította át a zárásokat, ment el nagy gázzal a zárást két helyen is biztosító személyzet mellett, és még amikor megérkezett szemből a rajtba, akkor sem volt hajlandó szabadon hagyni az utat. Ez az eset is rávilágít arra, hogy mennyire rendkívül veszélyes sportot űzünk és micsoda felelőssége van a lebonyolító személyzetnek. A Rally Hungaryn mi is mindent megteszünk a fizikai zárásokkal a biztonságos lebonyolításért, de például a lőtéren sok esetben látni krosszmotorokat, quadokat, akik könnyedén okozhatnak kellemetlen meglepetéseket. Ezért fokozottan kérjük az érdeklődőket, hogy a biztonságos lebonyolítás érdekében minden közreműködő utasítását tartsák be, csak az arra kijelöl utakon közlekedjenek járművel, mert könnyen meglehet a baj. Sajnos a Japán Rallyn 2022-ben is történt hasonló eset, 2023-ban a 0-ás autó megállásáról nem tudott a személyzet, és most is volt egy kis kommunikációs csúszás, mely tényezők vélhetően hatással voltak a büntetés mértékére. Ezek adódhatnak figyelmetlenségből is, de ez az eset is rávilágít arra, hogy egy raliversenyen másodpercek alatt történnek események, melyeket kommunikálni kell és amely információk alapján szintén másodpercek alatt kell jó döntéseket meghozni” – magyarázta a versenyigazgató.
A verseny szervezői az 50 000 eurós (átszámolva 20,5 millió forintos) büntetést 48 órán belül be kell fizetniük. Emellett a jövő évi verseny előtt a sportbíróknak speciális képzést kell szervezniük, amelyről tájékoztaniuk kell az FIA bizottságait. Ha a képzés nem valósul meg, vagy a jövő évi Japán Rallyn hasonló hibát követ el a rendezőség, további 100 000 euró büntetést kell fizetniük.