back to top
2024. augusztus 02. 04:25

KezdőlapF1Messze nem Pérezé a legnagyobb vereség bajnok autóban, mégis történelmi mélypont, amit...

Messze nem Pérezé a legnagyobb vereség bajnok autóban, mégis történelmi mélypont, amit művel

-

Sergio Pérez idén is nagyon kikap Max Verstappentől csapaton belül, minden bizonnyal ezúttal is a világbajnok autóban. Azonban nem is a pillanatnyi helyzet az, ami igazán rosszul néz ki a szempontjából, hanem a tendencia, több szempontból is.

Sergio Pérezzel nemrég hosszabbított szerződést a Red Bull, ám a legutóbbi pletykák szerint mégis komoly veszélyben van az ülése. A mexikói pilótával kötött megállapodásban ugyanis állítólag olyan teljesítményzáradékok szerepelnek, amelyeket jó eséllyel nem fog teljesíteni. A nyári szünetig ugyanis egyrészt az első ötben kell lennie, ami még akár teljesíthető is lenne. A nagyobb baj viszont az, hogy hátránya nem lehet nagyobb 100 pontnál csapattársához, Max Verstappenhez képest. Ez a különbség pedig most 137 egység, és ebből kellene lefaragnia legalább 37-et két forduló alatt.

Mindez már-már lehetetlen, látva a két versenyző jelenlegi formáját, ráadásul most már az autó sem világverő. Ha pedig Pérezt valóban elküldik, azzal bizonyára számos semleges szurkolónak okoznak örömöt, akik úgy gondolják, hogy más jobban megérdemelné azt az ülést, vagy egyszerűen csak szeretnének szorosabb csatát látni a Red Bullon belül.

A 34 éves pilótával azonban talán nem az a legnagyobb baj, hogy ebben a pillanatban ennyivel elmarad Verstappentől. Emlékezhetünk rá, hogy kifejezetten jól kezdte az idényt, hiszen az első öt futamon háromszor második, egyszer harmadik lett, míg Melbourne-ben sérült kocsival versenyzett. Ezután jött egy erős formahanyatlás, ráadásul az ellenfelek is felzárkóztak, de lehetne bízni abban, hogy előbb-utóbb összeszedi magát.

Csakhogy Pérezzel nem először, de még csak nem is másodszor fordul elő ilyesmi. Megvizsgáltuk, hogy történelmi léptékben hova kell elhelyezni a hatszoros futamgyőztes teljesítményét. Ehhez végigmentünk a Forma–1 történetének eddigi összes szezonján, és megnéztük, hogy az adott év világbajnokának csapattársa hány százalékát szerezte meg a csúcsra felérő versenyző pontjainak.

Két pilótát is leválthatnak az idei szezon közben a Forma-1-ben

Persze ezt nem minden idényben lehetett ilyen egyszerűen megtenni, főleg a régmúltban, hiszen előfordult, hogy valakinek változtak a csapattársai a szezon során. Amennyiben meg lehetett tenni, úgy az ő pontjaikat összeadtuk, és az összeget osztottuk el a világbajnok versenyző által szerzett egységek számával. Amikor pedig még kettőnél többen versenyeztek egy csapatnál, úgy a legeredményesebb csapattárs teljesítményét vettük figyelembe.

Persze így sem állítjuk, hogy minden idényre reális képet kapunk, de arra mindenképpen jó ez a módszer, hogy nagyjából be lehessen lőni Pérez idei, illetve az elmúlt években nyújtott teljesítményét. A legkiemelkedőbb éve egyértelműen a 2022-es volt a Red Bullnál eltöltött időszakában: ekkor Verstappen pontjainak kerekítve a 67,18 százalékát gyűjtötte be. Ez pont a felső harmad legvége, hiszen ennél jobb teljesítményt huszonnégy alkalommal nyújtottak a Forma–1 75 éves történelmében (az idei évet is beleszámolva, amely persze még változni fog.

A gond a másik három évvel van: 2021-ben körülbelül 48,04, tavaly pedig 49,57 százalékon állt meg, míg idén ennél is rosszabbul áll, hiszen Verstappen pontjainak hozzávetőlegesen 46,27 százalékát gyűjtötte be. Ez a három adat abból a szempontból megkönnyíti a helyzetet, hogy közvetlenül egymás után jönnek a rangsorban, és a középső, illetve az alsó harmadot választják el.

Ezeknél ugyanis huszonnégy rosszabb teljesítmény született. Persze ezek közül akadnak tényleg sokkal rosszabbak: 1972-ben például Emerson Fittipaldi egyik csapattársa sem szerzett pontot, de olyan, korábbi vagy későbbi világbajnokok is beleszaladtak egy-egy nagy verésbe, mint Denny Hulme vagy Niki Lauda. Előbbi 1966-ban kerekítve 42,86, míg nyolc évvel később 36,36 százalékon állt meg Jack Brabhamhez, illetve Fittipaldihoz képest, az osztrák legenda pedig utolsó idényében, 1985-ben mindössze a 19,18 százalékát gyűjtötte be Alain Prost pontszámának.

Pérez teljesítménye tehát innen nézve még nem is olyan tragikus: mondhatni, ő a legjobb a legrosszabbak közül, mivel övé a három legerősebb 50 százalék alatti teljesítmény. Ami viszont aggasztó, hogy az előbb említett huszonnégy rosszabb szereplésből mindössze kettő született a 2000-es években: Rubens Barrichello 2001-ben, míg Giancarlo Fisichella 2005-ben kapott ki nagyon Michael Schumachertől, illetve Fernando Alonsótól.

Pérez mintha másik valóságban élne, Horner kezd bekeményíteni

Amire pedig a címben utaltunk, jelesül hogy Pérez teljesítménye ennek ellenére is történelmi mélypontot jelent, az az a tény, hogy jelen állás szerint ő lesz az első pilóta, aki 50 százalék alatt marad csapattársához képest úgy, hogy utóbbi megszerzi a világbajnoki címet. Egyébként kettőből sincs sok, konkréten a már említett Hulme az egyedüli, aki ezt összehozta úgy, hogy mindkét alkalommal teljesítette a szezon összes versenyét.

Persze lehet mondani, hogy egyrészt Verstappen az idei világbajnoki címet még nem szerezte meg, másrészt Pérez teljesítménye is javulhat, és nem biztos, hogy idén is 50 százalék alatt zár. Természetesen ilyen formában egyikkel sem lehet vitatkozni, hiszen az elvi esély mindkettőre megvan. Csakhogy a címvédő előnye már a második helyen álló Lando Norrisszal szemben is 85 pont, ami több mint három futamgyőzelemnyi előny, még úgy is, ha az egyik fordulóban sprintet rendeznek.

Ami pedig Pérezt illeti, a tendencia nagyon nem azt mutatja, hogy javulni fog, sőt, éppen az ellenkezőjét. Ha ugyanis a már emlegetett első öt forduló után vizsgáljuk a két Red Bull-versenyző teljesítményét, akkor a 34 éves versenyző csak a 22,76 százalékát szerezte meg Verstappen pontjainak. Ha pedig még a Miami Nagydíjat is levesszük, ahol még elfogadhatóan szerepelt, akkor már katasztrofális, 12,61 százalékos a mérleg.

Persze ehhez hasonló teljesítmény tavaly még elég volt az összetettbeli második helyre, és még 2021-ben is a negyedikre. A Red Bull elsődleges problémája az, hogy az ellenfelek megérkeztek, ami Pérez bajnoki pozíciójából is látszik. Már a jelenlegi hatodik helynél is csak tizenöten szerepeltek rosszabbul az adott évi világbajnok csapattársaként ebben a tekintetben (ebben az évszázadban csak Heikki Kovalainen 2008-ban), de már a Mercedes versenyzői is bőven lőtávolon belül vannak. Így pedig könnyen lehet, hogy a nyári szünetre a nyolcadik helyig zuhan vissza: ennél rosszabbra 30 éve, 1994-ben volt példa utoljára, de akkor JJ Lehto, Jos Verstappen és Johnny Herbert is versenyzett Michael Schumacher csapattársaként.

A Red Bullnak persze nem feltétlenül önmagában Pérez helyezése a fontos, de mindebből az is következik, hogy a konstruktőri tabellán is elveszíthetik az előnyüket. Jelenleg még viszonylag nagynak tűnő, 71 pont az előnyük, ráadásul a rossz formában lévő Ferrarival szemben, de a McLaren is csak 78 egységre van, ami kevesebb mint két futamhétvégényi távolság. Az pedig súlyos dollármilliókba kerülne, ha a bikások elveszítenék az első helyet a táblázaton.

Friss