back to top
2025. április 01. 09:52

KezdőlapWRCOgier felemelkedését hozta a WRC legnagyobb évközi cseréje

Ogier felemelkedését hozta a WRC legnagyobb évközi cseréje

-

A Red Bull mindössze két Forma–1-es futam után meghúzott pilótacseréje felidézte a Citroën WRC-csapatának 2010-es döntését.

Nagy visszhangot váltott ki, hogy a Red Bull csak két versenyhétvégét adott Liam Lawsonnak a fő csapatánál, akit máris lecserélnek Yuki Tsunodára. Ilyen kevés türelmet még egyik pilótájának sem adott az egyébként sem szívbajos Red Bull, amelynek ez volt a 14. évközi pilótacseréje.

Azonban nemcsak a Forma–1-ben, hanem olykor a WRC-ben is előfordulnak hasonló váltások, 2008-ban például két futam erejéig a Toyota jelenlegi csapatfőnökét, az éppen küszködő Jari-Matti Latvalát is letette az M-Sport a második csapatnak számító Stobarthoz. Tizenöt éve pedig egy ifjú titán kedvéért fokoztak le három verseny erejéig egy rutinosabb, ám alulteljesítő versenyzőt. A fiatal tehetséget Sébastien Ogier-nek hívták.

A 2010-es szezonban még a jelenleginél is kevesebb gyártó szerepelt, mindössze a Citroën és a Ford képviseltette magát gyári csapattal a világbajnokságban, ám mindkettőnek volt második csapata is. A Fordé a már említett Stobart, míg a Citroën a szándékot egyáltalán nem titkoló Citroën Junior Team néven indította el a második csapatát. Az utóbbiban 2010-ben Sébastien Ogier és egy bizonyos Kimi Räikkönen szerepelt, aki éppen szünetet tartott a Forma–1-ben. A történetnek azonban ezúttal nem ő, hanem Ogier a főszereplője.

A Citroën gyári csapatát az akkor hatszoros világbajnok Sébastien Loeb és Dani Sordo alkotta, sorozatban az ötödik évben. A csapat jól működött, 2008-ban és 2009-ben megnyerte a gyártók világbajnokságát azt követően, hogy az előző két szezonban a Ford volt a befutó. A szezon elején elképzelhetetlennek tűnt bármilyen változás, Ogier azonban már akkor sem szeretett semmiben második lenni – nemhogy a második csapat tagja lenni.

Sordo jobban kezdte a szezont, de nem sokkal, hiszen a Svéd Rallyn negyedik lett, míg Ogier ötödikként zárt. A következő öt murvás versenyen azonban a spanyol versenyző kétszer pontot sem szerzett, és csak egy dobogós helyezést ért el, Portugáliában lett harmadik. Ezzel szemben Ogier mindig benne volt a legjobb hatban, háromszor állt dobogón, Portugáliában pedig győzött is – Sordónak ekkor még nem volt futamgyőzelme a WRC-ben.

Egyértelmű volt, hogy új sztár született

A Portugál Rally megnyerésével Ogier fellépett Loeb mögé a második helyre a pontversenyben, Sordo eközben a hatodik helyen állt, 39 ponttal kevesebbet gyűjtve a fiatal francia pilótánál. Egyértelmű volt, hogy új sztár született. A Citroën pedig jelentős döntést hozott, egy héttel a verseny után bejelentette, hogy Ogier képviseli a gyári csapatot a hátralévő murvás versenyeken, míg Sordo csak a szezon további aszfaltos futamain indul.

NE HASZNÁLD!!!
Fotó : Francois Baudin / DPPI

Abban tehát különbözik a helyzet a Red Bull aktuális döntésétől, hogy a pilóták oda-vissza cserélődtek. A Citroën döntése jelentősen befolyásolta mindkét érintett pilóta pályafutását, Ogier karrierje lendületet kapott, míg Sordo sorsa rosszabbul alakult. A következő szezonra Ogier lett Loeb csapattársa a Citroën gyári csapatában, majd 2012-ben a Volkswagenhez szerződött, Sordo pedig a Miniben folytatta a versenyzést.

A Citroën 2010-ben is kettős győzelmet ünnepelhetett, Sébastien Loeb megnyerte a hetedik világbajnoki címét, a gyártók versenyében pedig hatodszor nyert a francia csapat. Viszont azt követően, hogy bejelentették a pilótacserét, Sordo több pontot szerzett, mint Ogier: 101 pontot gyűjtött a francia versenyző 79 pontjához képest.

Ki tudja, talán Lawson és Tsunoda esetében is hasonló lehet a végkimenetel…

Friss