back to top
2025. május 06. 22:44
Többi

    KezdőlapWRCAz FIA a teljes „ralipiramis” átalakítását tervezi 2027-től

    Az FIA a teljes „ralipiramis” átalakítását tervezi 2027-től

    -

    Csak az átalakítás biztos, de hogy mi lesz a jelenlegi Rally2-re hasonlító csúcskategória alatt 2027-től, még az FIA illetékesei sem tudják.

    Az FIA teljes „ralipiramisának” átalakítását tervezi 2027-re, amikor bevezetik a világbajnokság következő technikai szabályrendszerét. Mint az közismert, az FIA által homoligizált raliautóknak öt fő osztálya van, a zászlóshajó Rally1-es autóktól kezdve az elsőkerékhajtású Rally5-ös gépekig.

    Az ideiglenesen WRC27 néven emlegetett új csúcskategória a költség és teljesítmény tekinetétben jobban megfelelnek a jelenlegi Rally2-es autóknak, ezek a gépek jelenleg a világ legtöbb bajnokságának csúcskategóriáját jelentik. Az FIA még nem döntött arról, hogyan kéz ki pontosan a „ralipiramis” 2027-től, de biztosan megváltozik.

    „Teljesen új piramist építünk. A Rally1 megszűnik, így az egészet újra kell terveznünk – mondta a DirtFishnek az FIA technikai igazgatója, Xavier Mestelan Pinon. – Dolgoznunk kell rajta, hogy pontosan tudjuk, mi lesz a kategóra a királykategória mögött. A jelenlegi Rally3 lesz az? A jelenlegi Rally3-at kell finomhangolnunk? Nagyon rugalmasnak kell lennünk, és hogy őszinte legyek, ez nem könnyű. De természetesen ez is része a megbeszéléseknek.”

    Ilyen lesz a WRC 2027-től: olcsóbb autók és rugalmasság

    Az új szabályrendszer első évében a csúcskategóriás szabályok a belső égésű motorral hajtott járműveken alapulnak, mielőtt az alternatív meghajtások felé fordulhatnak – többek között ez sem tetszik a távozását lebegtető Hyundainak. Arra a kérdésre, hogy az alternatív meghajtások megjelenhetnek-e az alsóbb kategóriákban, Mestelan Pinon azt mondta, hogy ő személy szerint nem támogatja ezt.

    „Már megvan a lehetőségünk arra, hogy homologizáljunk egy elektromos technológián alapuló Rally5-ös csomagot. De ezek a technológiák még mindig drágábbak, mint a belső égésű motorok – mondta Mestelan Pinon. – Azt is figyelembe kell vennünk, hogy a szurkolóknak is el kell fogadniuk a technológiát, mert a rali egyik szerepe, hogy show-t csináljunk. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy az elektromos technológia csinálná a legjobb show-t a raliban. Támogatom magát a technológiát, de nem vagyok benne biztos, hogy erre kell indulunk, ha népszerűsíteni akarjuk a sportágat. Sokan várják a hangot is, kompromisszumra kell törekednünk.”

    Az FIA ralisport-igazgatója, Emilia Abel a biztonság kérdését is felvetette.

    „A rali természetéből adódóan messze mennek az autók. Könnyű irányítani valamit, ami a zárt pályán van, de sokkal nehezebb ezt megtenni valamivel, ami több száz kilométerre megy a szervizparktól, és tulajdonképpen folyamatosan mozog.”

    Xavier Mestalan Pinon azzal zárta a beszélgetést, hogy talán tíz év múlva már egyszerű lesz egy újabb generációs elektromos autót használni a raliban, de ma úgy tűnik, hogy nem az.

    Friss