back to top
2025. augusztus 13. 21:19
Többi

    KezdőlapWRCÚjabb mérföldkő közeleg a WRC27-szabályrendszer véglegesítéséhez vezető úton

    Újabb mérföldkő közeleg a WRC27-szabályrendszer véglegesítéséhez vezető úton

    -

    Az FIA tavaly decemberben jelentette be, hogy milyen alap szabályok fognak életbe lépni a WRC-ben 2027-től, ezek a szabályok pedig 10 évig érvényben maradnak.

    Az FIA azóta is folyamatosan dolgozik a szabályrendszer kidolgozásán és véglegesítésén. Jelenleg amit tudni lehet: maximum 345 000 euróba kerülhetnek az új járművek, melyek nagyjából 300 lóerősek lesznek, űrvázas alvázuk lesz és Rally2-es alkatrészeket használnak. A drágák anyagok használatát erősen korlátozni fogják a költségcsökkentés érdekében. A járművek biztonsága továbbra is prioritás lesz, sőt még jobb lesz, mint a jelenlegi Rally1-es autóké.

    Az FIA jóváhagyta a WRC27 karosszéria-szabályainak egy fontos részét

    2027-től a jelenlegi Rally2-es autók egy kategóriában fognak versenyezni a WRC27 járművekkel, aminek célja a Rally2-es autók kivonása lesz idővel.

    A tuningcégek és autógyártók saját alvázakat készíthetnek és karosszériát tervezhetnek az új szabályok alapján. Az FIA júniusban jóváhagyta a karosszéria-szabályokat, amelyek lehetővé teszik a szabad méretezést és szinte bármilyen formatervezés integrálását a szedánoktól a ferdehátúakon, crossovereken át a teljesen egyedi dizájnokig. Az új autók 20 mm-relé magasabbak lesznek a mostani Rally1-es autóknál, szélességük azonban nagyjából egyforma lesz, súlyuk 1230 kg lesz, ami a mai Rally2-es autóknak felel meg.

    A karosszéria-szabályozás jóváhagyása után a következő lépés az új autók bukókeretének részletes kidolgozása lesz, ami előtt töréstesztek lesznek végrehajtva, ennek elvégzésével egy német cég lett megbízva.

    „Ma már minden elő van készítve, ha autót akarsz tervezni, minden információd megvan – mondta Xavier Mestelan Pinon, az FIA technikai igazgatója. – De továbbra is dolgozunk a szabályok, a részletek véglegesítésén. Technikailag a bukókerettel kapcsolatban véglegesítettük az összes tanulmányt, és augusztus végéig dinamikus oldalütközési teszteket fogunk végezni, hogy megerősítsük az összes számítást és a teljesítményt. Meg kell győződnünk, hogy a terv megfelel-e a biztonsági szempontból elvárt szintnek, azaz közel áll-e a mostani Rally1-es autókhoz, sőt, még egy kicsit jobb is attól. A szabályozáshoz egyértelműen a jelenlegi, legolcsóbb Rally1 autó biztonsági szintje a mércénk. Mindenki számára ugyanaz lesz a dizájn.”

    „Számunkra ez hatalmas előrelépés a jelenlegi Rally2-es autókhoz képest. Mindent szükséges megtennünk a biztonsági szint még nagyobb javítása érdekében. Ez a szabályozás regionális bajnokságokra is vonatkozik majd, és fontos, hogy illeszkedjen a gyártóink és tuningolóink üzleti modelljéhez.”

    A hajtásláncokra vonatkozó szabályokról továbbra is folynak a tárgyalások.

    A WRC új technikai szabályai kezdetben a belső égésű motorokra vonatkoznak majd 2027-től, később azonban az FIA célja, hogy rugalmasabban lehessen használni az alternatív hajtásláncokat.

    2027-től a homologizált turbófeltöltős Rally2 motorok lettek az alapformula. Az FIA azonban tárgyalásokat folytat arról, hogy a leendő gyártók és tuningolók pályázhassanak a kínálatukon belüli sorozatgyártású autómotorok használatára.

    „A Rally2-es motort illetően már eldőlt a dolog. Ez lesz az egyik használható lehetőség, de tárgyalunk egy, a sorozatgyártású autókon alapuló, tisztán sorozatgyártású motor bevezetésének lehetőségéről, ezt azonban még finomítani kell a gyártóinkkal.”

    Jelenleg a Toyota az egyetlen WRC-gyártó, amely aktívan dolgozik egy 2027-es koncepcióautón, az M-Sport és a Hyundai még nem kötelezte el magát egyetlen projekt mellett sem. Az M-Sport jelenleg értékeli a lehetőségeit, és inkább egy gyártóval működne együtt egy ilyen projekt megvalósításában.

    Abiteboul: A jelenlegi 2027-es szabálytervezet mellett nem látom a WRC-ben a Hyundait

    A Hyundai világossá tette álláspontját, miszerint a jelenlegi, 2027-es műszaki szabályozás értelmében nem érdekli őket egy olyan autó, amely kizárólag egy költségkorlátozott, 345 000 eurós autóra épül, és egy hagyományos Rally2-es belső égésű motorral van felszerelve.

    „Megvizsgáljuk, hogy a szabályok nyitottabbak lehetnek-e a hajtásláncra vonatkozóan – mondta Francois-Xavier Demaison, a Hyundai technikai igazgatója az Autosportnak. – Egy olyan gyártónak, mint a Hyundai, több technológiára van szüksége az autókban. A Hyundai a „vasárnap győzz, hétfőn add el” elvet szeretné népszerűsíteni. Az az alapautó, amelyet az FIA 2027-re jelenleg tervez, nem igazán érdekel minket. Az FIA azt mondja, hogy lehetőség van a hajtáslánc-opciók bővítésére 2027 után. A legjobb lenne, ha ez minél előbb megtörténne. 2028-ra még felkészülhetünk, ha gyors döntés születik, de ez most nem rajtunk múlik.”

    Az FIA még nem döntötte el, hogy mikor nyitja meg az utat az alternatív hajtásláncok előtt.

    „Még nem hoztunk végleges döntést arról, hogy mikor nyitunk meg egy másik alternatív technológia előtt – mondta Emilia Abel, az FIA közúti sportigazgatója – A lehetőség adott, a szabályok megvannak hozzá, de még nem hoztunk végleges döntést.”

    Friss