back to top
2025. december 24. 14:06
Többi

    KezdőlapWRCSzoros volt az idei WRC-szezon? Éppenhogy befér a Top10-be!

    Szoros volt az idei WRC-szezon? Éppenhogy befér a Top10-be!

    -

    Sébastien Ogier négypontos előnnyel lett kilencedszer is világbajnok, ennél azonban jóval szorosabb szezonok is akadtak a WRC-ben.

    Sébastien Ogier az idén megszerezte pályafutása kilencedik világbajnoki címét, miután mindössze négy ponttal megelőzte az ötödször is második helyre szoruló Elfyn Evanst. Ez a kis különbség azonban egyáltalán nem megy ritkaságszámba a WRC-ben, így az idei szezon éppen csak befért a Top10-be. Nézzük, melyek voltak a legszorosabb szezonok!

    1979 – Björn Waldgegaard, Hannu Mikkola – 1 pont

    Ebben az évben írták ki először a versenyzőknek is a világbajnokságot, egészen addig csak a gyártók mérethették meg magukat. A világbajnoki címről a szezonzáró Elefántcsontpart Rally döntött, amelyet az esős évszak elkerülése miatt december 12–14-én rendeztek meg… A futamot a második helyről kezdő Hannu Mikkola mindent megtett, és meg is nyerte az elképesztően kemény versenyt, de Björn Waldegaard bejött másodiknak, így 112 pontot gyűjtve ő lett a szakág első egyéni világbajnoka a 111 pontos Mikkola előtt, aki végül 1983-ban nyert világbajnoki címet.

    1995 – Colin McRae, Carlos Sainz – 5 pont

    Kereken harminc éve lett világbajnok a kilencvenes évek egyik legendája, Colin McRae. Az utolsó előtti futamon állt a bál, a Toyotát az illegális turbója miatt az egész szezonból kizárták, miközben a vezetést átvevő McRae-t arra utasította a Subaru, hogy hagyja nyerni a csapattársát, Carlos Sainzot, és így egyenlő esélyekkel vágjanak neki a szezonzáró Brit Rallynak. McRae nem hagyta magát, megnyerte a hazai versenyét Sainz előtt, és 90 pontot gyűjtve az addigi legfiatalabb ralivilágbajnok lett. Azt pedig már sosem tudjuk meg, mi történik, ha a Toyota nem bukik le a Katalán Rallyn.

    1997 – Tommi Mäkinen, Colin McRae – 1 pont

    Ami két évvel korábban összejött Colin McRae-nek, az ezúttal nem. Hiába nyerte meg a szezonzáró Brit Rallyt, a nagy rivális Tommi Mäkinen bejött hatodiknak, amivel egyetlen ponttal megelőzte McRaet. Hiába nyert több versenyt a skót legenda (5–4), és hajrázott hatalmasat az utolsó három futam megnyerésével, mert a kiesések számában is felülmúlta Mäkinent (6–4). Amikor a finn versenyző célba ért, egy kivétellel a dobogón zárt – az ominózus kivétel ugyebár a szezonzáró volt, de a végén akkor is ő ünnepelhetett igazán, mert 63 pontot gyűjtve megvédte a világbajnoki címét.

    1998 – Tommi Mäkinen, Carlos Sainz – 2 pont

    Tommi Mäkinen egy évvel később Carlos Sainz ellen küzdött hatalmasat, a szezonzáró Brit Rally előtt a finn vezetett 58 ponttal, míg a spanyol versenyzőnek 56 pontja volt. És aztán így is zárták a szezont… A hatodik gyorsaságin Mäkinen megcsúszott egy olajfolton, és telibe vert egy betontömböt, majd három keréken még elvergődött egy darabig, de kénytelen volt kiállni. A világbajnoki cím Sainz kezébe került, akinek már a negyedik hely is elég lett volna a sikerhez. Ekkor jött a dráma, Sainz motorja elfüstölt az utolsó szakaszon, a navigátor Luis Moya mérgében kidobta a bukósisakját az ablakon, Mäkinen pedig végül triplázást ünnepelhetett.

    2000 – Marcus Grönholm, Richard Burns – 5 pont

    Ismét szezonzáró Brit Rallyn múlt minden, Marcus Grönholm és Richard Burns is pályafutása első világbajnoki címéért hajtott. A versenyen az üldöző Burns volt a jobb, de a győzelemmel semmit sem ért, Grönholm ugyanis bejött a második helyre, és 65 pontot gyűjtve megnyerte a világbajnokságot. Egészen hihetetlen, de Grönholmnak ez volt az első teljes szezonja a WRC-ben gyári pilótaként, és azonnal felért a csúcsra a legendás Peugeot 206 WRC-vel – hogy aztán mindne idők egyik leggyengébb címvédési kísérletével rukkoljon elő egy év múlva.

    2001 – Richard Burns, Colin McRae – 2 pont

    Egy év múlva eljött Richard Burns ideje, ráadásul minden idők legszorosabb világbajnoki csatáját nyert meg, ugyanis még a harmadik helyen záró Tommi Mäkinen is mindössze 3 ponttal végzett mögötte. Természetesen a szezonzáró Brit Rally döntött mindenről, amelyen a világbajnoki címért küzdő trióból Colin McRae és Tommi Mäkinen is kiesett, Burns viszont semmit sem kockáztatva harmadikként ért célba, az így szerzett négy ponttal pedig mindkettejüket éppen megelőzte.

    2003 – Petter Solberg, Sébastien Loeb – 1 pont

    Még egy nagy finálé a Brit Rallyn – ezúttal Petter Solberg és Sébastien Loeb hatalmas csatáját hozta a szezon és az utolsó verseny is. Loeb egypontos előnnyel várta a szezonzárót, Solberg azonban egyszerűen megfoghatatlan volt, és végül 43.6 másodperces előnnyel megnyerte a versenyt Loeb előtt, ezzel pedig megelőzte a riválisát. Mr. Hollywood nagyon érezte ezt a versenyt, pályafutása során 13 futamot nyert meg, ebből hármat Nagy-Britanniában. Loeb aztán alaposan beindult, a következő kilenc évben sorozatban világbajnok lett.

    2006 – Sébastien Loeb, Marcus Grönholm – 1 pont

    Úgy tűnt, hogy Sébastien Loeb simán megnyeri ezt a világbajnoki címet, csak aztán elperecelt terepkerékpározás közben, és a szezon utolsó négy futamát ki kellett hagynia. Marcus Grönholm ebből a négy futamból hármat megnyert, de ez is kevés volt a hátránya ledolgozásához – a kulcs az Ausztrál Rally volt, amelyen Bosse telibe vert egy követ, és emiatt mindössze ötödikként ért célba, így az utolsó két futamnak valójában már nem volt tétje, Loeb a saját nappalijában lett világbajnok.

    2007 – Sébastien Loeb, Marcus Grönholm – 4 pont

    Egy év múlva ugyanaz a két versenyző küzdött meg a világbajnoki címért, és ezúttal a végsőkig tartott kettejük csatája. A Brit Rally előtt hat pont volt Loeb előnye, ebből a másodikkét záró Grönholm két pontot tudott csak lefaragni a harmadik helyen végző Loebbel szemben. Ez volt Grönholm utolsó teljes szezonja a WRC-ben, a RallyCafe Magazin tavaly karácsonyi számában pedig elmondta, hogy ezt az elszalasztott esélyt bánja a leginkább a pályafutása során.

    2009 – Sébastien Loeb, Mikko Hirvonen – 1 pont

    Loeb ezúttal üldözőként érkezett meg a szezonzáró Brit Rallyra, de a hátránya mindössze egyetlen pont volt Mikko Hirvonen mögött. A csata az utolsó előtti szakaszon dőlt el, amikor egy ugrató után felpattant Hirvonen autójának motorházteteje, eltakarva a kilátást. Miután Hirvonen megállt, hogy a navigátora, Jarmo Lehtinen eltávolíthassa a motorháztetőt, behozhatatlan hátrányba került az amúgy a turbófeltöltőjével bajlódó Loebbel szemben. Loeb győzött, Hirvonen második lett, így egyetlen ponttal Loeb lett a világbajnok.

    2025 – Sébastien Ogier, Elfyn Evans – 4 pont

    Végül az idei szezon – az utolsó futam előtt Elfyn Evans 3 ponttal vezetett Sébastien Ogier előtt, azonban Szaúd-Arábiában a harmadik helyen záró Ogier 24 pontot szerzett, a hatodiknak beérő Evans pedig csak 17-et (mondanunk sem kell, hogy a pontszámítás rengeteget változott az évek során), így az egyébként részmunkaidőben vezető Ogier négypontos előnnyel megszerezte pályafutása kilencedik világbajnoki címét, beállítva ezzel Sébastien Loeb rekordját.

    Friss