Takamoto Katsuta lényegében az állásáért versenyzett a Japán Rallyn, ugyanis ha hibázott volna, részmunkaidős pilótává minősítették volna vissza.
A Toyota úgy érkezett meg a Japán Rallyra, hogy tökéletes versenyre van szüksége a gyártók világbajnoki címének megszerzéséhez – és még akkor sem biztos a siker, de anélkül garantált a kudarc. Mivel az egyéni világbajnoki címet már elvitte a Hyundai, így ez egyáltalán nem volt lényegtelen kérdés.
Így aztán Takamoto Katsutának is jól kellett teljesítenie a hazai versenyén, ami azért nem volt evidens ebben a szezonban. A sorozatos esések után Chilébe el sem vitte a csapat, aztán a Közép-Európa Rallyn már reménykeltően versenyzett. A tét azonban nemcsak a világbajnoki cím volt, hanem Katsuta állása is, ezt ő maga is megerősítette a DirtFishnek. Végül mindkettő sikerült, a Toyota világbajnok lett, Katsuta pedig maradt a csapatban.
„Az biztos, hogy a rali előtt, amikor ezt hallottam, rögtön arra gondoltam, hogy ha valami rosszat csinálok, vagy balesetet szenvedek, ez lesz az utolsó ralim, szóval hatalmas volt a nyomás. A karrierem volt a tét, de nekem ez egyben az életem is” – mondta Katsuta.
Utólag a csapatfőnök, Jari-Matti Latvala megerősítette, hogy nem volt garancia arra, hogy Katsuta 2025-ben teljes munkaidős versenyző lesz; a csapaton belül szóba került a visszaminősítés részmunkaidős státuszra.
„Azt kell mondanom, hogy bizonyos értelemben a Japán Rally kicsit olyan volt, mint egy teszt – mondta Latvala. – Nem jó ezt mondani, de néha szükség van egy kis változásra. Emlékszem, egyszer egy jó mérnök azt mondta nekem, hogy »Jari-Matti, hibázhatsz, de ha ugyanazt a hibát még egyszer elköveted, az már hülyeség«. Takáról az eddigek alapján tudjuk, hogy nagyon gyors. De ha hasonló hibák történtek, akkor az már az a pillanat, amikor tanulnunk kell belőlük. És ez volt az a pont, amkor szerintem bebizonyította, hogy képes tanulni belőle. Ez a legfontosabb dolog.”
A verseny másnapján bejelentették a Toyota jövő évi csapatát, Katsuta pedig maradt teljes állásban. Erről azonban ő is csak 24 órával a bejelentés előtt értesült.
„Volt egy kis szünet Chilében. Egy kicsit más stratégiával mentünk a Közép-Európa Ralira, majd Japánra is. Következetesen kellett vezetnie, egy kicsit vissza kellett vennie a tempóból, és haza kellett hoznia az autót – mondta Latvala. – Aztán most Japánban, amikor már nagyon jól végezte a dolgát, azt mondtuk a powerstage előtt, hogy most szabad kezet kap. Nyugodtan nekivághat. Ha rosszul sül el, még mindig ott van a következő szezon.”
Miután ezt közölték Katsutával, látszott rajta a megkönnyebbülés. A vasárnapi szerviz után már újra képes volt mosolyogni.
„El akartam szökni – vallotta be Katsuta. – Komolyan mondom, egy bizonyos ponton így éreztem. Persze nem tettem, de a késztetés bennem volt. Ez egy kemény teszt volt, meg kellett dolgoznom azért, hogy erősebb legyek mentálisan. Remélhetőleg ez a tapasztalat segít a jövőre nézve. Mindig lesznek ugyanis nehéz pillanatok.”
Katsuta tehát egy évre megmentette a pályafutását, de most már valóban teljesítenie kell, hogy a szerződés ne csak haladékot jelentsen, hanem valami újnak a kezdetét is.