Húsz éve, 2005. november 25-én veszítette el a rally világ Richard Burnst, a sportág egyik legintelligensebb és legprecízebb világbajnokát. A brit pilóta halála máig fájó pont a WRC történetében nemcsak eredményei, hanem emberi nagysága miatt is.
Richard Alexander Burns 1971. január 17-én született az angliai Berkshire megyei Readingben.
17 éves korában már versenyezni kezdett egy kölcsön Talbot Sunbeam Lotus-szal, ami előtt már a családja autóját is vezette. 1989-ben négy versenyen állt rajthoz, amiből kettőn nem ért célba, egy kizárás és egy műszaki hiba miatt, azonban az év utolsó futamán megszerezte első kategória győzelmét egy Toyota Corolla GT-vel a Cambrian Rallyn.
1990-ben már Peugeot 205 GTI-vel folytatta karrierjét, amivel egymást követő két évben megnyerte a brit bajnokság keretein belül megrendezett Peugeot GTI Kupát. 1991-ben Robert Reid lett a navigátora, aki egészen 12 évvel későbbi karrierjének végéig társa maradt.
1992-ben a páros egy privát Subaru Legacy-val folytatta karrierjét, amiben a Prodrive is segítséget nyújtott, az első évben azonnal N-csoportos bajnoki címet tudott nyerni Burns éd Reid Nagy-Britanniában.
A következő évben Burns szerződést kapott a szintén Prodrive által üzemeltetett Subaru WRC-csapatától, így az év végi Network Q RAC Rallyn első vb-futamán is rajthoz állhatott Legacy RS-sel, amivel a hetedik helyen zárt. Ebben az évben megszerezte egyetlen brit abszolút bajnoki címét is, amivel a legfiatalabb brit bajnok lett.
Burns 1995 végéig versenyzett a Subaruval, ahol WRC-futamok mellett indult az Ázsia-Óceánia Rally Bajnokságban is (APRC).
1996-tól 1998 végéig Burns és Reid a Subarutól a Mitsubishihez igazolt, amivel 1996-ban második helyen zártak az APRC-ben, míg 1998-ban két győzelmet szereztek a WRC-ben. Először a Szafari Rallyn, majd a Network Q Rallyt tudták első helyen befejezni.
1999-ben ismét visszatértek a Subaruhoz, miután az 1995-ös, első brit világbajnok, Colin McRae a Fordhoz igazolt. A visszatérés igen sikeres volt, hiszen 1999-ben három futamgyőzelemmel a vb-2. helyén zártak, amit a következő szezonban ismét megismételtek négy győzelemmel. 1999-ben Tommi Makinen Mitsubishivel, míg 2000-ben Marcus Grönholm Peugeot-val bizonyult csak jobbnak Burnsnél a vb-n.
2001 igen nehezen indult az angol pilótának, hiszen a Montén kiesett, de Svédországban sem tudott pontot szerezni. Az esős Portugál Rallyn aztán negyedik lett, majd Spanyolországban hetedik, amit Argentínában és Cipruson is második hely követett, mindkétszer Colin McRae volt csak gyorsabb a Forddal. Az Akropolisz Rallyn, valamint Szafari Rallyn történt kiesés után Finnországban Grönholm mögött ismét másodikként tudtak zárni, majd az Új-Zéland Rallyt megnyerve, ami utolsó futamgyőzelme volt a vb-en, beszálltak a vb-címért folytatott csatába. A Sanremo Rallyn történt baleset miatti kiesés után, a Korzika Rallyn negyedik lett Burns, majd Ausztráliában ismét második.
A szezonzáró Brit Rally előtt nem is alakulhatott volna szorosabban a szezon, hiszen a bajnokságot McRae 1 pont előnnyel vezette Makinen és 2 ponttal Burns előtt, de még Carlos Sainznak is volt esélye a Forddal, 9 pontos hátránnyal.
A WRC-szezon utolsó futama drámai körülmények között dőlt el, McRae, Makinen és Sainz is kiesett, így Burns számára a negyedik hely is elég volt, hogy megszerezze egyetlen vb-címét.
Burns a skót Colin McRae után a második brit és első angol világbajnok tudott lenni.
A következő évre azonban Burns elhagyta a Subarut és a Peugeot-hoz igazolt, ahol azonban már több versenyt és vb-címet sem tudott nyerni, 2002-ben ötödik, míg 2003-ban negyedik lett a szezon végén.
A 22 évvel ezelőtti szezon során Ausztráliában állt utoljára dobogóra, majd Spanyolországban indult utolsó versenyén, amit követően súlyos betegséget, agydaganatot állapítottak meg nála, így a szezonzáró Wales Rallyn sem tudott már elindulni.
2004-ben kezeléseken esett át, majd 2005-ben megműtötték, de november 25-én, 34 éves korában a londoni Wellington Kórházban elhunyt. Később az Oxfordshire-i Checkendoni Szent Péter és Pál templomkertben helyezték örök nyugalomra.
Burns WRC-karrierje során 104 futamon indult, és 10-et nyert meg, további 24-et dobogón zárt.
Az angol pilóta pályafutása során személyiségével és precizitásával hatalmas népszerűségre tett szert. Colin McRae-hez hasonlóan Burnsről is elneveztek egy rallys szimulátort, a 2004-ben megjelent játék ugyancsak nagy népszerűségre tett szert, napjainkban pedig tovább fejlesztett változata, a legjobb szimulátorok közé tartozik.
2006-ban létrehozták a Richard Burns Alapítványt, amely súlyos sérüléssel vagy betegséggel küzdő embereket támogat és ad erőt. Az alapítvány pénzt gyűjtött a 2005-ben tragikus baleset során elhunyt Michael Park navigátorról elnevezett alapítványnak is, mely tevékenységével a motorsport rendezvények biztonságát igyekszik segíteni.
Richard Burns halála után alig két évvel a rally világ újabb felfoghatatlan veszteséget élt át, amikor 2007. szeptember 15-én tragikus helikopter-balesetben 39 évesen életét vesztette barátja és riválisa, Colin McRae. A család otthona közelében történt baleset során a skót világbajnok ötéves fia, Johnny, valamint a család két barátja, Graeme Duncan és Johnny hatéves barátja, Ben Porcelli is elhunyt.
Burns és McRae elvesztése máig betölthetetlen űrt hagyott maga után, de örökségük – a a Burns által képviselt precizitás és a McRae általi bátorság kettőse – tovább él a sportban, és generációkat inspirál a rallypályákon és a szimulátorok világában is.
