A Portugál Rally idén igazán izgalmas versenyt hozott, azonban számos kritikát is kaptak a szervezők a hétvége igen megterhelő menetrendje miatt.
A Portugál Rallyt már a verseny előtt, alatt és utána is sokan bírálták, mert bár igazán élvezetes versenyt hozott az idei rendezvény, a menetrend kimerítő volt a versenyzők mellett a TV-stáb, az újságírók és a sportbírók számára is.
A WRC idei ötödik versenyén különösen a péntek volt nagyon hosszú, melynek első szakasza helyi idő szerint reggel 7:35-kor rajtolt, majd az utolsó, 10. gyorsasági 19:20-kor, ami után csak 21:15 kor értek vissza a versenyzők a szervizparkba. Napközben kétszer 15 perces gyűjtő és kétszer 20 perces távoli szervízelés zajlott le. A nap során mintegy 14 órát töltöttek a versenyzők autóikban, 683 km össztáv levezetése során pedig 146 km-en zajlott a verseny.

Szombaton már reggel 6 órakor elindultak a versenyzők az első szakasz felé, mely ugyancsak 7:35-kor indult, majd a napközbeni 30 perces gyűjtő és 44 perces szervizelés után következtek a délutáni pályák, melyek után 20:15-kor kezdődött az esti szervizelés. A második nap során mintegy 13 órát töltöttek autóikban a versenyzők.
Vasárnap még ennél is korábban indult a nap, az első gyorsaságit 6:43-tól kezdték a versenyzők, majd szervizelés nélkül, de a Power Stage előtt 80 perces gyűjtővel hat szakaszt kellett teljesíteni.
A verseny után a mezőny tagjai bár örültek, hogy többet versenyezhettek egy-egy nap során, azonban nagyon rövidnek tartották a pihenési időszakot. Nem szabad elfelejteni, hogy egy-egy nap végén a versenyzők a másnapi szakaszokról korábban készült videók segítségével készülnek a folytatásra.
A rendezvény során pedig sokan komoly kritikákat fogalmaztak meg a menetrend miatt, ami után az FIA közleményt adott ki.
“A 2025-ös Portugál Rally útvonalát úgy tervezték meg, hogy egyedi kihívást jelentsen az idei bajnokságon belül, és ezt biztosan sikerült is elérni – áll az FIA közleményében. – De az is biztos, hogy sikerült elérni a határt az egymást követő napok általi terhelhetőség terén. Ezért az FIA és a WRC Promóter irányelveket dolgozott ki a csapatokban és a rendezvény szervezése során dolgozók munkaidejének korlátozására vonatkozóan. Ezeket most minden érdekelt fél mérlegeli, és reméljük, hogy a következő hónapokban sikerül olyan időkeretet kialakítani, mely minden követelménynek megfelel.”

A Portugál Rally előtti WRC Bizottság ülésén szóba került a WRC-ben dolgozók munkaideje és a rájuk nehezedő nyomás, miután a WRC Promóter e kérdésben jelentést készített. Az ülésen megállapodás született, hogy irányelvek lesznek kidolgozva a rendezvényszervezők számára, mely alapján javítani tudják versenyeik formátumát a munkaidőt tekintetbe véve. Az irányelvek 2026-ban léphetnének érvénybe.
“Évek óta rengeteg megbeszélés volt már ebben a témában, de érdemi lépes nem történt – mondta az irányelvek kapcsán Elfyn Evans. – Nem értem, hogy miért kellett elfajulni a helyzetnek annyira, hogy erre a problémára már mindenki felfigyelt. Nem csak a versenyzők nagy terheléséről van szó, hanem a TV-stábokról, a sportbírókról, a csapatokról és a szerelőkről is. A szerelők ugyan nem dolgoznak egész nap, de a távoli szervizek helyére még mindig el kell menniük, ráadásul már hajnali 4-kor a szervizparkokban vannak, és éjfélig vannak a szervizelés miatt. Ez túl sok.”
Ezért volt szükség a hosszabb pénteki napra
Az FIA a Portugál Rally után elmondta, hogy finanszírozás miatt volt szükség a hosszabb pénteki napra, ebbe azonban nem feltétlenül egyeznének bele más versenyek kapcsán.

“Az útvonal idén két új gyorsaságit tartalmazott, ami miatt megnyúlt a pénteki nap a szokásoshoz képest – mondta Timo Rautiainen, az FIA sportképviselője. – Erre Portugáliában nagy szükség van, mivel a szervezők szeretnének minél több települést bevonni a versenybe, amivel plusz támogatást érnek el. Egy hosszú pénteki nap nagyon erős kezdése volt a versenynek, és sikerült egy versenyző kivételével mindenkinek teljesíteni a napot a Rally1-es kategóriában. Ráadásul a kieső versenyző (Adrien Fourmaux) műszaki hiba miatt állt ki, ami bármelyik versenyen előfordulhat. Szeretnénk, ha a szervezők folyamatosan újítanának az útvonalon, és bár ez nem szabály, jó lenne, ha mindig 20%-ban új pályák várnának a versenyzőkre. Nem szeretnénk minden versenyen hasonló pénteki napot, de azt gondolom, ez Portugáliában tud működni.”