A vb-éllovas Elfyn Evans szerint túl megterhelő egy WRC-szezon, ráadásul két szezon között is minimális a pihenési lehetőség. Ezáltal pedig a versenyzőknek a családjaikra is kevés idő jut.
Jövőre Ott Tanak szünetet tart WRC-karrierjében, hogy családjára tudjon több időt fordítani, míg Kalle Rovanpera inkább pályaversenyzésre vált, ahol szeretne eljutni az F1 közelébe.
Elfyn Evans szerint át kellene gondolni a WRC-naptár menetrendjét, és több szünetre lenne szükség.
“Azt hiszem, a naptárban szükség lenne év közben több szünetre – mondta Elfyn Evans a DirtFishnek. – Az utazással és mindent megnézve nagyon kevés az idő a pihenésre. Az év egy bizonyos pontján eléred a fittséged tetőpontját, amit később fent kellene tartani, erre azonban senki sem képes, mert annyira megterhelő egy szezon. Azt gondolom, hogy év közben valamikor szünetet kellene beiktatni, mert több versenyző is inkább a visszavonulás mellett dönt és a családját választja. Ha lenne idő szezon közben is a versenyen kívüli életre, akkor más lenne a helyzet.”
A WRC-ben jelenleg 143 futam van csak ugyan egy évben, ez azonban 14 hetet jelent, míg bár az F1-ben 24 futam, egy futam mégis jóval kevesebb időt vesz igénybe. Evans szerint két szezon között is kevés a szabadidő.
“Szerintem egyetlen bajnokságban sincs olyan hosszú év, mint a WRC-ben. Alig van nyári szünetünk és két év között is kevés a szünet. Ha megnézzük a hegyikerékpározást, ott október végétől márciusig szünet van. Az F1-ben is december elejétől márciusig tart a téli szünet. Mi viszont november végén zárjuk a bajnokságot, majd karácsony előtt még téli teszten veszünk részt.”
Az idei Szaúd-Arábia Rally és a jövő évi Monte között nagyjából 50 nap telik el, azonban karácsonykor és január közepén is tesztek zajlanak.
Az F1-gyel összehasonlítva az Abu Dhabiban rendezendő Pirelli teszt és a január végén kezdődő téli tesztek között 48 nap telik el, azonban a versenyzők ez időben valóban pihenni tudnak.
“Szerintem egyedi a szünetek szempontjából a WRC, mivel sok idő telik el utazással és nagyon kevés idő jut a magánéletre.”
Ogier bevallotta, ő sem véletlenül döntött 2021 végén a részmunkaidős versenyzés mellett.
“2021 végén egyszerűen nem volt elég motivációm, hogy főmunkaidőben versenyezzek – mondta Ogier a DirtFishnek. – Sokkal több örömet jelentett, hogy kevesebb versenyen induljak, és azokon még több erőt mozgósítsak. A részmunkaidővel lekerült rólam a nyomás is. Versenyzőként ilyen érzést nem szabadna átélni, mert imádjuk, amit csinálunk, az álmunkat váltjuk ezzel valóra. Azonban egy idő után egyszerűen belefárad az ember és új módját kell megtalálni, hogy élvezni tudjuk a versenyzést.”
A nyolcszoros világbajnok szerint az új WRC promóternbek át kell gondolnia a bajnokság menetrendjét.
“Most sok szó esik az új promóterről, akit várhatóan be is jelentenek. Azt hiszem, hogy a bajnokság menetrendje az egyik pont, amit át kell gondolni. Úgy tudom, hogy ez valóban tervben van. Úgy tudom, hogy két lehetséges promóterrel is tárgyaltak, és végül nem tudom, hogy kivel lesz szerződés kötve. Biztos vagyok benne, hogy mindenki tisztában van vele, hogy át kell gondolni a WRC-t és át kell alakítani az egész sportágat, hogy valami jobb terméket készítsünk talán egy teljesen új közönség számára.”
Az FIA vélhetően a december 10-ig Motorsport Világtanács ülés után jelenti be a WRC új promóterét.
