back to top
2025. március 12. 13:46
Többi

    KezdőlapWRCAz idők során átalakult, de a Szafari Rally 72 éve a világ...

    Az idők során átalakult, de a Szafari Rally 72 éve a világ legnehezebb versenye

    -

    A Szafari Rally története 1953-ban az angol királynő ünneplésével kezdődött, és bár az idők folyamán alaposan átalakult, még mindig az egyik legnehezebb versenynek számít a rallysportban.

    A Szafari Rallyt 1953-ban hozták létre Koronázási Szafari néven, II. Erzsébet angol királynő trónra lépésének megünneplésére. A verseny pedig már az első évtől kitűnt a többi rali közül, mivel több ezer kilométert kellett az indulóknak leküzdeni Kenya, Uganda és Tanzánia úttalan útjain. Az útvonal ráadásul nem lett lezárva, csupán ellenőrző pontok lettek kialakítva, amiket érinteniük kellett a mezőny tagjainak. Az amúgy sem könnyű terepen való áthaladást pedig a sokszor zuhogó eső, a nagy hőség és fesh-fesh homok tette még nehezebbé.

    A verseny már az első 20 éve során akkora hírnévre tett szert, hogy 1973-ban a WRC alapító szezonjának menetrendjébe is bekerült. Innentől kezdve egészen 2002-ig a világbajnoki pontokért küzdő versenyzőknek a Kenya maratoni hosszúságú rendezvényén sokszor nem túlzás, hogy szó szerint a túlélésért kellett harcolniuk. Az igazán durva körülményeket ugyanis a pályák mentén előforduló vadállatok tették még veszélyesebbé. A csapatok ezért sokszor saját helikoptereket küldtek a terep felderítésére, aminek köszönhetően a versenyzők már 100 km/h-ás átlagsebességgel tudtak száguldozni a szinte nem is létező utakon. A technika komoly igénybevétele miatt a járművek külön kiegészítő elemekkel lettek felszerelve, légzőcsővel, miközben a felfüggesztést is olyan magasra próbálták emelni, amennyire csak lehetett. 2002-ben azonban a legendás verseny kikerült a WRC-naptárból anyagi problémák miatt.

    Fotó: McKlein / WRC

    19 évet kellett várni arra, hogy ismét a naptárba kerüljön, immáron modern formában. A verseny eredetileg már 2020-ban helyet kapott volna a WRC-ben, azonban erre a világjárvány kitörése miatt nem került sor. Egy évvel később azonban már nem volt ennek akadálya. A verseny bár jóval rövidebb lett, mint 2002 előtt, a pályák továbbra is komoly kihívást jelentenek, mind a versenyzőknek, mind pedig az autóknak. Az időjárás továbbra is kiszámíthatatlan és az újkori történelem során is láthattunk már mocsárrá váló szakaszokat, de emlékezhetünk Kalle Rovanpera 2021-es problémájára is, amikor a fesh-fesh homokban akadt el és esett ki.

    A kenyai rendezvény pedig leginkább a Toyota sikereiről szól, már a múltban is előfordultak domináló versenyek a japán gyártó számára, azonban 2021-es visszatérése óta minden évben, minimum kettős győzelmet tudott aratni a Toyota.

    A körülményekkel vívott óriási küzdelem után hatalmas Toyota-sikert hozott 32 éve a Szafari Rally

    A Szafari Rally legeredményesebb versenyzője a 2006-ban 60 évesen elhunyt Shekhar Mehta, aki ötször tudott Kenyában nyerni, csakúgy, mint a jelenleg 51 éves Carl Tundo, aki az idei versenyen is indul egy R5-ös Forddal. A jelenlegi Rally1-es mezőny tagjai közül Kalle Rovanpera és az idei versenyen nem induló Sébastien Ogier egyaránt 2-2 sikerrel büszkélkedhet.

    Az idei Szafari Rallyt másfél hét múlva rendezik.

    Friss